Siitosmunien tuonti ulkomailta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Mimmi

Siitosmunien tuonti ulkomailta

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suomeen ei saa ilman asianmukaisia lupamaksuja ja terveystarkastuksia tuoda yhtään siitosmunaa maan rajojen ulkopuolelta. Piste.

Mua nyt ihan "vähän" ärsyttää, että myyntipalstalla käy ilmi, että siitosmunia on tilattu virosta myyjältä, jonka asenne on "ei mitään ongelmaa, hyvin voi tuoda omaan käyttöön". Suomessa tällaista "omaan käyttöön" tuontia ei ole olemassakaan.

Siitosmunien lähettäjällä on isot vastuut terveystodistuksista yms. ja jokaisen maahantuojan täytyy ilmoittautua Eviraan munien maahantuojaksi ja maksaa siitä maksu. Voihan olla, että ko. myyjällä on asiat täysin kunnossa, mutta kyllähän ne pitäisi silloin kertoa. Ja silti ostajalle jää vielä omat vastuunsa.

Tiedän, että on helppo ajatella, että mä nyt tuon vain muutaman munan ja en myy niitä mihinkään, ei kai se haittaa.. Mutta just tämän tapaisista rikkeistä saadaan liikkeelle sellaiset eläintaudit, joilta Suomessa on vielä säästytty. Miettikää vaihtoehtoa, että mukana tuleekin jokin tauti ja kaikki siipikarjanne sekä kaikkien kontaktitilojenne siipikarjat pitää lopettaa.

Mä olin viime kesänä NC:n kontaktitilan kontaktitila, vaikka en ollut tehnyt muuta, kuin ottanut muutaman ihan kotimaisen viiriäisen vastaan. Kun "avaruuspukuiset" lääkärit kävivät ottamassa kaikista verinäytteet ja oli olemassa vaara, että kaikki joudutaan hävittämään, olisin aika monta kertaa jättänyt ne muutamat viiriäiset vastaanottamatta. Luulen, että moni salaa ulkomailta munia tuova ajattelisi sitten siinä vaiheessa ihan samalla tavalla - mutta silloin se on myöhäistä.

Tässä Eviran linkki (vielä kerran): Evira

Lukekaa ja olkaa etuviisaita eikä jälkiviisaita.
Viimeksi muokannut Mimmi, 10 Helmi 2009, 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä olen samaa mieltä mimmin kanssa. Eli jos haluaa tuoda munia muualta, niin sitten niiden pitää tulla virallista kautta. Itse tänään selvittelin jälleen tuota munan tuontia, ja sen verran selvisi että rekisteröitymismaksu on 91 euroa.

Mun munanmyyjäkontakti Ruotsissa ei halua että sen linnuista otetaan verikokeita. Soittelin eilen jollekkin asiantuntijalle, joka ei kait kuitenkaan ollut evirasta, ja sanoi ettei verikoetta tarvittaisi vaan salmonellat saa otettua ulosteesta. Toivottavasti niin on, tai mun juoksuankkahaaveet jäävät yhä haaveeksi. Mietin sitä vain tässä, että mikäli salmonellatestissä tulee positiivinen tulos, niin mitä tapahtuu lähtöparvelle? meneekö se karanteeniin, vai joudutaanko linnut lopettamaan?

Huomenna selvittelen asiaa lisää, kun asiasta vastaava evirantäti ei ollut paikalla.

Tuleehan noista munista hurjan kalliita tuolla tavalla. Kun kustannuksiksi tulee rekisteröimismaksu, munien hinta, myyjän byrokratiaan kuluttaman ajan korvaus, eläinlääkärikulut, munien lähetyskulut...

Miten muuten siitosmunat on paras toimittaa maasta maahan? Kuriirin kautta vai särkyvänä postina vai miten?

Aini, kuulin ulkomailta, että suomalaiset tekevät ruotsiin munan yms. ostoreissuja ilman mitään virallista menettelyä. Mutta aatelkaas tosiaan mitä mimmi sanoi, että jos tuollaisesta seuraisi joku tautiepidemia, ja muutkin kuin munantuojat joutuisivat lintujaan lopettamaan.. kauheaa!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Mä oon kans yrittäny soitella eviraan kun olis kysyttävää liittyen tohon tuontiin.Mutta kun jos siellä joku vahingossa vastaa puhelimeen,se ei tiedä asiasta mitää vaan yhdistää seuraavalle joka ei taas tiedä mitään ja se kuka sitten ehkä tietäis jotai ei vastaa puhelimeen.Hermot alkaa mennä.
Minkäs nimisen tyypin sä Tipsi olet onnistunu saamaan puhelimeen?
Mulla on kanssa katseet kääntyny tohon ruattin puolelle koska Belgialainen muna-agentti ei oo saanu mitään aikaseks.Ja ajattelin että Ruotsista ne munat tulis ehkä ehjempänä perille,itävyys kärsii kuljetuksesta muutenkin.
Mä jo kirjotin yhden hakemuksen munantuojaks,mutten sitte lähettänykkään sitä kun ensin pitäis olla tiedossa joku paikka mikä suostuu näihin terveystarkastuksiin.En viitti maksaa melkeen hunttia tyhjästä.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mua alko nyt vi..ttamaan!
Onko sillä nyt mitään väliä tuoko niitä munia 400 km etelästä päin tai pohjoisesta? Ei ne taudit tunne maan rajoja! Eli jos mä lähetän täältä siitosmunia mimmille, ni eiks silloinki pitäis olla testit sun muut otettu ja olla luvat kunnossa!
Ja tuskin kukaan myisi munia jos olis ollu just joku tauti lähistöllä!
Mä lähinnä kritisoin viranomaisten hysteriaa näitten tautien kanssa. Suurin osa eläintaudeista johtuu ihmisen ahneudesta ja liian suurista eläinmääristä, jolloin tulee ns. lastentarhailmiö.
Kautta aikojen on ollut tauteja ja aina tulee olemaan, parempi olis antaa kaikkien tautien tulla ja mennä! Eiköhän olis parempi ensin katsoa esim. lintuinfluenssa ei taitaisi edes tarttua suomalaisiin kanoihin. Sairastuminen riippuu ennenkaikkea linnun omasta immuunijärjestelmästä. Terve, hyvin hoidettu ulkoilevan kanan ei luulisi hevillä saavan mitään noita etelänmaan tauteja.
Jos ruvettais jokaisesta suomalaisesta kanasta ottamaan vasta-ainetestejä saattaisi sieltä löytyä sen seittämää virusta, mutta kana on kuitenkin terve!
Viranomaisilla on sellanen ihme tapa, että heti pitää olla tappamassa kaikki elollinen sadan km säteellä kun yks virus jostain löydetty.
Ei järjen häivää koko touhussa!
Tulee mieleen esim. BSE briteissä, kun miljoonat terveet naudat menettivät henkensä turhan takia.
Tota vois verrata varuskunnissa välillä ilmeinneisiin tarttuviin aivokalvontulehdus epidemioihin; Pitäiskö kaikki varusmiehetkin tappaa kun yhdellä ilmenee tauti??
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Eikös munanettiläiset voisi tehdä vähän yhteistyötä tämän asian eteen.?
Jos joku Meistä on jo valmiiksi tuolla rekisterissä, niin eikö hän voisi toimia munien tuojana. Ja luonnollisesti me muut voisimme vähän keventää kukkaroitamme, että saisimme hänelle kerättyä vähän vaivanpalkkaa tuosta asiasta. Onkohan tähän olemassa joku laillinen este?
Koska tässähän ei ole tarkoitus että kukaan alkaisi siis bisnestä pyörittämään. Vaan että kaikki osallistuisi ihan oikeilla kuluilla asiaan.
Vai oisko nyt sitten vaikka homma kohta siinä vaiheessa että olis se MUNIS RY ?

Haukkukaa jos on pölhö idea. Mutta tällätavalla ei ainakaan tulisi sitten mitään ei toivottuja kylkiäisiä munien mukana.

En minä ainakaan haluaisi luopua linnuistani, saati sitten että muitten linnut menee....

Ei sieltä virosta ole tainnut mitään kuitenkaan kuulua pitkiin aikoihin, eikö tuo ole se sama ilmoitus mikä oli jo joskus aikaisemminkin? Tuntuu niin samalle teksti.
mutta mitäs sitten jos kuitenkin kaikista todistuksista huolimatta tulee jotain?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jamppa: mun mielestä suurin ero siinä on se, että toisessa tapauksessa rikkoo lakia ja toisessa ei. Kyllä kai viranomaisten touhussa aina jossain asiassa jotain järkeäkin on, kun Suomessa on niin hyvä eläintautitilanne.

Musta ois järjetöntä vapauttaa siitosmunien ja siipikarjan tuonti täysin. Taas mitään "siltä-väliltä" -vaihtoehtoa ei mun mielikuvituksella osaa keksiä.. Jos raja helpotettuihin säädöksiin ois vaikka tuo 400 km säde, niin eihän se ois, kun tuoda aina 400 km yhdellä luvalla ja matka jatkuis toisella.

Mirri: Tuohon ilmoitukseen oli tullut päivitysviesti tänään.

*Muoks*
jamppa kirjoitti:Ja tuskin kukaan myisi munia jos olis ollu just joku tauti lähistöllä!
Etpä sitten taida tietää, miten se NC meinasi niin helposti päästä "karkuun".. Aina löytyy "yrittäjiä", jotka ei kaihda mitään keinoja.
mirri

Osaako kukaan meistä sujuvasti viroa? Voitais kysyä josko olisi mahdollista että toplatulla on paperisota kunnossa. Ja ihan neuvoa, miten se järjestetään. Kun näyttää että kyseessä ei oo lukihäiriö, vaan kielimuuri.
Onko se siis munien myyjälle kuinka kamala soossi hoitaa ne myyntiasiakirjat kuntoon?
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mähän olen tuonut ihan eläviä kyyhkyjä Saksasta kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Ensin laitoin anomuksen Eviraan ihan kirjeenä. Paluupostissa sain luvan ja ohjeet tuontia varten.

Lähtöpaikassa kävi eläinlääkäri ottamassa näytteet kaikista linnuista (paramyksovirus, salmonella muistaakseni?) ja antoi eläinlääkärintodistuksen, että linnut on kliinisesti terveitä, samoin kuin tilan kaikki muutkin linnut.

Sitten ajelin sinne ja hain linnut kotiin. Yhdellä linnuista oli ollut tuo virus yhdellä plussalla, joten se ei lähtenyt mukaan (se oli todennäköisesti joskus rokotettu). Ennen lintujen hakua ilmoitin kunnaneläinlääkärille että tällainen lasti on tulossa, ja hän tuli sitten seuraavana päivänä saapumisestamme tarkastamaan linnut ja paperit. Ei edes ottanut lintuja käteen, katsoi vaan päältä että ovatpa kivan näköisiä :-s

Yhteydenpidon myyjään hoidin sähköpostitse. Kuluja tuli hakumatkasta eniten, superfastilla Saksaan ja siitä eteenpäin Kölniin omalla autolla. Myyjälle korvasin tietenkin eläinlääkärin kulut, mitkä eivät lopulta olleet mielestäni kovinkaan korkeat. Tuontiluvasta meni jotain, kunnaneläinlääkäri veloitti käynnistä jotain. Tuontikustannuksia per lintu yhteensä ehkä 40-50 euroa, eikä siinä ole itse linnun hintaa. Mutta ilman hakureissua kulut olisivat toki olleet huomattavasti pienemmät. Me vaan kävimme samalla siellä Kölnissä kyyhky- ja siipikarjanäyttelyssä, eli saimme kyllä rahoillemme muutakin vastinetta!

Lisätään vielä sellainen, että tullessamme Suomeen ei tullimiehiä kyllä kiinnostanut pätkääkään, mitä meillä on kyydissä! Kello oli kymmenen illalla tjs. joten en pysähtynyt kyselemään, haluavatko tullata, vaan ajelin läpi vaan kun tullimies siinä näytti että menkää vaan. Linnut oli pahvilaatikoissa farkun takatilassa ja auto kyllä jonkin verran epäilyttävän näköinen - karmea määrä irtoaa pölyä linnuista vuorokaudessa!
mirri

Ei tuo nyt niin kamalalle kuulostanut, tuo lintujen tuonti. Että ei se varmaankan olisi sitten ylivoimaista tarkastuttaa lintujaan. Ja sitten myydä munia toiseen maahan.
Mutta vielä ei ole auennut mulle, että mitäs sitten jos sieltä kuitenkin tulee jotain tarttuvaa?
siimis

Tuo minun tuontikokemus on tosin ajalta ennen lintulenssua, joten en tiedä miten tilanne on sen jälkeen muuttunut.

Silloin muuten ne vasta-aineet voi tosiaan ottaa joko verestä tai ulosteista. Lopulta myyjä päätyi verinäytteisiin, koska se oli käytännössä helpompaa. Ulostenäytteitä varten jokaisen linnun olisi pitänyt olla omassa pikku häkissään, että olisi saatu identifioitua mikä läjä on kenenkin ;)

Mutta tosiaankin, testejä ei suinkaan tehty kaikista tilan linnuista, vaan vain niistä, jotka minulle olivat tulossa. Olisikohan niin, että jos haluaa munia, niin vain niiden "vanhemmat" pitää olla testattu..? Ja ehkä sitten pidetty erillään muista munien keruun ajan? Tietääkö kukaan?

Joka tapauksessa mä veikkaan, että lähdet mistä maasta vaan hakemaan, niin sellaisen todistuksen saa taatusti helpommalla, kuin mitä sen Suomessa saisi! Täällähän todellakin luetaan pykäliä ja direktiivejä kuin piru raamattua ja kaikki tehdään vaikeimman kautta.
jamppa

No mun mielestä toi on kuitenkin ihan turhaa touhua!
Mä en ymmärrä sitä ollenkaan! Tuleehan etelästä joka vuosi sorsia, hanhia yms muuttolintuja tänne paskomaan eikä niiltä tarvi ottaa näytteitä, eikä niiden tarvii tullin läpi tulla ell tarkastamina!!
Miten sitte joku muna vois tuoda jotain jos ne ei tuo??

Ja nc:stä voin sanoa sen verran et mun mielestä silloin lintuja tapettiin täysin turhaan! Olis annettu vaan taudin olla ja riehua ihan vapaasti; nyt olis Suomi täynnä pelkästään sellassia lintuja jotka olis sille immuuneja!!

Näistä taudeista tahallaan tehdään jotain maailmanlopun tauteja pelkällä hysterialla mitä lehdissä ja joka paikassa kailotetaan!!!

Varmaan joku ottaa nyt tästäkin ottaa joku nokkiinsa, mut ei millään pahalla!
siimis

No on siinä se ero, että newcastlea sairastava hanhi ei ihan helposti lennähdä tuosta meren yli ja vielä vähemmän todennäköistä on että se päätyy siipikarjatilalle tautia levittämään.

Sitä mä en kyllä ymmärrä, miksei harrastekanalan lintuja saa rokottaa?

Itse asiassa sehän on tarkoin varjeltu salaisuus, että suurin tautiuhka tulee näistä isoista broileri- ja munakanan tipukuljetuksista. Siitä tuli taannoin mielenkiintoinen dokkari, katsoiko kukaan?
jamppa

Mutta voi olla kantaja...
Ja mitä rokottamisiin tulee ni mä en ymmärrä rokottamista millään eläväisellä...
En kyllä koiriakaan rokottaisi ellen näyttelyissä niiden kanssa juoksis..
No, aivan sama! Eihän sitä mitään voi kun on säännöt niin on säännöt...
Paitsi et paskat lait on tehty rikkomista varten.......
mirri

:smt010 ääää kukaan ei vastaa mun kyssäriin! Mitä jos sieltä kuitenkin tulee jotain tauteja, vaikka ois kuinka raportit mukana?
jamppa

Vastaisin jos osaisin...
Kai sulla on sitte tautisia kanoja :smt002
Sori, oli pakko laittaa....
Vastaa Viestiin