Tipujen lämmöntarve?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
SannaT

Tipujen lämmöntarve?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Hautomakone odottaa pöydällä ja minä kuumeisesti odotan koska saan ladata sen munilla!

Mutta, kanala on kuitenkin tällä hetkellä tyhjillään, joten kylmähän siellä on ja täytyy odotella että ilmat vähän lämpenee. :sunny:

Tässä siis muutama kysymys noista tipujen lämpövaatimuksista.

- Minkä ikäisinä tiput pärjää samoissa oloissa kuin aikuiset kanat?
- Onko olemassa jotain "taulukkoa" tai sääntöjä minkä ikäinen kana pärjää missäkin lämpötilassa?

Lämpölampullahan tipuille saa hyvinkin tehtyä lämpimän oleskelupaikan vaikka keskellä talvea, mutta tajuaako ne hakeutua sinne lampun alle kun kylmä yllättää?

Tietoja siis kaivataan ennen kuin uskaltaudun hautomaan :smt045
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on noi tiput aina kanan alla haudottuja, mutta sen olen huomannut, että aika pitkiä aikoja jo viikon ikäiset tiput ovat syömässä ja juomassa ja touhuamassa karsinassa muiden seassa, vaikka tallissa on lämpöä vain +6 astetta. Vaan kyllähän ne monta kertaa päivässä + yöksi sinne emon alle tunkevat.

Mutta kyllä: tiput oppivat hakeutumaan lämpölampun alle samaan tapaan, kuin emon allekin.

Tiput pärjäävät ilman lisälämpöä sitten, kun höyhenpuku on valmis.. Emot kyllä tuntuvat tarjoavan lämpösuojan vielä 2 kk ikäisillekin, mutta arvelisin, että 1 kk ikäisenä jo pärjäisi omillaan.
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Missä muuten pidätte konehaudotut tipuset, ennen kuin laitatte kanalaan?

Kylppäri, lämmin varasto, kuisti..?

Käykö kanin häkki ensimmäiseksi asumukseksi, vai tunkevatko kaltereiden välistä? (en ole nähnyt koskaan oikeaa tipua :smt053 )

Vai onko joku akvaario tai laatikko siistimpi? turvallisempi?
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on hautomakone aina olohuoneessa ja kuoriutuneet tipuset asustavat terraariossa muutaman viikon myös olohuoneessa.

Ei välttämättä mikään siivousintoilijan unelma, mutta siinä pääsee seuraamaan tipuja useaan otteeseen päivittäin ja lisäilemään ruokia, vesiä ym. Eikä se niiden boxi haise, kun siivoaa. Meillä on lähes aina jotkut tipuset olkkarissa piipertämässä...ääniinkin tottuu. Yövierailla, jotka nukkuvat olkkarissa tuntuu vaan olevan hauskaa, kun esim. kalkkunanpoikaset piippaavat korvan juuressa :smt002

Ankanpoikasetkin oli kolme viikkoa, mutta sitten oli jo niin isoja ja haisevia otuksia, että muuttivat lämpölampun alle navettaan :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä löysin just kirpparilta parilla kympillä marsunhäkin, joka on siis muovilaatikko, jossa kunnon kansi ja kannen keskiosassa syrjään vedettävä ritilikkö. Ihan uskomattoman hyvä just viirutipuille ja miksei muillekin konetipuille..

Pelkkä häkki on hankala, koska purut tms. lentelee pitkin kämppää ja lämpö häviää harakoille.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Täs on taas tämä sama vanha kuva meidän pikkutipulasta

Kuva

Eli Ikeasta ostettu muoviloota, johon on porailtu vähän ilmanvaihtoreikiä, kanteen leikattu kansiaukko jonka peittona kanihäkin päätyluukku.
Lämpölampusta ei kuvassa näy kuin kajastus, noi tiputhan on isoja jo tuossa kuvassa niin eivät sitä juuri tarvitse enää.

Tosi siisti ratkaisu, voin suositella! Purut ja muut sotkut pysyvät sisällä ja loota on kuitenkin helppo siivota kun on kevyt niin kantaminen ja purujen kippaaminen käy kätevästi, joka päivähän tuon saa siivota.

Ja niinkuin näkyy, meillä tiput on kylppärissä, mikä on hyvä kun vaikka tipula on noin tiivis niin höyhenpölyä päätyy silti huoneen kaikille pinnoille! Kylppärissä on kätsä suihkutella seinät siisteiksi.

Kanalaan muitten joukkoon sopeuttamiseen on kätevä joku tämäntapainen turvatarha

Kuva

eli tipuilla on oma suojaisa nurkka lämpölamppuineen ja herkkuruokineen ja pääsevät kulkemaan kaltereitten välistä isompien sekaan.
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Kiitos Muusa, loisto idea :smt038
Vastaa Viestiin