Eka haudonta meni mönkään :(

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Hilmuska

Eka haudonta meni mönkään :(

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

No höh. Meidän kevään ensimmäinen haudonta ei sitten onnistunutkaan. Kanan alla oli kaksi munaa ja läpivalaisussa oli kummatkin tummia, mutta sitten aloin ihmettelemään kun käännellessä tuntui kuin sisällä olisi vain nestettä.. siis vielä 18 päivän tienoilla. Rikoin kokeeksi toisen ja siellä oli vain tummanoranssi sisus, ei edes mitään kehittynyttä alkiota näkynyt. Rikoin toisenkin ja sama homma. Mikähän on mennyt vikaan?

Hautova emo omikin heti toisesta pesästä neljä munaa alle. Toivottavasti ne onnistuvat, kun emoparka joutuu taas toiset 21 päivää hautomaan. Minä oon palkinnut sitä vähän erikoisherkuilla kun toinen on niin kovin urhea. :)
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Eivät olleet hedelmöittyneet. Voi surku :smt009
Hilmuska

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

Missä vaiheessa tipu alkaa kehittyä munan sisällä, siis siten ettei sisältö enää liikutettaessa lotise? Olen aina aiemmin luottanut läpivalaisuun, mutta tässä tapauksessa se ei toiminut.. Ajattelin, josko nyt seuraisin vähän tarkemmin ettei kanan tarvitsisi turhaan hautoa toista kertaa.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Paras ja varmin tapa on edelleen läpivalaisu. Mutta tee se niin, että näet varmasti verisuonet 5-7pv haudotuissa. Silloin näkyy selvästi n. 10-15mm alkio ja suonisto kirkkaalla lampulla. En luottaisi "hölskymiseen" itse.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Voi surku. Jospa tokalla kertaa tärppäis!
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

jep mun kana holmö söi haudottavat munat ettei ollu ku 6 jälellä ja paripäivää oli munimatta ja sit joka päivä uusia munia teki ja levitti ne vanhemmat ympäri häkkii joten tiesin ettei istunu kaikkien päällä jos pari päivää vien sen takas omiensa luo
harrastaja

Re: Eka haudonta meni mönkään :(

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

niin mullakin yhdeltä kanalta .........mutta onneksi tää toinen on jäljellä. Nyt kysyisinkin -että oletteko kokeilleet tuleeko tipuja jos pitää lämpimässä ne mitkä ei emon alla kuoriudu ? niin tulishan siitä 3-4 päivää lisää :smt006 .Nää kanat ainakin 3 päivän kuluttua lähtee tipuja hoitamaan
Vastaa Viestiin