Onko enään suomessa ollenkaan?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

pronssari

Onko enään suomessa ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Mietin tuossa tänään että mitä ihmeen ankkoja olivat ne mustan vihertävät ja sain ongittua netistä sellaisen nimen kun Black east indies.
Kysyisin siis että tiedättekö onko suomessa näitä kyseisiä rotunsa edustajia enään vai onko suomesta hävinneet kokonaan :smt017 olisi näet hieman kiinostusta noihin ensi kevään hankintoja ajatellen. :smt002
Viimeksi noita ankkoja olen nähnyt kun olin vielä vaahtosammuttimen kokonen.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Jatkan tähän samaan, että onko Suomessa enää ollenkaan leghorneja? Ostaisin ihan minkä ikäisiä tahansa tai vaikka munia. Hakisin kaukaakin, ilmottakaa jos jollain on, tai tietää jonkun mistä voisi kysyä.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Saitko Smari tietää noista leghorneista?
Kun minäkin tahtoisin valkoisia leghorneja!
Munatkin kyllä käy, voisin itse hautoa!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

En oo saanu tietoa, mulle kävis ihan minkä väriset vaan.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olikos se taikku, joka kirjoitteli ostaneensa leghorneja Itä-Suomen Eläinvälitykseltä...
mirri

:smt006 Haloo Taikkuuuu!! Meille kanssa Smarin kanssa yhteystietoja sinne eläinvälitykseen!
Jos siellä on Leghorneja.
Onkohan ne jääneet siksi pois tuotannosta kun ei oo olleet tarpeeksi tehokkaita munatykkejä? Vai mikä siihen on vaikuttanyt?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mulle tuli ihan samasta paikasta keväällä valkoisia kanoja ja ne on kyllä hybridejä..

Tuntuu että Leghornilla ja Isa brownilla tarkoitetaan kyseisessä firmassa lähinnä kanan väriä ja rakennetta eikä nimityksillä ole mitään tekemistä alkuperäisten rotujen kanssa. Kun kysyt et onko niillä valkoista Leghornia niin vastaus on kyllä ja jos kysyt et onko niillä valkoista hybridiä niin vastaus on myös kyllä :smt017 Kuitenkin saatavissa on vain kahta kanalaatua, valkoista ja ruskeaa..
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

No, mulle myyjä väitti, että nämä ovat leghorneja...
kuva on otettu eilen, kun ulkoilivat.... Ovat aranoloisia, pirtsakoita, uteliaita, "kunnon kanoja" ja munivat joka päivä munan :smt002 Voi olla, että mua on huijattu, mutta ei mitään väliä :smt003 Niin, ja Itä-Suomen Eläinvälitys Kerimäeltä myi.
Kuva
mirri

:smt005 Voi ei!
mitäs nämä nyt sitten ovat? no kumminkin kanoja!
en kyllä ole mikän asiantuntija, etten minä pysty sanomaan ainakaan mitä ovat.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Nohnih...siellähän on sitten oikein hyvä palvelu, kun aina löytyy juuri sitä mitä on vailla :smt120 (Sotkeekohan ne jotenkin leghorn-rodun ja lohmann selected leghorn(LSL)-hybribin?:scratch: , kun molempien nimessä on 'leghorn'.)
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Noi taitaa kyllä olla niitä hybridejä...
Luulisin :smt017
mirri

Kävin vähän viisastamassa itteeni, Leghornilla pitäs olla lerppu heltta. Pyrstö pitkähkö, jalat ja nokka keltaiset.
taikku

Joo, heltat ovat lerput ja jalat varsinkin kesällä oli keltaiset, kuin myös nokka. Mutta luultavasti ovat hybridejä... pitäneen siltä ukolta kysellä ens kesänä. Aattelin, jos sais kuitenkin jossain vaiheessa omanlaisensa kukon. Ja vaikka nämä eivät ole sellaisia "kesyjä", jotenkin tykkään näistä (vaikka todella munivat sen munan joka päivä). Kulkevat paljon ja pitkällä ihan itsekseen, eivätkä kukon perässä niinkuin typerä kanalauma :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Taikku, minullakin nuo sekarotuiset munii joka päivä munan. Tai pitää ne noin 10 päivän välein yhden taukopäivän.
Pitääkö sulla ollenkaan taukopäivää?
Paljonko sulla on valoisaa aikaa?
Minulla 14 tuntia. En vielä vähennäkkään kun pitivät syksyllä sulkasadon ja muninta tauon.

Aluksi himoitsin teho tyttöjä, mutta näköjään nuo kotikanat on yhtä tehokkaita?
Munan koko on kyllä pienempi kuin kaupan. mutta se ei minua haittaa.
taikku

Suvianne! Joka päivä muna, ei taukoja. Keinovaloa en ole pitänyt kuin ehkä vajaan tunnin päivässä, siivotessa ja jos olen joutunut ruokkimaan, kun on vielä pimeätä (ite lähdössä johonki). Luonnonvaloa tulee kolmelta seinältä ja ulkoilevat lähes päivittäin. Ja isoja munia on. Sulkasatoa eivät ole tehneet. Todella tehotyttöjä! Voi olla, että ne sitten lopettaakin aikaisin kokonaan munimisen, katsotaan.....
Vastaa Viestiin