Muutamia mieltä askarruttavia kysymyksiä haudonnasta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Klara

Muutamia mieltä askarruttavia kysymyksiä haudonnasta

Viesti Kirjoittaja Klara »

Jos meillä kanat intaantuu hautomaan ennen kuin uus kanala on valmis, niin kannattaako antaa hautoa vanhassa kanalassa, vai siirtää muiden mukana uuteen kanalaan sen valmistuttua?

Voiko porukan jakaa niin että hautovat mammat jää vanhaan kanalaan muniensa ja sitten tipujensa kanssa hetkeksi ja muu sakki uuteen kanalaan. Mahtaako porukan yhdisteäminen olla sitten kuin hankala toimenpide? Vai olisiko fiksumpaa antaa koko sakin vaan olla yhdessä ja that's it?

Jos uusi kanala valmistuu ajoissa (ennen kuin kanat innostuu hautomaan), niin kuinka nopeasti kanat kotiutuu ja voiko siirto vaikuttaa kuinka paljon haudontahalukkuuteen?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No mun mielestä kesken haudonnan ei ainakaan kannata siirtää, mutta sitten kun tiput on kuoriutunut, niin emolle on ihan se ja sama, mihin siirretään, kunhan tiput on mukana.

Mä oon kokenut helpoimmaksi sen, että emot hautoo ihan oman parvensa seassa ja sopeuttavat heti myös tipunsa sinne isojen jalkoihin. Hyvin on mennyt ja kukotkin ovat oikein hoivaviettisiä ja kilttejä. Luulen, että se on parville vain hyväksi, että haudonnat tapahtuvat parvessa ihan niin kuin ne luonnossakin tapahtuisivat. Tosin mulla tätä selittää myös se, että mitkään tilat ei riittäis mun hautojille, jos ne pitäis erottaa parvistaan..

Uudet tilathan voivat vaikuttaa haudontahalukkuuteen kummalla tavalla vain, joko vähentää tai lisätä. Tee oikein houkuttelevia, rauhallisia, suojaisia pesiä ja niihin munia tarjolle, niin eiköhän ne istunnot ala.
Klara

Tuo on kyllä totta että kun hautoo parvessaan niin siinähän ne tiput oppii suoraan "talon tavoille". Tosin CelieDionin tapaus vähän säikäytti, kun se sai köniinsä, mutta siihen voi kyllä vaikuttaa sekin kun se oli ainoa tipu niin se oli ilman muuta sen meidän häjyläis Huldan silmätikkuna sitten. Jos tipuja on enempi, niin sitä ei varmaan ehdi niin yhteen ja ainoaan keskittyä komentaessaan.

:-k hmm.. täytyy nyt katsoa sitten kuinka käy, ehtiikö ensin kanat vai kanala valmiiksi ja toimia sen mukaan sitten :smt002
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Emmä tiä mutta kolkkasin just ylimääräkukot, 6kpl, ja heitin joutilaat kanat sinne amispoikien laumaan. Onneks en kopannu Herra Jamppa47aa kun nyt sain luvan pitää sen! Liekki kyllä meni :smt009
Hautovat ja tipulliset jäi omaan osastoonsa. Yleensä mä oon mamman ja tiput heittäny toisten sekaan vasta kun tiput on noin rastaan kokosia ja sulat päällä kun on vähän iso ja sokkeloinen tää meitin kanalasysteemi. Oon aatellu että hitto jos pikkutipu eksyy mammasta ni kylmettyy ja henkipois. Siks noi kesähäkit on ollu käytössä, lapset ei pääse mamulista kauas. Näin meillä, toisilla on varmaan selkeemmät pohjakaavat kanalassa :smt002
Klara

Hitsi ku tulee koko ajan uusia ajatuksia kun lukee.. kun onhan siinä tosiaan sekin että kun ne tiput vähän kasvais mamman helmois muualla, ne sais nopeuttakin pinkasta karkuun jos joku komentaa kovasti tai just että eivät kylmety jos eksyvät...

Kun mä mietin sellasta että jos joku noista rouvista intaantuis karvalakkina olemaan niin voisin antaa niitten olla täsä vanhassa kanalassa ja tarhassa. Ja muu parvi sitte tonne uuteen. Ja sitte ku ois tiput isompia niin sekaan vaan.

tossa vanhassa tarhassa ois se hyvä puoli että se olis helpompi modidfoida "tipunpitäväksi" ja se on tos keittiön ikkunan edustalla silmien alla.. se isompi tarha on sitten vähän tuola sivummassa :smt017
pönde

Viesti Kirjoittaja pönde »

kyllä mä oon mimmin kanssa samoilla linjoilla. parempi olla siirtelemättä pesää, siirrä sitten emo ja tiput kerralla. ainahan siinä suukopua syntyy, kun joku rupeaa pehkuissa pikkuisiaan hoitamaan - jokainen käy vuorollaan ihmettelemässä, ihan kuin emo olisi ollut lomailemassa Kuva kolme viikkoa ja muu porukka on sen jo unohtanut.

meillä koneella haudotut pikkutiputkin (jotka siirtyivät muiden sekaan kanalaan neljäviikkoisena) ovat selvinneet hyvin muiden joukossa, ovat löytäneet turvallisen paikan lämpölampun alta pikku verkkoseinäkkeen takaa eikä niitä (määräänsä enempää) hätistellä Kuva . oma ruokakuppi ja vesiautomaatti turvaavat ruuan ja juoman. ja kun isommat ovat orrella, niin silloin uskaltaa liikkua vapaammin...

onnea tulokkaille, luonto hoitaa aika hyvin hommat kun joku vain hoitaa ruokaa ja juotavaa.
kanamummo

Mistä sä kaivat muuten noin hienoja hymiöitä????
Klara

Klara

pönde kirjoitti:onnea tulokkaille, luonto hoitaa aika hyvin hommat kun joku vain hoitaa ruokaa ja juotavaa.
Juuh.. kun nyt alkaisivat hautoa, itellä alkaa olla jo ihan hurja tipukuume.. tietty.. nyt kun niillä EI ole - talvella tilanne oli ihan päinvastoin Kuva Kuva

Kesällähän se kyllä olis sitten astetta iisimpää kaikin puolin kun ois noita luonnon antimiakin ihan eri tavalla Kuva
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

En minäkään alkaisi kesken haudonnan siirtelemään, voi pian jättää homman silleen. Emon ja tiput olen kesällä antanut olla porukan mukana kokoajan.
Mutta jos oon istutellut konetipuja emolle omien sekaan, niin silloin olen laittanut ne omaan asuntoon.
Siirtele vasta sitten kun tiput on kuoriutuneet.
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Mä en käsitä miten toi hymiölinkki toimii? Siis toi www.cosgan.de
No en mä ikuna olekaan ymmärtänyt mitää tiertokoneista, hyvä kun nettipankissa saa laskut maksettua... :smt003
Klara

Mä teen näin: Katot sieltä sen hymiön mikä haluat.. (vaikka nyt toi matoa nykivä tipu) Sitten klikkaat tuolta ylhäältä Kuva

simmottis:

Kuva

näin ikkään ja kun jättää noin välit pois, eli kaikki yhteen putkeen, niin se näyttääpi tältä Kuva

tuolla prewview namikalla tuolta alhaalta voi esikatsella sitten onnistuiko - ennen lähettämistä
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Kiitti vinkistä Klara, mutta nyt meni helmiä sioille. Mä en saa edes auki koko sivustoa, joten tyydyn nyt sitten muniksen omiin hymyihin... :smt004
kanamummo

Tänks! [img][img]http://www.cosgan.de/images/kao/tiere/d055.gif[/img] [/img]
harrastaja

Re: Muutamia mieltä askarruttavia kysymyksiä haudonnasta

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mitä teen kun tipuset on 2 kk vanhoja ja molemmat emot rupes munimaan.. onko niilä aikomuksena 3 viikon päästä ruveta hautomaan uudelleen niinkuin Alisa on ennenkin tehnyt ?Annanko olla vain tippujen kanssa toistaiseksi?
Vastaa Viestiin