viirumunien läpivalaisu

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Wilemon

viirumunien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Wilemon »

Ensikertalainen ihmettelee:

Meillä on nyt viikon+päivän olleet viirunmunat koneessa ja niitä on yritetty katsella mutta mitään ei näy. Pystyykö näistäkin näkemään ovatko lähteneet kehittymään? Kuoren läiskät haittaavat kovin.
Entä munan painon perusteella? Munista osa on todella kevyitä muihin verrattuna. Ovatko nämä tyhjiä? Näissä kevyissä näkyy valaistessa kuoressa säröjä, pitäisikö poistaa.
Voisiko näihin kokeilla upotusta?

Kiitos kaunis jos joku neuvoo.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Viirumuniin pitää olla paljon parempi lamppu kun kananmuniin. Särömunat kannattaa samantien poistaa, ne vaan kuivuu siellä koneessa ja jos alkuun lähteekin, niin tipua ei tule. Ja vesikokeessa niihin menisi vettä sisään.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Itse asiassa hedelmöittyneiden munien paino tippuu haudonnan aikana. Mulla on jossain ihan prosentitkin ylhäällä, mutta toki vaatii sitten sen, että ennen haudontaa punnitsee joka munan. Itse en siihen hommaan ole ryhtynyt...
Wilemon

Viesti Kirjoittaja Wilemon »

Kiitokset vastanneille.

Otimme keveimmät munat pois ja kurkkasimme sisään: kaksi oli kuivunut (näissä valaistessa näkyi pieniä säröjä) ja toiset kaksi eivät olleen lähteneet kehittymään.

Nämä kaikki neljä olivat ulkonäöllisesti samannäköisiä. Muniiko viiru aina saman näköisiä munia (olivatko siis saman viirun munia), vai oliko vain sattumaa?
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ainakin mun viirut munii aina samannäköisiä munia. Eli jokaisen kanan muna on erilainen, toisten kanojen munien kanssa.
viiriäiset

Re: viirumunien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Mä saan kaverilta 270lumenisen led lampun lainaan(ihan hemo kirkas) niin kyllä näkyy :smt004
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Läpivalaisuhan se varmin keino on. Vesikoe ei korvaa läpivalaisua, koska kaikki munat kevenee haudonnan aikana, oli ne sitten hedelmöittyneitä tai ei. Puolessavälissä haudontaa viirun munista on helpoin tehdä läpivalaisu niin, että pimeässä huoneessa valaiset munan sieltä tylpästä päästä aivan lamppu kiinni kuoressa. Siinä ilmatilan reunalla näkyy verisuonia, jos siellä on elämää. Tyhjä loistaa selkeästi "läpi".
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla on huono lamppu ja siksi valaisen viirunmunat melko myöhäisessä vaiheessa. Silloin "täydet" munat ovat läpinäkymättömiä. Tyhjät munat loistavat vähän sinertävinä ja niiden pilkut näkyvät valossa. Mä läpivalaisen munat kyljellään. Vesikokeella erottaa elävät tipit vasta ihan viimeisinä päivinä, kun ne "potkivat" vedessä.
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Kyllä näkyy hienosti läpi vaikeastakin munasta tolla ledillä(säikähin sitä alkioo kun se heilua vipatteli siellä munassa)
Vastaa Viestiin