Muksujen hautomo

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Millax

Muksujen hautomo

Viesti Kirjoittaja Millax »

Hei!

Uutena tulokkaana ilmoittaudun hautojaksi.
Olen jo vuosia haaveillut omista kanoista, mutta kun asutaan Espoossa niin ajattelin et se olis mahdotonta.
Nyt päätin et lasten kanssa koneella haudotaan muutama tipu ja viedään ne mökille kesäkaveriksi. Syksyllä sit katsotaan et minne ne menee. Eli että jaksanko hoitaa paperisodan Espoon kanssa, vei etsinkö heille sijaiskodin vai lähteekö nuo "etelään" (pakkaseen).

Ostin Covatutto 16 koneen ja sillä ollaan nyt harjoiteltu kaupan luomumunilla neljättä päivää.
Huomenna EHKÄ saan ystävältäni munia, siis jos hän jaksaa käydä kysymässä naapuri tilaltaan niitä.
En usko et nuo kaupan munat mitään tuottaa, mut treenataan lasten kanssa nyt aluksi niillä.
Läpivalaisussa en ole nähny mitään ja kun rikottiin neljä munaa, niin yhdessä oli pienenpieniä verisuonia.

Nyt sitten odotellan että saatais "oikeit" munia.

:smt002
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

No onnea haudontaa, mut eiks ois kantsinu ensiks koehautoo tollasil häkkikanan munil joista ei varmasti tule mitään :smt017
max3

Re: Muksujen hautomo

Viesti Kirjoittaja max3 »

Millax kirjoitti: En usko et nuo kaupan munat mitään tuottaa, mut treenataan lasten kanssa nyt aluksi niillä.
Läpivalaisussa en ole nähny mitään ja kun rikottiin neljä munaa, niin yhdessä oli pienenpieniä verisuonia.
Täällähän on oma topiikki kaupan luomumunien haudonnasta. Aika huimat prosentit (mun mielestä) niistä on kuoriutuneet.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Jos yhdessä munassa oli verisuonia, niin se oli ainakin lähtenyt kehittymään. Kyllä niissä luomumunissakin on ihan "oikeit" munia.

Konetta voi koekäyttää vaikka raaoilla perunoilla, niistä ei taatusti tule kuin ituja :smt002
Millax

Olipas positiivinen vastaanotto...

Onko täällä sama kuin karppaajien sivuilla, eli jos menet sanomaat että vedin leivän, niin sut melkein keihästetään patongilla?

Meille ei ole ostettu syötäväksi muita kuin luomumunia tai onnellisten kanojen munia vuosiin, joten siitä nuo luomumunatkin tuli luonnollisesti.
Muutenkin ruokamme on mahdollisimman luomua tai lisäaineetonta, jotta lapsista ei tulis ylivilkkaita höyrypäitä.

No mut kuiteskin, 12 munasta jätettiin vain 3 jatkoon.
Meillä oli kahdelta eri tuottajalta munia ja toiset oli ihan ilman verisuonia ja toisissa oli kaikissa vähän suonia.

Niitä oikeita munia vielä odottelen.

Ehkä tilaan papukaijan munia ja jatkan niillä?
:smt003
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mulla ei ainakaan ollut tarkoitus sanoa mitenkään pahasti, vaan tosiaan tarkentaa sitä, että kaupan luomumunista voi myös saada tipuja. :smt002 Ja aika söpöjä tinnejä kuvista päätellen voikin saada.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hienoa, että teillä ei käytetä häkkikanojen munia! Ja konehaudonta on sen verran kinkkistä puuhaa lämpöineen ja kosteuksineen, että koekäyttö on ehdottomasti paikallaan. Mullakin on samanmerkkinen kone, joten kiinnostaisi kovasti tietää, että millaiset lukemat teillä saatiin viriteltyä ja pysyvätkö helposti? Hankitteko millaisia mittareita? (Tuossa koneessahan ei ole kosteusmittaria ollenkaan ja lämmötkin on fahrenheit-asteikolla.)

Luomukanaloista joissakin on kukkoja, mutta koska ne ovat muussa tarkoituksessa kuin munia hedelmöittämässä, niin niitä on liian vähän suhteessa kanamäärään, joten siitä johtunee kaupan munien huono hedelmöittyminen.

Läpivalaisu on äärimmäisen kiinnostavaa! Siksi suosittelen hankkimaan tehokkaan lampun, koska on niin jännä tsiikailla verisuonten ilmaantumista ja sikiöiden kasvua.

Onnea kovasti haudontaan ja laittelehan kuulumisia! Lapsillekin on varmasti tulossa mielenkiintoinen projekti!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, älä välitä.. Tässä porukassa joskus vähän herättää tunteita, kun kanahullujen mielestähän hedelmöittynyt munakin on jo melkein tipu. :smt005 Mutta jos tarkasti luet, niin helposti toisaalla neuvotaan parhaillaankin esim. kanan alla eri aikoja hautuneita munia vaihtamaan uusiin.. Eikä kukaan kauhistele jo kanan alla olleiden munien verisuonistoja ja sikiöitä..

Hieno projekti siitä tulee, onnea vain kovasti! Valmistelussa melkein tärkeintä on to-del-la hyvä mittarointi, sillä itsellä ainakin feikit mittarit ovat antaneet eniten päänvaivaa. Lämmön tarkassa mittauksessa kuumemittari on aivan ehdoton ykkönen!
siimis

Joopa. Ei mullakaan ollut tarkoitus olla mitenkään negatiivinen! Kunhan vaan halusin tuoda esille, että ne luomumunatkin saattaa olla ihan "oikeita", jos se vaikka ei ollut teillä tiedossa. Että niistäkin voi tipuja saada, jos haluaa. Että jos hybridin jälkeläiset kelpaa, niin mitään sen oikeampia munia ei välttämättä tartte hankkiakaan.

Mä koekäytin koneeni perunoilla ja söin ne luomumunat. Eipä kai se mitenkään sen eettisempää ole :smt002 Ai niin, ja itäneet perunat istutin muuten peltoon!
Millax

Ehkä luin väärällä jalalla aiemmat viestit! :smt004

Nuo kolme munaa on leiman perusteella L:rannasta ja Hy-Line rotuun kuuluvia.
Googlen perusteella ne on niin tylsän näköisiä, et haluisin et ne "oikeat" munat vasta onnistuisi!

Mä kun en kanoista muuta tiedä kuin et miten siitä tulee hyvä soppa, niin luotan siihen kun kaverini (joka ei tiedä edes keitoista) kehui et hän tietää tilan missä on raidallisia luomukanoja? En tiedä onko hän haistellu liikaa metallihöyryjä, mut joudun luottaa hänen sanaan.
Hän kävi jo sieltä kyselee ja he lupasivat kerätä mulle munia.
Toivon että samalla saan tiedon et mitä rotua ne on.

Onko kukaan tilannu koskaan munia ulkomailta?

Mä kyselin noin kuukausi sitten joltain papukaijan kasvattajalta afrikasta, et saisiko tuoda kaijan munia suomeen, niin hän väitti että saa, kun hänellä on luvat kunnossa. En sit tiedä onko nuo huijari firmoja?
Kyselin hintoja, niin esimerkiksi 4 Senegalikaijan munaa, pieni akkukäyttöinen hautomakone (matkakäyttöön) ja postimaksu olis ollu noin 230 dollaria.
Aika halvalla olis saanu papukaijoja jos he eivät huijaa?
Mut sanoisin et tollaisissa firmoissa rahojen lähettäminen on kuin lottois. Ehkä vaan menetät rahat ja saat vastapalkaksi jännitystä.

Nii joo, mittareista.
Mä olen nyt yrittäny luottaa tuohon alkuperäiseen mittariin. Kosteutta olen mittaillu Anttilasta ostamallani kosteusmittarilla, mutta en luota siihen kun kaikki kaupan mittarit näytti eri lukemaa.
Eli aina kaupoissa käydessä tutkin mittarihyllyt.
Tuon huuhaa-mittarin perusteella jos alatason molemmat vesisäiliöt on täytetty, niin kosteus on 50 hujakoilla. Laitoin lisäksi munakupissa (ironiaa) lisää vettä.
Yritän etsiä sellaisen digitaalisen mittarin joka mittais lämmön ja kosteuden. Tehokas läpivalaisulamppukin on hakusessa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllä ulkomailta voi tuoda siitosmunia, jos on itse hoitanut asiansa Eviran kanssa ja myyjä on hoitanut oman osuutensa, eli tietyt tautitestaukset ja eläinlääkärin tarkastukset. Ilmeisesti harrastelintujen tuominen on jopa helpompaa kuin siipikarjan, en ole kyllä ihan varma tästä.. :smt017 Joka tapauksessa pitänee rekisteröityä maahantuojaksi ja maksaa siitä hyvästä Eviralle noin satanen vuodessa pienien määrien (alle 20 munaa) tuontia varten.
siimis

Liikkeellä on kyllä muuten paljon huijareita, etenkin Afrikan maista. Rahat pitäis ensin laittaa tilille ja sen jälkeen ei sitten myyjistä enää kuulukaan mitään. Ainakin tällaisia koirakauppiaita on ollut, myyvät olemattomia koiria. Eli ottaisin kyllä tarkkaan selvää myyjän maineesta, ennen kuin laittaisin rahaa likoon.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Anteeksi jos sanoin hieman pahasti tuossa. Ei ollut tarkoitus arvostella vaan samaa tarkoitin kuin Max3:kin Kyllä hylinetkin voi luomukanoja olla siinä missä kirjavatkin. Mutta onhan se mukavampi ottaa kirjavaa porukkaa.
Millax

Oliko jossain kuvia läpivalaistuista munista?
Tai ylipäätään miten nopeaan noiden munien pitäis kehittyä?
Meillä on nyt päivä 9 menossa ja näen noista tumman klöntin ja suonia? Pitäiskö olla jo pidemmällä?
Nuo on ruskeita, joten ei kunnolla läpi näy, mut ei nuo ainakaan täynnä ole jotain.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Jos suonia näkyy niin silloin homma on ok. Tumman kuoren läpi itse sikiö ei kovin hyvin erotu. Saattaa olla että näkyy vain klönttinä. Jos sikiö kuolee kesken, ne suonet häviää sieltä hiljalleen näkyvistä ja tulee kuvan mukainen verirengas sikiön ympärille.
Kuva
kuva: http://shilala.homestead.com/candling.html

Tässä joitain kuvia kehitysvaiheista
Candling Chicken Eggs

Ja tässä myös noita ongelmatapauksia
Candling Pics
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vastaa Viestiin