Voi veljet!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
gallia

Voi veljet!

Viesti Kirjoittaja gallia »

Meillä on yleensä hautojia riesaksi asti, mutta nyt kun sain siitosmunat hommattua ja tätien pitäis alkaa töihin, kiinnostusta ei olekaan! :smt011
Kun tilasin munat, 3 hautoi. Nyt "hautoo" enää Rokkari, joka tekee näköjään iltavuoroa. :smt012 Se kököttää pätevän näköisenä pesässä illasta aamuun. Kun olen navetassa ruokkimassa kyyttöjä, se menee pesään "hautomaan" ja kun olen aamulla saanut lehmän lypsettyä, se lähtee pesästä. Oli pois pesästä, kun tulin iltapäivällä kotiin ja kävin katsomassa. :smt012

Muutaman päivän vielä katselen ja sit laitan munat lainakoneeseen. :smt012
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Meinaa vissiin että kun sinäkin lähdet navetasta niin sekin saa poistua.
Koititko munia oliko ne lämpimiä. ettei ois vaan jaloittelu tauko sattunut yhtäaikaa.
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Juu, niin varmaan. Jos sekin on askareilla vaan... :smt017
Pari kertaa oon koitellut. Mun mielestä oli vähän haljuja. Ei niin lämpimiä, kuin olis pitäny olla.
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Nyt on Rokkarin alla "oikeat" munat. Rokkarin lisäksi hautoo nyt 3 muuta. Millin (araucana-mix) vein jo eilen illalla navettaan hautomaan ja aamulla se rauhoittui jo pesään. Laitan tänään sillekin "oikeat" munat alle.
Aattelin nyt jakaa ne munat kolmelle kanalle. Noitten lisäks hautoo toinen araucana-mix Trolli, joka on aika äkäinen täti toisten poikasille ja viimekesäinen alho-mix Nypylä. Taidan ottaa tuon Nypylän, vaikka sit säälittää Trollikin, kun sekin niin uskosta tuolla hautoo. :smt017
Laitan siihen lainakoneeseen omien alhojen munia ja katson josko olis parempi tuuri kuin viimekesänä. En millään jaksa uskoa, ettei niistä tulis poikasia. :-k

Nyt navettaan! Kevään viimeinen poikiminen käynnistyi!!! Sorkat näkyy jo! :thumbright:
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Nyt se pahuksen Rokkari taas hengailee pesän vieressä! Pakko varmaan laittaa munat koneeseen ja viedä Rokkari takaisin kanalaan. :smt013
Muutaman päivän se tönötti pesässä kokeilumunilla ihan tyynenä ja nyt taas on melkein aina jalkeilla, kun käyn navetassa.
Trollikin makoilee pesän vieressä. Jos ei ala hautoa, vaihdan kanaa... :smt013
Ei tämä ikinä NÄIN vaikeeta ole ollu!!! :smt013
Ollaan vaan siirretty hautova erilleen ja laitettu munat alle. Kolmen viikon päästä on tullu tipusia. Kai se nyt sit on tämä "onnistumisen pakko", kun on oikein siitosmunia tullut hankittua... :smt017

APUA! Mitä mä teen??? :smt100
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mä laittasin ne koneeseen, ettei mee pillalle.
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Vielä en oo saanu koneen lämpötilaa ja kosteutta säädettyä. Rokkari taas hautoo vaíhteeksi...
Haen ne munat varmaan huomenna koneeseen. Tuskin enää tänään ehdin. :smt012
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Joo ja sit siellä haudotaan taas oikeen lujaa ja tosissaan!!!
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Juu, niin haudotaan! Oikein tuiman ja asiantuntevan näköisenä!
Uusi käänne on sekin, että nyt hautoi Trolli ihan kunnolla, mutta Milli vaan kyttäili Trollin seinän takana... :roll: Noilla ei sentäs ole vielä "oikeita" munia alla. Kanalassa on nyt 2 uutta hautojaa, mut luulen, et meen näillä vaan... ja koneella. Milli hoiteli viimekesänä yhdet penikat, joten luulis sen jatkavan haudontaa... :smt017

Ai niin. Meille syntyi eilen tämän kevään viimoinen vasu! Oikein suloinen sonnipoika! :smt007
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onnea vassukalle :smt007
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Kiits onnitteluista! :smt002

Nyt on kone hyrräämässä. Vähän vielä oottelen kosteuden tasaantumista ja laitan munat koneeseen.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Joo ja kyllä kohta on hautovia kanoja. Ainahan se niin menee, kun juuri saat koneen säädettyä!
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Juu, niitä on jo. Heti kun sain päätettyä! :smt012 Mut sanoin, et NYT tytöt loppui pelleily!!! :smt013
Taidan laittaa Trollin alle muutaman munan, että jos sössin tämän konejutun, tulee ees muutama penikka... :smt017
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Siellä ne nyt nököttää koneessa... Mimmin, Eepin ja omat munat! :smt005
En kyllä olis uskonu, jos joku olis mulle sanonu, et joskus vielä istun nenä hautomakoneen kannessa kiinni ja vahtaan munia!!! :smt003
Nyt kun sopivasti viimeinenkin vasikka syntyi ja saan lakata yhtämittaisen navetassa ravaamisen, kyttäilen koneen lämpöjä ja kosteuksia!!! :smt005
Kone on tuossa toisella kirjoituspöydällä, selän takana ja tuolilla pyörähtämällä voin tehdä tarkkeja! :smt003

Mulla oli kyllä pyhät pyrkimykset pitää kaikki munat erillään kanojen alla ja merkitä poikaset, mutta rouvat päättivät nyt toisin! :smt009
Vastaa Viestiin