No, ei ihan kasvamaton, mutta Törsti-rukka on erittäin hitaasti kasvava pieni ankka. Tässä vähän koko vertailua:
Kolmonen ja Törsti (joka on kuoriutunut kahdeksantena)
Ysi ja kymppikin on paljon isompia kuin tuo meidän kääpiöankka
Hillittömän suloinen kumminkin, oli sitten kuinka pieni hyvänsä.
Haittaako tuo koko Törstin olemista? Jos siellä on nyt kehittynyt joku uusi kääpiö-ankkatörstilaji?
On se vaan kaunis lapsi! Oikee äitin kulta! Nimensäkkin mokoma sai kun ruoka oli aina pitkin naamaa, eli koko nassu ihan törsteessä. Vaan kyllä se nyt taitaa jo syyä ihan ku muutkin, eli kupunsa pullolleen. Jopa niin pullolleen, että kaatuessaan ei päässy aluksi etes omin voimin jaloilleen.. Olispa jo kesä tai etes kevät niin sais töötit kotia!
Sillä on ollut sellaista ongelmaa, että kun se syö kuvun täyteen niin nuo muut helposti kaataa sen selälleen kun mennä porhaltavat. Se ei sitten omin voimin pääse siitä ylös vaan makaa vaan ja se pitää auttaa takas jaloilleen. Nyt ei ole kyllä yli viikkoon ollut selällään, joten olisko oppinut itse kääntymään. Törsti on muuten oikein reipas eikä jää ruokailussakaan yhtään toisia huonommaksi. Kun se on noin pieni, niin se mahtuu hyvin puikahtamaan ruokakupille muiden välistä mistä rakosesta tahansa ja se tekeekin sen erittäin määrätietoisesti.
Silloin kun sillä oli tuo selälleen jäämis-ongelma, niin yritin erottaa sen parin pienimmän ankan kanssa häkkiin ettei muut tallo sitä, mutta ne oli niin paniikissa kun ei päässeet muiden mukaan että oli pakko hylätä tuo idea ja toivoa vaan parasta. Se mua on pelottanut, että jos se jää selälleen eikä pääse lämpölampun alle, niin se paleltuu. Yhden kerran sen jo elvytin käsissä lämmittelemällä kun oli jo ihan kohmeessa, mutta siitä on jo monta viikkoa. Aitasin silloin niille pienen tilan ihan lämpölampun alle ja päästin vaan valvotusti jaloittelemaan isommalle alueelle. Ajattelin että jos se kaatuu taas niin on ainakin lampun alla eikä palellu.
Nyt niillä on isompi alue käytössä taas, kun tuota Törstin selällään keppurointia ei ole enää esiintynyt. Silti pikku huoli siitä on, kun kasvaa noin hitaasti, mutta toivotaan että siinä ei muuta vikaa ole ja pysyy terveenä ja reippaana tästä eteenpäinkin!
Mun Touho oli koko ajan jonkin verran toisia pienempi, ei kylläkään noin paljon. Kaatuilu alkoi sitten kuukauden ikäisenä ja sehän vain paheni pahenemistaan, kunnes ei pysynyt lainkaan pystyssä..
Miten voi muuten pari kuvaa vieraasta ankasta ja suloinen Törsti-nimi saada tänne minun suuntaan sellaisen hellyydenaallon liikkeelle, että ensimmäisenä tänne munikseen tullessa on tultava lukemaan Törstin kuulumiset!
Toivotaan todella Törstille vaan kaikkea hyvää ja sitkeyttä!
Mä mietin, että onko tämä se tapaus jolla oli räpylä mukkelis makkelis kuoriutuessa? No kuiteskin, ankoistahan on olemassa kääpiörotuja, voikohan perimässä olla jotain sen suuntaista? Tai sitten jotain eprimää sorsilta, ne on kuitenkin ankkaan verrattuna niin pieni.
Se ankka, jolla oli jalka vääntyneenä kuoriutuessaan, oli Jojo. Hälle kävi sitte tosiaan loppujenlopuks niin, ettei polosestä rähmä nassusta eläjäksi ollu! Kummallista tossa Törstissä on just se, ettei siitä sillon parinpäivän ikäsenä arvannu yhtään et se olis jotenki erityinen verrattuna muihin. Justiin ku kaikki oli kuoriutuneet Ushva valitti itselleen sen vaaleen ankan, joka oli ihan mutkilla (melkistä kaksinkerroin) kuoriuduttuaan ja mää halusin sit jalkavikaisen Jojon. Tuo Ushvan vaalee ankka (heti oiettuaan ) kasvoi Törstistä samontein ohi. Olipa hankalasti kerrottu, mut idea on se, ettei Törstissä ollu mitään vikaa kuoriuduttuaan, paitsi ehkä ruokatavat..
Munat ovat multa tulleita. Vanhemmat eivät ole kääpiöitä, kirjavat normaalikokoisia, valkoiset enemmänkin bekingin ankan kokoisia
Ankan munia on multa lähtenyt aikas paljon eri paikkoihin ja tuo Törsti on ihan ainutlaatuinen tapaus.
Itselläni on muuten kääpiökalkkuna. Ostin satsin pronssinmunia, jotka kyllä eivät olleet pronsseja nähnytkään. Kalkkuna on jo puoli vuotias, mutta kanan kokoinen ja austeleekin kanojen kanssa...en uskalla sitä kalkkunoiden sekaan laittaa. Butti ukothan tekisi siitä heti jalattoman. Muuten on kyllä ollut terve, eikä mitään ongelmia ole esiintynyt.
Mulla on ollut siinä ainokaisessa pesueessa mikä minulla on ollut, myös kääpiöankka. Jäi heti jälkeen kasvussa, oli aina mukkelismakkelis.
Yritin erityishoivalla kasvattaa, mutta ei siitä mitään tullut. Muilla oli jo höyhenet ja tällä vaan untuvat. Sai keuhkokuumeen lisälämmöstä huolimatta.
Onhan se totta, että kun on heikosti kehittynyt, niin varmasti on suurempi riski siihen että ongelmia ilmenee. Toivottavasti Törsti kuitenkin kasvaa ja pysyy terveenä. Nyt se ainakin vielä elää tyytyväistä ankanelämää kavereiden kanssa ja sehän on pääasia. Murehditaan sitten kun jotain murehdittavaa tulee.