Apua! Väärästä päästä kuoriutuva tipu, onko toivoa?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

flai

Apua! Väärästä päästä kuoriutuva tipu, onko toivoa?

Viesti Kirjoittaja flai »

Suhteellisen läskiksi meni koko konehaudonta, kun vain kuusi munaa kymmenestä oli hedelmöittyneitä (johtunee vuodenajasta) mutta tietysti jatkoin loppuun asti näiden vähienkin takia. Jäljellä enää neljä munaa kahden kuoltua kesken, joista yksi kuoriutui äsken, yksi on kovasti tulossa ja loputkin kaksi taitaa piipittää.
Mutta tuo nyt nokkansa jo esiin saanut, on tulossa ihan väärästä päästä munaa, eli lähempää sitä terävää päätä. Sillä on se nokka näkynyt tekemästään reiästä jo monta tuntia ja aukoo vain suutaan, koko ajan harvemmin, ei piipitä, ei yritä enää ulos. Munasta näyttäisi vuotavan verta, tai jotain muuta tummaa. Mitenhän tuossa on noin päässyt käymään, mitään ei varmaan kannata tehdä? Kannattaisiko se lopettaa jo nyt vai annanko yrittää (ja kitua... :smt010 ) Missähän näistä oli puhetta kun en löydä enkä muista...

No tässä tämä jo kuoriutunut tapaus:
Kuva
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vaikea sanoa mitään muuta kuin, että auttaa ei saisi. Jos tipu ei kykene itse kuoriutumaan, niin se ei sitten ole muutenkaan elinkelpoinen. Luontoäiti on semmoisen systeemin laatinut. Tokihan konehaudonta ei ole verrattavissa ihan yksyhteen luonnolliseen emohaudontaan. Muistan myös lukeneeni, että autetut tiput ja väärästä päästä tulleet ovat selvinneet ihan kunnon "kansalaisiksi". Kuitenkin tuo verenvuoto kuulostaa siltä, että auttamisella saattaisi saada vain lisävahinkoa aikaiseksi. Ihan tumpelo neuvo; mutta leiki, että se kuoriutuu kanan alla...et silloinkaan nää mitä tapahtuu. Viisaammat jatkakoot---mä vaan jotain hätäpäissäni raapustin, kun voi kuvitella kuinka kurjalta tuntuu...
Onnea silti jo kuoriutuneesta ja tsemppiä lopuille!
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Kiitoksia vastauksesta. Päädyin itsekin siihen että mitään en sille tee, vaikka vaikeahan tuota on katsella. Saa nyt olla tuolla huomiseen ja jos ei mitään edistystä tapahdu niin sitten kyllä armahdan sen. :smt009
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Voithan yrittää kostuttaa pikku tilkun ja peittää aukon munassa. Jos on käynyt niin että tipu on liian iso, ja tullut vahingossa reikä kuoreen. Jos tipulla ei ole ruskuaispussi vielä vetäytynyt, niin kuolee jos menet aukomaan munaa. Tulikos tämä nyt liika myöhään kirjoitettua?
Mutta tämä voi joskus auttaa. Auttamaan ei saisi mennä, sillä ne autetut yleensä ei kuitenkaan selviä.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tai teippaa reikä. Ei pääse kosteus haihtuman.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Minä en tekis muuta kuin seuraisin tilannetta. Luonto hoitaa miten parhaaksi näkee.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

En tehnyt tipulle mitään, oli aamulla hengetön. Tuolla on kosteudet olleet kuitenkin siinä kahdeksassakympissä eilisestä asti että ei se varmaan kuivumaan päässyt. Avasin sen niin se oli minun silmääni peräpäästä jotenkin epämuodostunut, ruskuaispussi oli kyllä sisuksissa niinkun pitääkin.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

No niinh siinä se syy, poikasessa oli vikaa. Yleensä luonto on oikeassa.
Mutta pitäähän sitä yrittää....
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Voi harmin paikka. Vaikka näinhän sen kuuluu mennä. :smt011
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Voi harmi.. Noi on kyllä just keuheimpia katsella.. Siinä mielessä emon alla haudonta on kyl hyvä, kun eihän siellä nää, mitä tapahtuu..

Eilen kyl mullakin kävi kanan haudonnassa harmillinen vahinko.. Mä oon aina antanut hautojan olla ihan avopesässä oman parven seassa. Mutta nyt noi jotkut mammat on niin hirveässä haudontahulluudessa, että kun Millan haudonta on just loppusuoralla (eilen kuoriutui 4 tai 5 tipua, tänään loput), niin toinen mamma väkisin änkesi sinne samaan pesään, vieritti munia Millan alta alleen ja murisi mulle, kun yritin ottaa pois! :smt107 Sitten Milla alkoi puolustaa tipujaan ja kanat nokkivat toisiaan. Mä sitten väkisin otin ylimääräisen kanan pois sieltä ja laitoin verkon pesän suulle. Mutta jo löytyi just sellainen erilaisen näköinen tipu kanaemojen välistä pari nokkaisua saaneena.. Se oli vielä aiemmin ihan reipas tipu, sillä olin sitä jo katsellut kädessäni.. Se oli saanut pari isoa nokkaisua ja toinen jalka ei ottanut enää alle.. Hengitteli raskaasti eikä juuri piipittänyt.. Mietin, että yritänkö hoitaa lämpölampun alla, mutta sitten ajattelin, että jos se kuolee tai tervehtyy, niin joka tapauksessa sen on parempi emon siiven alla. Sinne sen siis autoin.. Ja sinne se kuoli.. :smt010

On muuten kummallista, että usein, kun oikein ihastuu johonkin eläinvauvaan, sille varmasti käy huonosti!
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Nimenomaan,kamalaa nähdä tipusen kärsivän. Voi surku :smt009
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä tuli viime haudonnassa 2 tipua väärästä päästä ulos onnistuneesti. Kuoret kuoriutumisen jälkeen näytti kyllä erikoiselta kun tylppä pää ja se ilmatila siellä oli ihan ehjänä. Vika oli kai väärässä kosteudessa kun osa jäikin kuoriinsa, ehkä nekään ei mahtuneet kääntymään.
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Täälläkin tipu kuoriutui "terävästä päästä" Kuoriutuminen kesti n. 27 tuntia, mutta ihme ja kumma se tuli sieltä lopulta ja nyt voi hyvin. (eilen illalla kuoriutui) Pitkään oli kyllä kiinni niissä jälkeisissä ja oli kauan sellaisen suttuisen näköinen. Katsotaan nyt miten jatkuu elämä...
Kaikki muut kuoriutui muutamassa tunnissa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tässä mielenkiintoinen, englantilainen linkki tipujen kuoriutumisen auttamisesta:
How to help a chicken's egg hatch

Ja toinen, vieläkin kiinnostavampi, jossa kuoritaan kaksostiput!
Youtuben video
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Toi kaksostipuvideo oli mielenkiintonen! Meillä on sillon tällön isoja munia joista löytyy 2 keltuaista ja oonkin miettinyt että voiskohan niistä syntyä tipuja! Mutta en nyt ekaks laittaska niitä isoja munia haudontaan, kun niissä varmaankin on niin iso mahollisuus tipujen kuolla.
Vastaa Viestiin