Munien merkkaus

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Pauke

Munien merkkaus

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Hei! Minulla kolme käppänä kanaa änkee samaan pesään hautomaan ja loputkin kanat munii sinne. Viime viikolla nostin neljä tipua sieltä pois sisälle aiemmin hautomakoneessa kuoriutuneiden kaveriksi. Kanat olivat lytänneet jo yhden tipun pesään. Eilen nostin kaikki 28 munaa hautomakoneeseen, kun en tiedä mikä on tuore ja mikä pitkään haudottu. Haluu välillä munia ihan syötäväksi nääs. Jotta kanat saisivat hauakin, pitäisi tietää mikä on sellainen haudottava muna ja mikä sitten tuore. Kovin hentoinen merkintä ei hevillä hämärässä näy.
Millä olisi paras merkata munat pesään?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Voi, miten sä raskit ottaa hautoneelta emolta tiput pois? Mä varmaan erottaisin emon tipuinensa omaan rauhaansa, jos muut ei anna olla.. Pitäis kai siitä kolmen viikon istumatyöstä joku palkkakin saada.. Jos mä jostain syystä siirrän munia hautomakoneeseen, vien tiput äkkiä takaisin emolle. Paremminhan se osaa tipunsa kasvattaa kuin minä.

Haudottavat munat mä merkkaan ihan kunnon tussilla, eli piirrän "vyön" munan ympärille. Ja mulla nuo kanat on tottuneet siihenkin, että kaivelen aina ja tarkistan haudottavat munat ja otan ylimääräiset pois.
kanamari

Re: Munien merkkaus

Viesti Kirjoittaja kanamari »

tuli tuosta muniin tussilla piirtelystä mieleen..

Millaista tussia olette käyttäneet?

Eikö tussista liukene myrkkyjä kuoren läpi munaan?
katiska

Viesti Kirjoittaja katiska »

Luin jostain, että munat voi merkata lyijykynällä. Meidän Armi hautoo nyt kuutta lyijärillä merkattua munaa, katsotaan, miten toimii. Tokikaan lyijärin hentoinen viiva munan ympärillä ei ole kaikkein näkyvin jos valaistun on heikko tms.
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mä oon muksujen värikynillä merkkaillu munia, just noin kun Mimmikin että piirtäny "vyön" siihen munan ympärille. Ja kun se väri haalenee siellä kanan alla kun se kääntelee niitä munia niin olen sit vaan piirtäny uudestaan ennen kun väri on hävinny.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mäkin olen ihan lasten tusseilla merkannut munat ja hyvin on onnistunut.
Tuntuu, että lyijykynällä merkkaamalla jää jälki niin haaleeksi ja katoaa nopeasti.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kannattaa merkata ympäri pituus- ja poikkisuuntaan. Mä olen merkannut semmosella vedenkestävällä tussilla, jolla merkataan esim myös lasten vaatteita.
En kyllä ihan heti ottais tipejä pois emolta, vaan yrittäisin keksiä toisen ratkaisun, mutta jokainen tekee niinkus parhaimmaksi näkee.
Vastaa Viestiin