Tiput nokkivat höyheniään pois

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Helmeri
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Touko 2024, 17:53

Tiput nokkivat höyheniään pois

Viesti Kirjoittaja Helmeri »

Meille on juuri muutama päivä sitten tullut 8 tipua ja olemme alkaneet huomata, että niiltä katoilee höyhenet siivistä. Muutamalla on jo ihan kaljut siivet, emmekä tiedä mitä tehdä.
Ruoaksi he saavat Punaheltan täysrehua poikasille, sekä hieman kaurahiutaleita ja joskus keltuaista. Olemme myös huomanneet tipujen itse nokkivan höyheniään pois, mutta nämä ovat ensimmäiset tiput mitä meillä on ollut, emmekä tiedä mitä pitäisi tehdä. Onko tämä kuinka huono asia ja miten sen saisi lopetettua? :smt022
Tuutikki
silkki
Viestit: 221
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Tiput nokkivat höyheniään pois

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Minkä ikäisiä tiput ovat? En tiedä tarkemmin, mitä höyhenien nokkiminen voisi johtua, mutta kanoilla se on käsittääkseni proteiinin puutosta. Jos tiput ovat alle pariviikkoisia, niille kannattaa tarjota keitettyä, silputtua kananmunaa kerran päivässä. Ainakin meidän tipuille kananmuna maistuu, tänään taisi itse asiassa olla eka pv, kun en huomannut sitä tarjota. Tiput ovat täällä 12 ja 14 vrk:n ikäiset.

Toisena seikkana tulee mieleen tekemisen puute eli ehkä niille voisi keksiä tekemistä?

- Itse toki tiedät, onko kananmunaruoka ja tekeminen kohdillaan, minä vaan arvuuttelen täällä oman kokemuksen pohjalta. Toivottavasti joku viisaampi voi kommentoida lisää.
pikku parvi kanasia
Helmeri
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Touko 2024, 17:53

Re: Tiput nokkivat höyheniään pois

Viesti Kirjoittaja Helmeri »

Kiitos vinkeistä! Tiput ovat siis vasta 5 ja 4 vrk vanhoja. Kokeilen noita sanomiasi asioita, mutta mitä tekemistä tipuille oikein voisi keksiä? Päästämme heidät pari kertaa päivässä ulos hetkeksi "tipulasta" ihmettelemään ympäristöä (valvotusti tietenkin :) ). Tiput ovat myös hyvin kesyjä ja ihmisläheisiä, joten syliinkin nostetaan ja silityksiä saavat usein! :smt003
Tuutikki
silkki
Viestit: 221
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Tiput nokkivat höyheniään pois

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Millainen alusta tipulassa on? Siihen voisi ehkä keksiä vaihtelua: sahanpurupaikka, hiekkapaikka, tyhjä kohta, josta siemeniä yms. löytää helpommin. Tipulaan voisi laittaa myös "maastoa", jonkin turvallisen kiven tai purkin tai puunpalan, jonka päälle voivat kiivetä ilman pelkoa kiven/purkin kaatumisesta. Ehkä sinne voisi laittaa joitain kasvejakin? (Taitaa mennä sisustamisen puolelle... :smt044) Ruokaa voi olla tarjolla jatkuvasti, ainakin tipurehua ja siemeniä, sillä niiden nokkimisessakin on tekemistä. (Ja tietenkin vettä ja poikaskalkkia ja/tai hienoksi murskattua kananmunankuorta, vaikka niin varmaan jo onkin.)

*Vielä lisäyksenä, että tipujen vitamiininsaannista kannattaa myös huolehtia. Meillä ed. tipun varpaat koukistuivat n. 14 vrk:n kohdalla (vaiva korjautui teippaamalla + vitamiinilisällä), mutta nyt uusien tipujen kohdalla olen tarjonnut vitamiinivettä säännöllisesti alusta asti ja näiden varpaat ovat hienot ja suorat. :smt045 Ehkä tuohon höyhenien/sulkien nokkimiseenkin auttaisi?

En ole kasvattanut koskaan tipuja ilman emoa, mutta emot tonkivat pehkuja (meillä sahanpuruja ja heinää), kuljettavat tipuja ympäri kanalaa, kutsuvat syömään löytämiään aarteita (siemeniä, tipurehun pellettejä, pieniä marjoja tms.), vievät ne hiekkalaatikkoon, näyttävät mallia miten juodaan kiposta, hyppäävät ylemmäs (pienetkin tiput osaavat kiivetä n. 10 cm korkeille pihakiville ja 2-viikkoiset pyrähtävät matalalle orrelle tai matalalla olevaan pesään). Ne touhuavat siis aika paljon. Aamupäivällä tulee aamulepo ruuan jälkeen ja päivällä lepäävät jossain vaiheessa myös välipalan yhteydessä ja illalla taas mennään lepäämään, mutta melkeinpä nuo väliajat kuluu touhutessa.
pikku parvi kanasia
Vastaa Viestiin