Apuvva, muutama kysymys

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mimmu
australorp

Apuvva, muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Tupulta kuoriutui maanantaina ja eilen tipuja, nyt on yhdestä munasta joka ei ole kuoriutunut niin tihkunut verta ja ihan pieni reikä. Kuuntelin varovasti muttei kuulu piipitystä joten laitoin sen takaisin sinne pesään. Eli olisiko mahdollista ettei tämä tipu selviä tai on jäänyt kehittymättä :smt009 Poistanko munan kun ns. laskettu aika oli 4.5.
Sitten on käynyt "käki" munimassa :roll: :smt005 sinne uuden munan eli joku meitin vanhoista frouvista koska muna on iso. Oisko muna on ollut siellä varmaan yli viikon enkä tiedä kyl koska se sinne on munittu. Olisi mahdollista et Tupu hautoisi tämän munan loppuun et saisin viel yhden tipun :-k Ei kyl näytä viel hylkivät näitä munia.

Sitten noihin kukkopoikiin :smt003 Oliver on ns. pääkukko Hermanni on siitä seuraava, mut Hermannille ei näytä riittävän kanoja poljettavaksi kun Oliver syöksyy heti keskyttämään sekä ajaa Hermannin pois ja polkee itse kanan :shock: :?
Toiset isommat kanat joita vaan kyl on kaksi niin hiukan pelkää kun Hermanni tulee lähelle kun toinen käy kuin sika limppuun kiinni :smt009 kun on niin aktiivinen ja pienemmät ei päästä lähellekkään. Olisiko nyt et Hermannille ei riitä kanoja kun Oliver hamuaa ne kaikki itselleen. :dontknow:
Kanalan joukko on kolme kukkoa ja viisi kanaa.
Nyt myös ilmeni pari viikkoa sitten ettei Olivia ollutkaan kana, vaan kukko koska ei muni eikä myöskään kiekaise.
On enempi yksinään, mut pärjää joukossa kukaan ei sitä noki ja antaa olla lähellä. Se ei polje ei edes yritä kanoja eikä ilmeisemmin uskalla kiekaista. Aika paljon nuokkuu silmät kiinni jossain mut syö hyvin juo sekä on muiden mukanakin joskus. :-k
Ajattelin et pitäisi ostaa nyt enempi kanoja että jokaiselle kukolle olisi oma "haaremi" eli otanko maatiaisia vai noita pieniä kääpiö kochia joita on yksi sekä muutama pieni risteytysyksilö samanlaisia.
Pikkutipuista jos tulee kanoja niin ne jäävät itselle jotka syntyi tällä viikolla. :smt003

Kiitos vastauksista jossa taas kinkkisiä kysymyksiä :-s ;)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea tipusista! Olisiko emo tai joku toinen vahingossa nokkaissut munaan reijän ja vahingoittanut myös tipua. Läpivalaisen muna ja tarkista, onko tipunen elossa. Kyllä Tupu varmasti sen malttaa hautoa loppuun, jos sieltä on tipu tulollaan.

Sen sijaan en kyllä jaksa uskoa, että Tupu malttaisi viikkoja enää hautoa, kun on tiput kuitenkin hoidettavana. Eikö sulla olisi joku toinen hautoja tai kone? Voisihan munan läpivalaista ja arvioida, minkä ikäinen sikiö siellä sitten mahtaisi olla ja onko ollenkaan.

Nuoret kukot yleensä (jos kerran ovat aktiivisia) pääsevät sitten kuitenkin polkemaan, kun pääkukon huomio herpaantuu. Mutta onhan se totta, että tuo kukko-kana-suhde on vähän huonohko.. Jos kaikki kukot polkevat, kanat ovat liian tiukilla, saattavat kaljuuntua, stressaantua jne. Varmaan pitäisi kukkoja vähentää tai kanoja lisätä tai vaikka molempia! Se, mitä kanoja otat on tietysti ihan omista mielihaluistasi kiinni. Kukoille varmaan kelpaavat kaikki. :smt003
semppu

Viesti Kirjoittaja semppu »

Liitänpä tähän keskusteluun omat kysymykseni, jos sopii...

Meillä yksi kana on alkanut hautomaan nyt lopullisesti, monena päivänä se on siellä pesässä maannut mutta eilen eka kertaa vielä iltamyöhälläkin kun muut olivat orrella.

Munia on tullut säännöllisesti kolme päivässä, mutta lopettaako hautova kana muninnan? Nyt sillä on yksi muna alla, kun eilen hain kaksi päivällä pois. Haluaisin kerätä isomman satsin (sen 10 kpl) ja laittaa kerralla kanan alle. Mutta jos muut munivat tämän yhden kanan alle munansa, (2kpl päivässä) niin miten toimin? En uskalla ottaa kaikkia munia alta pois, koska ei kait se tyhjää pesää jaksa hautoa. Vai rupeaako tuollainen hautomavimmainen heti sitten hautomaan neljän päivän päästä jos kerään joka päivä kaikki munat raakasti säilöön ja läsäytän kymmenen merkattua munaa kerralla pesään?

Munien säilytyksestä. Meillä on jääkaapissa n. 4 astetta. Liian kylmä? Huoneenlämpö on liian lämmin. Missä olette säilyttäneet haudontaan menevät munat?

Ja jatkanko kanojen hoitoa normaalisti, tarvitseeko hautoja erityishoitoa?

Olen lukenut täältä haudonnasta paljon, mutta kuitenkin oma tilanne tuntuu aina niin erityiseltä. Kiitos teille, jotka ehkä jaksatte auttaa untuvikkoa! :smt003

(Mimmi: mieleen tuli että jos ostaisin sinulta 10 siitosmunaa kerralla. Mutta samansukuisiahan ne ovat, joten sama kait tuo on yrittää kerätä omista munista, ja syödä ite sen aikaa luomumunia vaikka.)
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hautova kana lopettaa muninnan. Voisit jättää pesään pari merkattua munaa ja kerätä muut jemmaan. Sitten, kun on se 10 koossa, niin merkkaat ne ja pistät parin em. munan tilalle. Paljonkos sulla on lämpötila kanalassa? Siellä voisi säilyä hyvin. Hautova kana hoitaa kyllä itse itsensä eikä tarvitse erityishoitoa.

Mutta saapihan sitä mammaa vähän lelliä ylimääräisillä herkuilla, jos on sen luonteinen, että ei siitä häiriinny ja suostuu syömään vaikka kädestä. Ja laittaa vaikka extramuhevan kylpypaikan. Mulla rupesi tänä aamuna hautoja kylpemään, niin pistin sille lisää turvetta nokan ulottuville. Ensin kana ponkaisi pystyyn hirmurääkäisyn kanssa, mutta sitten kaivautui antaumuksella kuoppaan.
Mimmi

No nämä kanat tuntien se hautoo, vaikka veisitkin kaikki munat alta.. Mutta voithan tehdä niin, että merkkaat sille yhden munan (tai laitat jonkin tekomunan?) alle, mitä se saa hautoa sen aikaa, että saat siitosmunat kerättyä. Eli otat aina kaikki muut munat pois. Sitten merkkaat ne siitosmunat ja vaihdat na alle kerralla. Ja joo, hautova kana lakkaa munimasta.

Saat toki multa hakea muutaman munan lisäksi, onhan ne kuitenkin eri yksilöiltä, vaikka samaa sukua onkin.

Mä oon säilyttänyt nyt siitosmunat tallilla käytävän varrella, jossa on just hyvä kosteus ja lämpötila. Kennoissa ja kennot korissa ja pyyhe päällä pölyn estämiseksi.

Hautoja ei välttämättä tarvitse erikoishoitoa, se käy syömässä ja juomassa ja muilla asioillaan kerran tai pari vuorokaudessa, mieluiten just silloin kun et ole sitä näkemässä ja "kilpailijattaretkin" on esim. jo orrella. Mutta kannattaa seurata tilannetta, että saa hautoa rauhassa. Ihan sitten kuoriutumispäivänä + 1-2 vrk voi syöttää ja juottaa pesään, että se saa kaikki tiput kuoriutumaan. Vettä ei kannata jättää pesään, etteivät tiput huku siihen.

*Muoks* Niin ja onnea haudontaan! :smt003
mimmu
australorp

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kiitos Mimmi vastauksesta :smt006

Eli kävin katsomassa sitä munaa sekä nyt sieltä kuuluu piipitys ja läpivalaisin sen eli siellä on sittenkin elävä tipu. Annanko sen nyt vielä olla vai voiko avittaa se ulos :smt017 kun kumminkin syntymäaika oli se 4.5.
Samalla läpivalaisin sen ison munan ja siellä on myös tipu ja toivon et Tupu nyt senkin hautoo valmiiksi :smt003 koska ei ole nyt muita jotka hautoisi.
Tupulla on nyt hyvät ruokahalut sekä aloitti juomaankin.

Taidan käydä viikolla hakemassa uusia nuorikkoja noille kukoille, kun ne minusta pärjää keskenään ja en raaskisi luopua kenestäkään. :smt007

Semppu: Minulla Tupu lopetti oman munintansa kun alkoi hautomaan ja vein sinne seitsemän munaa jotka tussilla numeroin, näin tiesin et sinne oli käynyt joku muu munimassa.
Säilytän munia kuivamuona kaapissa en jääkaapissa :-s
Eikö se kestä aika kauan kun emo alkaa itse munimaan uudestaan.

Nyt vielä odottamaan tipujen syntymää, joka on ihanan sekainen olotila itsellä :smt041 :smt043
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Ehkä vähän ohi aiheen,mutta kokenut kanojen kasvattaja siippani on sanonut ettei munia saisi merkitä voimakkailla väreillä koska muna on huokoinen ja se väri voi men nä läpi kuorestä.Meillä merkitään lyijykynällä varovasti.
Mimmi

mimmu; älä avita tipua, anna vain olla kanan alla ja pian se sieltä itse kuoriutuu. Emo alkaa munia sitten, kun on mielestään vierottanut poikaset. Se vaihtelee ainakin mun kanoilla reilusta kuukaudesta jopa kolmeen kuukauteen.

Mä oon merkinnyt munia ihan punaisella tussilla enkä ole huomannut siitä mitään haittaa. Tipuja tulee eikä kukaan ole vielä ollut punaraidallinenkaan.. :smt005
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

:smt005 Punaraidallinen... Onnea tipuleille!!
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kyllä tuossa värien imeytymisjutussa varmaan perää on. Meillä töissäkin on ollut puhetta, ettei spriiliukoisella tussilla saisi merkitä PVC-muovisia infuusiopulloja, kun kuulemma aineet imeytyy läpi. On kai vaikea sanoa kuinka paljon haittaa väreistä ja muista aineista tipulle on, mutta ei se varmaan hyväksikään ole. Sitten kun niitä munia minullakin joskus tulee, merkkaan ne ehkä jollain muulla kuin tussilla. :smt017
semppu

Viesti Kirjoittaja semppu »

Kiitokset minunkin puolesta neuvoista.

Kävin merkkaamassa kanan alla olevan munan tussilla, permanentilla kalvotussilla. Ajattelin ettei se ainakaan tässä vaiheessa haittaa... Kyllä oli Martan kananen äkäisenä, nokki minua käteen minkä ehti ja oli niin pörheenä että. Mutta kyllä se rauhoittui kun annoin munan takasin. Toiset kanat olivat onneksi munineet toiseen pesään.

Ihan jännittävää ja mukavaa hommaa tämä kanafarmarina olo :smt004
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä oon merkannut munat myös punaisella tussilla, en spriiliukoisella vaan semmoisella mitä vois vaikka syödä. Olen siitä päätellyt että lienee turvallista munillekin.
Vastaa Viestiin