Verta munassa

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kissatar

Verta munassa

Viesti Kirjoittaja kissatar »

Mikähän vois kanalla olla,kun parina päivänä oli kuivunutta verta munan kuoren päällä? Ekana päivänä se veri peitti puolet kananmunan pinta-alasta ja toisena päivänä sitä oli puolet vähemmän... Tänään kolmantena päivänä ei ollut enää verta munankuoren päällä :smt017 Ilmeisesti joku haava/repeytymä mikä nyt parantunut vai kannattaisko tutkia tarkemmin? Ulkoisesti ei näy mitään poikkeevaa,ei käytöksessä eikä ulkoisesti muuta kuin persus vissiin kuralla,josse yleensäkään on just se kana joka muni niitä verisiä munia :smt017 .

Ite oisin jo eka päivänä käyny kanojen pyllyt läpi,mutta työkiireiden vuoksi en päässyt pariin päivään kanojen pariin vaan mies hoiti ne ja se ei katsonut sen olevan niin vakavaa,et ois sanonut mulle siitä :smt013 . Huomasin veriset munat vasta munarasiasta.. :smt012 :smt021 :smt014 :smt018 No ehkä pääsin säikähdyksellä :smt002 ja mieskin sai anteeksi :smt008 ..
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onkos teillä niin nuorta kanaa, että olisi vasta aloittanut muninnan? Semmoisilla joskus on verta munien pinnassa, mutta minä en ole kyllä noin suurta määrää ikinä nähnyt. Ihan vain pikkuroiskeita.

Voisit tarkistaa jokaisen kanan perät, ettei kellään ole vaan suolen ulosluiskahdusta ja sen seurauksena vieläpä nokittua suolta. Jos semmoista ei näy, niin vika on sitten ollut munintaelimissä "ylempänä" ja joku haavahan siellä on täytynyt olla, mutta ilmeisesti parenamaan päin, kun veri on vähentynyt ja loppunutkin - onneksi.
kissatar

Viesti Kirjoittaja kissatar »

Kiitos vastauksesta Hilta! :smt006 Ei näkynyt tänääkään verta munankuorissa.. :smt002 On meillä se yks kolmikko, mitkä ovat munineet noin kuukauden ajan vasta,niillä ainakin tosi siistit perät. Ne ei ole olleet tarkkailun alla, vaan 1 horniolais kana, mikä on noin 1,5v,niin se saattas olla se joka muni niitä verikoristeltuja munia..sama kana jolla käytöshäiriöitä vissiin eläinvalkuaisen puutteesta..(Nyt se on vähentänyt kukon nokkimista,kun oon raakaa jauhelihaa vienyt säännöllisesti kanoille :smt003 )
Ehkäpä se oli vaan ohimenevää.. Huomenna ois vp ja pitää istuu toviksi kanalaan tarkkailemaan näkyykö mitään epäilyttävää :smt005 :smt004 . On muuten tosi rentouttavaa katsella niiden aivotuksia :smt020 . Sopii hyvin töistä nollautumiseen :smt002 .
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Siel on joku tehnyt sulle valmiiksikoristeltuja pääsiäismunia :smt003

Verihän on tosi tehokkaasti värjäävää tavaraa, ei tarvita mitään isoa vammaa vaan pienestäkin pintaverisuonesta tulee helposti puolen munaa värjäävä veriannos. En olisi huolissani jos kanat ovat muuten ok.
Maatikko

Re: Verta munassa

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Selailin ja löysin tämän ketjun. Olin tässä vähitellen alkanut ihmetellä, kun en ole ikinä nähnyt Pulua (10 kk) pesällä. Nyt sitten eilen näin sen menevän pesään, missä se väänsi pienehkön, verisen munan. Tänään samassa pesässä (jota kukaan muu ei käytä) oli samanlainen. Ilmeisesti Pululla ei sitten ole mikään vialla, vaan se vasta aloittelee munimista näin myöhäiskypsänä. Täytyy tosin vielä tarkastella sen peppua, ettei ole mitään outoa :smt019

edit: tänään tuli ihan puhdas munanen. Meidän pikku Pulu aloitti työt :smt050 löysi ilmeisesti vasta nyt elämänuransa :smt003
AnetteMilli

Munankuori veressä

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Mikähän mahtaa olla syynä, kun kaksi kertaa tämän viikon aikana on munankuori ollut verinen, on sellainen rantuinen.
Tämä on tälläisten tavismunien munialta, joten en osaa sanoa mikä kana on kyseessä :smt009
Mikä aiheuttaa syyn ja millä voisin lääkitä, kun samalla pitää hoitaa kaikki kanat, otetaan kyllä vastaan myös muita ehdotuksia!!!!
Pia

Re: Munankuori veressä

Viesti Kirjoittaja Pia »

Meillä vanhoja hybridejä, ja aina joskus voi olla muna jossa ihan kunnon veriviivat. Odotan aina pelolla että nyt menetän jonkun rouvista munajohtimen tulehdukseen, koska munat joissa on verivanat kuoren päällä voi kieliä tästä ikävästä tulehduksesta. Mutta, viimeisen puolen vuoden aikana näitä munia on ollut ehkä kerran kuukaudessa, mutta kaikki voivat hyvin. En tiedä mikä aiheuttaa nuo veriviivat nyt, viime keväänä kaksi menehtyi munajohtimen tulehdukseen samoin oirein... :smt017
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Nuorikoilla voi tulla veriviiruja toisinaan kun aloitteleevat munintaansa, samoin, munintatauon jälkeen tulee monesti myös veriviiruja muniin. Vaaratonta, mutta jos verta on paljon ja jatkuu pitkään voi kyse olla jostain muustakin. :smt001
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

^Huh helpotus! Mulla alkoi nyt keväällä useampi nuorikko munia ja totuin pitämään noita verisiä munia ihan normaaleina. Nyt kun munintaa on takana jo useampi viikko, ei veriviiruja tosiaankaan ole esiintynyt enää. Hyvä tietää, että se voi olla oire tulehduksesta, mä hölmö en osannut ees huolestua kun verta oli niin vähän.
villatietola

Viesti Kirjoittaja villatietola »

Vähän samaa näkynyt meilläkin. Olen itseasiassa miettinyt alkaako joku rouvista olla munintaikänsä lopussa, mutta ei ole läheskään joka satsissa tuota verta vaan kerran pari viikossa, eikä kaikissa... Mun Alho-rouvat lähentelee kolmea vuotta...
Vastaa Viestiin