Omien kanojen/kukkopoikien syönti

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Sara09

Omien kanojen/kukkopoikien syönti

Viesti Kirjoittaja Sara09 »

Heippa!
Pieni keskustelu käytiin tänään isännän kanssa, että mitä kukkopojille ja miksei myös ehkä liioille kanoille tehdään. Ehdotin, että ne voitais sit syödä. Mies totesi, ettei kukaan rupea omia tipusiaan tappamaan ja putsaamaan työn ja vaivan takia.

Mä taas kauhistelen joka päivä tuota maustamattoman lihan hintaa ja olis kyllä tosi ihana, jos vois omia paisteja hyödyntää.

Mutta kokemuksia asiasta, kiitos :D
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Meille ei ole osteltu kanaa kaupasta sen jälkeen kun olen nähnyt noita filmejä broillerien hoidosta. Mielestäni aivan hyvin voi syödä omat kukkopojat ja liiat kananat pois. Ne on kuitenkin saaneet hyvän elämän siihen saakka. Ja kun lopetuskin vielä tehdään asiallisesti niin miksipä ei.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Viime vuonna meillä kuoriutui yli 30 kukkopoikaa. Niistä uusiin koteihin pääsi ehkä...5-6. Mitähän sun armas aviomiehes olis niille lopuille tehny? Rakentanu jokaiselle oman yksiön siinä vaiheessa, kun olisivat mahdollisesti alkaneet tapella? Tai jos olisivat sovussa eläneet, niin kuitenkin tämän vuoden jälkeen niitä olisi kotona 50, seuraavana 80 jne :smt003 .
Eli kyllä mun mielestä täytyy olla realisti siinä vaiheessa, kun tipejä alkaa tulemaan. Kukkoja ei mene kaupaksi sitä mukaa kun niitä tulee. Kyllä ne on paistiksi laitettava. Ainakin tietää, että eläin on elänytt onnellisen elämän ja kuolemakin tulee todella nopeasti.
Mulla menee reilu vartti, että kukko on patakunnossa, joten se vaivakaan ei ole suuri, varsinkaan kun tietää miten hyvää lihaa se on.
Kanoja meillä ei syödä, ne jotka on kuollu jostain syystä, olen antanut tutulle eläinlääkärille jolla on käärmeitä. Suoraan sanottuna en kyllä raaskiskaan, kanat on jotenkin eri juttu, ne kun ovat vuosia tuossa kuopsuttamassa, niihin syntyy ihan erilainen side kun kukkopoikiin.
Vaquera

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Pitäis päästä näkee luonnossa miten tuo homma tehdään. Ihan tappamisesta patakuntoon niin sitten sen vois tehdä. Isännästä ei meillä siihen ole sen mä jo tiedän. Se on sellainen arkajalka ja herkkis. :smt012 :smt008
Sara09

Viesti Kirjoittaja Sara09 »

Juu, ei kyse olekaan siinä, etteikö raaskittais kukkopoikian pistää pataan vaan siinä, että tekeekö joku ihan oikeasti niin. Tälle halusin vahvistusta :D Kiitos kovasti!

Paljonkohan kanoja vaan pitäiskään olla, että meidän perhe (pian 7 hlöä) pystyis jättäytymään pois ostolihasta broilerin suhteen...? Ei taida ihan parin kanan haudonnat riittää :smt022
Vaquera

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Kyllä mä sen ymmärsin, mutta höpisinkin vähän niinku omasta puolestani :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kyllä lähes kaikki kanaharrastajat syö ne ylimääräiset tai ainakin antaa jollekkin syötäväksi. Hassuahan se olisi kukot haudata ja sitten ostaa kaupasti lihaa jonka alkuperä ei varmasti ole yhtä eettinen kuin kotona kasvaneiden. Tosin vaikeeta se joillekkin on pistää niitä omia tunteita narikkaan kukkopoikienkaan osalta. :smt002

Ja siihen että montako pitäisi olla, niin mun vastaus on että niin monta kuin pystyt hoitamaan. :smt005 Munien osalta oon usein kuullut nyrkkisääntönä että niin monta munivaa kanaa kuin on perheenjäseniä. Tosin meillä tuo ei pidä paikkaansa, tarvitaan kananmunia myös koirille ja itsellekkin enemmän. Ja lähes samalla vaivalla kanoja voi hoitaa 2 tai 20.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Eikai kanoja liikaa voi olla. Minustakin sopiva määrä on minkä pystyy ja jaksaa hoitaa. Vaikea sano tosiaan paljonko pitäisi olla jos ihan ruokana ajattelee. Meillä popsitaan aika paljon kalaa, ja omaa tuotettua lihaa. Ja ilmestyy tuonne pakkaseen joskus hirveä ynm. Aika vähän ostellaan kaupasta. Totta puhuakseni ei oikeen mee kurkusta alas noi sianlihat ynm. Vanhemmiten kai tullut herkkis kun on kaikenlaista elävänä keittelyä ynm tullut ilmi. Eikös jossain ollut jo topic tuosta teurastuksesta?
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kyllähän noita kukkoja tarttis paistiksi pistää, mutta kun ei ole oikein luontoa :smt009 Tähän saakka olen ssanut lykättyä uusiin koteihin.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Onhan tuolla se Paltsin teurastusopas! Sitä olen itse tavannut ja keräillyt rohkeutta... Vielä on tekemättä, neljä ylimääräistä kukkoa tuolla kiekuu. Missäs iässä ne alkaa auttamatta sitkistymään, jokohan ne kannattaisi keittää keitoksi ennemmin kuin uunissa paistaa..? Ovat nyt jo 10-kuisia.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Itse kamppailin tuon teurastuksen kanssa aikani, muutama kana ja kukko meni alkuun niin, että sain kyllä hengen pois mutta en voinut kuvitellakaan että olisin ruholle jotain voinut tehdä. Niinpä nakkasin polttotynnyriin ja tulta persuksiin. Jotenkin se ei tuntunut kovin järkevältä kun lihaa kuitenkin syödään, kuten joku tuossa edellä jo totesikin.

Sitten kun tuli noita mustakalkkunoita ja joku heitti henkensä tappelussa, ei yksinkertaisesti voinut heittää viittä kiloa lihaa hukkaan, vaan oli rohkaistava mielensä ja ruvettava aukaisemaan lintua. Soitin metsästävälle kaverille joka antoi puhelimessa ohjeet kuinka lintu puhkaistaan.

Kun on yhden tehnyt ja päässyt hiukan linnun anatomiasta selvyyteen, homma helpottuu kummasti. Muutamia viikkoja sitten pistin lihoiksi viisi ylimääräistä kukkopoikaa. Pojat oli sekarotuisia ja niin peijakkaan pieniä, että otin vain fileet talteen ja nakkasin loput kompostiin. Enpähän ole vähään aikaan syönyt niin hyvää kanakastiketta :smt003

Nykyisin ei tee yhtään pahaa syödä omia lintuja tai muitakaan elikoita, vaan teurastan hyvällä omalla tunnolla niin kanat, lampaat, kalkkunat kuin possutkin itse ja teen mielestäni palveluksen sekä eläimelle jonka syön, että itselleni kun saan syödäkseni puhdasta ruokaa. Minulle on tärkeää, että hoidamme ja ruokimme eläimet hyvin ja tarjoamme niille niin lajille sopivan kasvuympäristön kuin mahdollista kun oma tontti on 1,5 ha ja naapureilta on elikoita varten vuokrattu lisäksi noin 3 ha.

Paljon vaikeampaa on nykyisin tarttua grillimakkarapakettiin (jota välillä tekee mieli NIIN paljon) kuin syödä itse kasvatettuja eläimiä.

Sara09: Suosittelen lämpimästi ottamaan niitä kanoja sen verran että munien lisäksi saatte niistä silloin tällöin myös paistin.
Kanojen määrä on sitten jo toinen juttu: meillä on kanoja 6, yksi hoitaa poikasiaan, kaksi hautoo, yhdellä on sulkasato kun haudonta meni pieleen, yksi munii niin että munat löytää, kahdesta muusta ei ole tietoa munivatko vai eivät mutta munia ei tule kaikista kuudesta kuin ehkä 1 päivään. Ei sillä nelihenkistä perhettä munassa pidetä :smt009

Onneksi kalkkunat ja sorsat munii senkin edestä, kalkkunan munia on kohta sata varastossa, pitänee ruveta perehtymään tuonne reseptitopicin munaruokaosioon :smt005
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Siimis: Riippuu rodusta. Liharodut saattavat kasvaa vuoden ikään asti massaa, maatiaiset on puolivuotiaina about täysikasvuisia. Kun on kyse kanasta eikä tehotuotetusta broilerihybridistä, on joka tapauksessa syytä varautua hauduttamaan lihat kunnolla. Erityisesti jalat on punaista (Lue:sitkeää) lihaa jos saavat liikkua vapaasti, mutta onpa niissä sitten makuakin.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Paltsi on mun idoli :smt003 Meillä mies hoitaa lihat siihen asti että voin tehä niistä ruokaa. Silti tänään taas kävi niin että vaikka tuohon aikaemmin kirjoitin kukonsyöntiyllytystä, niin itse menin puihin. Otin orpingtonin tai brahmankoivet pakasteesta ja paistoin pari tuntia. Ruokapöydässä kuitenkaan en saanut syötyä vaikka kuulemma oli ihan hirveän hyvää. Itseenikin ärsyttää tämmöinen tyhmyys :banghead: No, kissat tykkäs ja oli muusi ja salaatti hyvää.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Vois koittaa tosta naapurikylässä olevalta broileri emo tilalta kysellä, jos sais munia haudottavaks. Siinä ois syömistäkin :smt003
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Sara09: Mullakin meni parisen vuotta että sain mieleni karaistua (olin ennen melkoinen kaupunkilaisviherpiiperö)mutta pari vierailua tehotuotantolaitoksissa nopeutti kyllä kummsati päätöksen tekoa...

Eepi: jos onnistut saamaan munia haudottavaksi niin täällä olisi yksi halukas ostaja myös :smt006

Vaquera: jos haluat joskus nähdä sen teurashässäkän niin meille saa tulla teuraspäivänä. Tällä hetkellä ei kyllä ole kuin viirukukkoja menossa pataan mutta syssymmällä on sitten kalkkunoita ja kukkopoikia laitetttava lihoiksi. Ja possuja myös mutta ne menee varmaan lähemmäs joulua, riippuen keleistä.

Eilen tein 4-kuisista hybridi-maattari kukkopojista pataa ja liha suorastaan suli suuhun :smt002 :smt003
Vastaa Viestiin