Hyökkäys viirulaan - surkea eläintenpitäjä vol 2

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

ann75

Hyökkäys viirulaan - surkea eläintenpitäjä vol 2

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Multa oli kana päässyt livahtamaan viirulaan ja jälki oli kamalaa. Itku tuli silmään kun hain viirut sisälle pahvariin lämpimään ja seurannan alle.
Soitin jo Jampalle hätäpuhelun, mutta rauhoitteli, että katsotaan tilannetta vähän aikaa, mihin suuntaan viirut menevät.
Kaksi on ihan selät verellä ja neljällä vain höyhenettömiä / pieniä verisiä kohtia, ne varmaan selviävät, mutta nuo kaksi pahinta kokenutta on kyllä aika vaisuja, nököttävät vaan kun muut syö/juo/kylpee.
Katsotaan aamulla sitten viimeistään, onko ne ihan siipi maassa. Nyt on pöhäys basibactia selässä, sitä tuli niin epätasaisesti, että näyttää ihan hullulta, mutta toivon mukaan rauhoittaa, ettei vaan tulehdu! :smt010

olisi pitänyt varmasti mennä muuti munivaiset osastoon, anteeksi!
Mikäs kuvissa on kun en saa liitettyä, onko muuttunut?
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Voi pieniä viiruja :smt009 paranemisia kovasti pikkuisille. Miten se kana sinne oikein pääsi, tuhma kana :smt018
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

se oli livahtanut, varmaan samalla hetkellä kun on ottanut liukuoven kiinni, se on mennyt käden alta tai jostain. Ne tykkää sinne tunkea ja on olleetkin siellä notkumassa esim siivotessa, mut ei silloin tietenkään ole ollut mitään ongelmia ja ne on vipattu pihalle tietenkin ennenkuin ovi on laitettu kiinni. :smt009
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

mulla ois niille sopivat rohdot.lähekkö hakeen?
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Gizzmo kirjoitti:mulla ois niille sopivat rohdot.lähekkö hakeen?
Katsotaan aamulla millä mielellä ovat, jos vielä surkeana, niin sitten kaikki apu käyttöön. Kiitos :smt001

Nyt koisivat päät siipien suojassa, yksi on levoton, täytyy sille tehdä omaa yksiötä sinne, kun käy ohimennen näykkäisemässä verisiä selkiä. Tällä levottomalla on aika pienet vauriot, joten energiaa riittää.

Laitoin jo veteen pari tippaa hunajaa, eikös sen pitäisi rauhoittaa lintuja?
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Tuo Desintan ja vastaavat tuotteet; siis sisältävät alkoholia ja tislattua vettä. Parhaita haavojen hoitoon.
Kokemusta kyllä on.
Haavapulverit, antisepteineen estävät arpikudosten syntymistä ja niitä en suosittelisi.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Voi pikkuisia, kyllä ne varmasti paranee. Ne on aika sitkeitä vesseleitä.
Mulle ei ole tullut mieleenkään että kanat nokkisi mun viirut.
Aapuva,, oonko noin älytön!
Mutkun ei ne oo mitään tehneet, ja Viiruja on välillä livahtanut kanatarhaankin. Ja ne on ollut sielä kokopäivän.
mulla on "irtoviiruja" navetassa hillumassa, kun niitä on niin hauska seurailla.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi surku :smt009 Kovasti nyt paranemispeukutuksia sinne ann75:n viirulaan!
Tänne on kyllä kuvia ilmaantunut lähiaikoina...kokeilepa vaan uudelleen.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Tänään ovat jo aika pirteitä, liikkuvat ja syövät. Toivottavasti eivät nyt vaan noki toisiaan yhtään lisää!

Ehkä ne Mirrillä pääsee karkuun/pois alta, mutta tuo yksiöhän on jotain 60*100. Harmi etteivät menneet mökkiinsä sisälle, sinne ei kana olis päässyt ainakaan noin pahasti tuhotöihinsä. Tämä roistokana oli alhoja, ei edes tehotyttö. :smt017

Nyt sitten ruokaehdotuksia, hunajavesi tosiaan käytössä, mutta voinko jotenkin antaa erityisen "rikasta " ruokaa tarjolle, tilkka öljyä tai millä ne saisi vahvistumaan? Gizzmon kanssa jatkan vielä rohto-keskustelua :smt001

Kuvaongelma johtuu mun kuvien hostaajasta, siellä on jotain häiriötä ja kuvat muka latautuu, mutta ei sitten olekaan mitään kuvaa, linkit tyhjästä vain. pyh.

Mutta pääasia että viirut voi selkeästi paremmin, varmaan ollut niille aika shokki, kun NIIDEN kotiin tullaan riehumaan. Nyt ne onkin sitten lämpöisessä kylppärissä, varmaan liiankin kuumassa, mutta vien sitten vasta takaisin kanalaan, kun haavat kunnolla ruvessa ja pakkasjakso vähän hellittää. Täytyy sitä ennen kehitellä viiruille lamppua sinne kanalaan, että ne pääsee lämmittelemään, nyt kun on niin paljaina. Just kun niille alkoi tulemaan turkki selkäänkin, nehän tuli selät paljaina, ollut vissiin liian innokas ukkoviiru aiemmin..
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No tuohon kudosten uusiutumiseen kaikki runsaasti E-vitamiinia sisältävät valmisteet ovat hyviä. Esim kotimainen kylmäpuristettu pellavaöljy, valkosipuliöljy, jne. Jos sinulla on kuivattua kehäkukkaa, 1 osa kehäkukkaa, 9 osaa viinaa; väh 35%. Kaikki tämä pulloon ja sitten kuukauden päästä sinulla on oivallinen "alkuaine" ihovaurioihin.
Sittenkun lämmität mehiläisvahaa ja pellavaöljyä, siihen hieman kuusenpihkaa ja hunajaa ja lopuksi tuo kehäkukkauute; luonnollisestikkin siivilöitynä, siinä sinulle tuote ihovaurioihin. Seoksen juoksevaisuutta voi säädellä lisäämällä pellavaöljyä.
Jaa siis seossuhteet!!! Niitä en kerro, koska olen yli kymmenen vuotta kehitellyt tätä koirien tassuvahaa, "joka kelpaa taluttimen kumpaankin päähän", siis oma tuotteeni mutta tässä ylimalkaiset ohjeet.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Nyt sai viirut rohtoja, kiitos Gizzmolle!
Vähän aikaa ne ihmetteli että mitäs nyt ja sit alkoi armoton tohina, sapuskaa, kylpemistä ja muuta puhdetta.. Ihan hyvässä järjestyksessä näyttävät olevan, nyt vaan odotellaan, että alkaa paraneminen oikein kunnolla.

Vaikka mulla itselläni oli tuo eläintenpito-itsetunto aika nollilla, Jamppa sentään uskoi mun haltuun viirulapsia. Nyt meillä on sit kylppäristä poistettu kaikki sen tilan tuotteet/tarvikkeet pöydältä ja pahvarit verkkokatoilla vallanneet tilan. Seitsemän pientä suloista viirulasta siellä nyt asusteleen kans, siellä nekin alkoi kylpyhommat, kun seinän takaa kuului sellaisia ääniä.

Kunhan en vaan unohda kissoja päiväksi sisälle, tai ainakin kylppärin ovi kunnolla kiinni, ettei tule turhia houkutuksia. Siellä mä notkun nyt kylppärissä koko ajan, täytyy kai kohta ottaa konekin sinne..

Ja kiitos Moilaselle vinkeistä myös, tuota kehäkukkaa taisi juurikin olla Gizzmon ensiapupakkauksessa!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kiva kuulla hyviä uutisia!!
Ja hienoa että sait uusia viirulapsia. Kyllä ne on sitten suloisia pikkuisena. Onnea nyt uuteen kotiin !
Minä oon varmaan kamala tyranki kotona. :smt019 mulla on pikkuviiruja ollut olkkarissa lattialla häkissä. Ja kissojahan mulla on parhaimmillaan 12 täällä sisällä. Ne on oppineet että katsella saa, muttei ottaa.(syötän kuulemma ne tuvoksiin)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

En ole osannut kuvitellakaan, että kana tekisi jotain viiriäisille! Mulla syksyllä yks kana ryntäsi ankkalampeen räpistelemään, niin laitoin sen kuivamaan viirulaan lämpölampun alle. Ihan kiltisti se siellä oli..
Pauke

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Viime kesänä totesin kuinka tehokkaasti kanat nirhaa viiruja. Seurasin niitä 4pv, kaikki meni ok. Sitten illalla oli viiruista 80% vainaita... Viirut ja kanat olivat ulkoaitauksessa yhdessä ja eri sisäänmenot. Ulkona tuli kuolema. Jostain syystä viirut eivät olleet osanneet paeta sisälle.
No nyt siinäkin viisaampi.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

mäkin ihmettelin (niinkuin Gizzmokin) että miksi ne eivät menneet siihen mökkiinsä suojaan, mutta todettiin, että linnut ei valitettavasti ole mitään järjen jättiläisiä.

:smt009
Vastaa Viestiin