Ankkojen paino?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Jyrika

Ankkojen paino?

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Minä olen ihan varma, että viimetalviset vaakuttimet laihtuivat, kun aloittivat muninnan.
Mutta kun mulla ei ollut mitään mihin verrata, niin yritin tuputtaa rouville vaan evästä lisää.
Nyt sitten viisastuneena päätin ottaa ja punnita kaverit, onkohan nämä nyt sitten lihavia...
Mulla on musta silmä :smt004 ja isoin akka painaa melkein viis kiloa.
Värilliset on punnitusvuorossa huomenna.
Paljonko muiden ankat painaa?
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

eihän noi mitään ankkoja oo enään.sehän on pelikaani!
noitten hanhien teuraspaino on n.5kg kun on uunivalmis. ankoilla toi samanmoinen paino on ollu 1-2kiloo.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mutta kaupassa myytävät ankkapaisti on 1,2kg??
Ja kyllä Mimmin valkoiset ankat näytti ennemmin 5 kilosilta kuin 2 kilosilta.
Vai teurastetaanko ne oikeasti nuorina ennenku paino on noin ylhäällä?
Vähän niinku kirja neuvo kukot teurastamaan 2,5kk ikäisenä.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Punnitsin loppukesäsätä vaakuttimemme (n. 3kk iässä), ja ne painoivat n. 2,5kg. Paitsi Rebekka, se oli reilu 2kg, se on sellainen pikkuriikkinen ollut aina :smt005 Luultavasti paino on tuosta vielä hieman lisääntynyt.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Jyrika

Eli värilliset painaa ~kilon vähemmän, kuin valkoiset lajitoverinsa.
Värilliset 2,7-3,4 kiloa ja valkoiset 4,2-4,9 kiloa.
Kuva
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Taas uusi käyttömuoto ikean kassille! :smt005
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Jaahas.. että paino, no en viitti punnata, ohje on, että jos haluu lemmikin joka elää pitkään, pitää ruokintaa sillain suunnitella.... jos taas aah niin makoisan naurispetiankan.. niin ei tarvii säännöstellä.. traaninmuodostusta, ...elinkikätavoite siis ratkasee.. mikä on hyväksi..painossa.. ja tietty se alkuvaiheen lihas/koko kasvatus, ilman traania.. kun siinä luodaan muulle se pohja..Lihikset kasvaa ainakin niin, että jos niitä pitää lemmikkinä, pitää olla tarkka, kuinka paino nousee.. vert.proisku.
Jyrika

Silläpä vähän olinkin utelias, kun minulla on kuiten vähän kutina, että voisivat olla vähän pyöreämpiä ja mietin hiukkasen valkuaispitoisempaa safkaa hetken lykkiä, kun olisi tarkoitus munitustauko nuille nyt laittaa.
Otin ne vasta nyt pari päivää sitten sisään, tähän mennessä ne on vaan ihan vapaina tallustelleet pitkin pihamaata ja syöneet vapaasti kaura-munitustiiviste-kalkkisekoitusta. Että ei ole tullut aikoihin niitä kanniskeltua ja kosketeltua, että olis tuntumaa. Nuo ei suostu syömään edes puurontähteitä, että jos joutuvat lihotuskuurille, niin en tiedä mitä antais joka kelpais.
Tekis mieli kyllä aukaista yksi ja maistaa, itseasiassa Tytiltä asiaa jo tiedustelin, muttei antanut lupaa...
Pitääkö rintalastan olla kuinka upoksissa vai mistä se ankan kuntoluokitus tehdään?
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

mä luulen, että vaakun painoon vaikuttaa aika paljon se miten paljon se pääsee liikkumaan. MEillähän oli viime vuonna Helmi-ankkarouva, joka tuli Teppanalta. Ja oli öh, aika pulskassa kunnossa. Mutta niin vain hoikistu kun muiden vaakuttimien perässä uiskenteli.

Jos vaakuille haluaa antaa lihottavaa(?) herkkua, niin muikut ovat supersellaista. Siis herkkua. Mä en tiedä mitään mistä ankka enemmän tykkäisi. Syövät sormetkin kun muikkuja antaa. Ja tajuavat nopsasti että se on herkkujen herkku.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
pekkis-68

muori sen sano tuossa jo oikein hyvin. kaikilla linnuilla pätee sama homma.ruokinta on avain asemassa jos haluaa broilereita niin eikun rehua vaan mut jos haluaa lintujen tai oli mikä eläin tahansa elävän pitkään niin on syytä tarkistaa ruokintaa.itselläni on tuo ruokinta 1 osa rehua,1 osa kauraa jyvänä,1 osa ohraa jauhettuna ja sit noi vihreet jutut päälle vielä.
linnut on hyvä voimaisia ,sopusuhtaisia,juoksevat,pääsevät tarvittaessa pieneen lentoonkin.vanhimmat noista ankoista on n.5-7vuotiaita samoin yksi hanhi on samassa ikäluokassa.tiedän ja olen nähny muutamia ankkoja jotka on todella valtavia kooltaan mut liikkuminen on todella työlästä ja hankalaa.jos pistää lihoiks niin sit tolla ruokinnalla ei ole väliä mut kyl siinä ankalle tulee hintaa kummasti jos pelkkää rehua syöttelis!
Jyrika

Ovat olleet nyt kaks viikkoo sisällä, eivätkä oikein syö vieläkään :smt011
Mitä ihmettä mää noille teen, miten ankat voikin olla niin ranttuja?
Yhtenä päivänä kokeilin Tipsin ohjeiden mukaan etsiä kaupasta muikkuja, mutta kun ei ollut kun friteroituina niin otin pussillisen katkarapuja ja sotkin evääseen.
Silloin kelpas koko kuppi, tai taisi jyvät olla lattialla.
Millä saa vapaasti ruokaansa etsimään tottuneet ankat syömään kun ne siirtää sisään?
Sama homma viimevuonna ja minusta ne laihtui.
Ei kelpaa maissi ei herne, rypsirouhetta ja munitustiivistettä (meillä on sitä 1:7 tiivistettä) olen viljan kanssa tarjonnut.
Vasikan rehua maistelevat, mutta kun se on ohrapohjaista, niin en oikein uskalla isosti antaa.
Kaikilla on nyt paino vähän pudonnut ja ennen ne käveli kokoajan ja nyt liikunnan määrä on murto-osa entisestä. Pitäisi mun laskuopilla käydä toisinpäin?
pekkis-68

ei oo semmosta eläintä mikä ei nälissään söis.
olen aivan varma kun jaksaa kärsivällisesti odottaa niin kupilla käydään sata varmasti.
Vastaa Viestiin