2 Ankkaa kuollut oudosti

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

hansu25

2 Ankkaa kuollut oudosti

Viesti Kirjoittaja hansu25 »

Myin 3 myskin poikasta n.kk sitten hyvään kotiin on lampi jne. Ja ruokkineet ovat rehulla. Heillä ennestään tavallisia ankkoja. Nyt 2 poikasista on kuollut yllättäen. Ovat olleet pirteitä ja yht äkkiä kuolleet. :smt010 Mikä neuvoksi? hän kysyi minulta mutta ei ole tietoa mikä voisi aiheuttaa yhtäkkisen kuoleman..Omat ankanpojat jotka ovat samasta pesueesta aivan terveitä ja ei mitään ongelmaa. Lammessa on vesikasveja oliskohan syöneet jotain myrkyllistä? Kun olivat molemmat lammen rannalla kuolleena? Ovatko voineet saada jonkinlaisen kohtauksen? Kaikki vinkit on tervetulleita.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Ikävä kuulla. Minkä ikäisiä poikaset olivat? Voisiko olla ihan kylmyys jos höyhenpeite ei ole vielä riittävän hyvin suojaava, ihmettelee ankoista mitään tietämätön :smt017
Toisaalta, rehuruokinnassa yleensä riittää virtaa pitämään lämpimänä. Onko ankoilla väiveitä? (ylipäätään siis, kalkkunoilla ja kanoilla on) Saattavat olla kohtalokkaita pienille poikasille.

Onko myskillä jokin rehun raaka-aine sellainen, jota eivät siedä? Ripuli? Vaihtoehtoja on liian kanssa. Paremmin lajia tuntevat arvuutelkoon lisää.
hansu25

En osaa sanoa kun tämän verran sain kuulla enkä ole itse paikanpäällä käynyt. Ankat olivat 2kk vanhoja ja sulkien pitäisi olla jo vedenpitävät. Olisko joku bakteeri? yms.tauti? Jos jollain on lintujen sairaus kirjoja tai tietoa niin olisin hyvin kiitollinen vinkeistä. :smt017
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Minä lähetän meiltä kaikki oudosti kuolleet Eviraan, niin lampaista lintuihin.
Ei tarvitse sitten arvuutella ja jos tulee muita vastaavia vastaan, niin tietää heti toimia ja myös etsiä oireita, ennenkuin kuolo ehtii korjata.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Siipikarjan taudit-kirja (Per Andersson) voisi valaista jotain...En muista tarkkaan kirjoittajan nimeä enkä kirjan sisältöä, että puhuttiinko siinä juuri muista kuin kanoista, mutta ehkä jossain määrin kanojen ja vesilintujen vaivat ovat yhteneväisiä tai ainakin toisesta lajista toiseen tarttuvia...Kirjastosta löytyy ainakin meillä ko. kirja.
hansu25

He olivat ehtineet hautaamaan nämä 2 jota peräkkäisinä päivinä kuoli. Kehotin lähettämään eviraan tämän viimeisen jos sekin kuolee. On paras saada hyvissä ajoin selville ettei olisi tarttuvaa koska luonnonlinnuilla on pääsy myös samalle lammelle näin ymmärsin. Onhan tietenkin mahdollista että höyhen peite ei ole ollut riittävä ja että ovat aamuyöstä käyneet uimassa ja sitten paleltuneet..Mutta onhan hyvä olla sata varma eikä lähteä arvailemaan.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hmm.. millainen lampi on? Vaihtuuko vesi, vai onko se seisovaa? Jos se on seisovaa, saattaa pohjaan muodostua happikato, ja silloin saattaa botulium-bakteerit alkaa jylläämään. Hyvin myrkyllistä ankoille. TOinen mikä on ainakin tavisankoille myrkyllistä, tappavan sellaista, on joku homelaji, jota voi olla leivässä tai jyvissä mikäli ovat päässeet menemään pilalle.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
hansu25

Se on joku itse tehty keino lampi. Saattaa olla että siellä ei ole vaihtuvaa vettä. Kiitos kun sai tämän selville. Kerron näiden ankkojen omistajalle että vesi pitää saada kiertämään ja tarkastaa rehun ja viljansa. Tuli vaan mieleen että täällä päin ei ole pitkään aikaan satanut kunnolla. Et saattaa olla hyvin mahdollista että pöpöt on päässy jyllään.
hansu25

Lammessa vaihtuu vesi tulee tien toiseltapuolelta järvestä putkee pitkin. :smt017 Omituista.. Meidän ankoilla ei mitään hätää eikä mitään merkkejä sairauksista tai muista. Ikävää tuollainen mutta olen tullut siihen tulokseen että mikä niillä sitten ikinä olikin niin ei ole tullut meiltä. Koska omamme voi todella hyvin.Yksikään oma ei ole kuollut eikä voinut huonosti. Ehkä vain ruoka on sitten ollut väärää tai huonontunutta. :smt010 Ihania olivat nuo tiput. En uskalla antaa tilallekkaan uusia jos niillä on sama kohtalo.(sairastuu tai jotain)
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No just. Ilmeisesti sä oletat suosista että ne on tehneet jotain niin perusteellisen pieleen että ”ovat tappaneet” ankat? Oiskin kiva kun kaikki ajattelis samalla tavalla – ei voi antaa uusia tilalle kun neki kuitenki kuolee. Et toki syytä suoraan, mutta kyllä se tuolta rivien välistä silmiin loistaa ku neon valo.

Eläinten kanssa sattuu ja tapahtuu. Voi olla että ne on tehneet jonkun perustavanlaatuisen virheen, voi olla että ne ankat on kuollu muuten vaan johonkin. Ilman avaustahan sitä ei voi selvittää, mutta asiaa tuskin auttaa jos asennoidut noin.

Jos ankat on saaneet laiduntaa vapaana, niin siinähän on vaan taivas rajana mitä ne on voineet suuhunsa naahia, ilman että omistajat ois asialle sen kummemmin mitään voineet.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä ymmärrän kyllä, että ensin on huolesta sekaisin, että mitä jos omatkin sairastuu ja/tai kuolee. Sitten seuraavaksi ajattelee, että entäs siellä uudessa paikassa jyllääkin joku tauti tai ankkojen saatavilla on jotain myrkkyä tms?? En mäkään antaisi/myisi uusia ankkoja, varsinkaan kun eivät sitten lähettäneet Eviraan kuolinsyytutkimuksiin. Ainakin odottelisin, miten kolmannelle käy..

Ei se mun mielestä syyttämistä ole, mutta onhan se vähän älytöntä, jos ankat kuolee ja sinne vain kannetaan sitä mukaa uusia.. :smt017
Klara

No en mä tarkottanu että sinne uusia pitäis jatkuvasti syytää. Korvaustiput kuolleiden tilalle jahka se kolmas pysyy hengissä. Sitten jos vielä tapahtuu selittämättömiä kuoleman tapauksia en enää laittais uusia lintuja sinne.

Se eviraan lähettäminen ei tosiaankaan ole ihan jokaiselle itsestään selvyys. Kaikki ei edes tiedä että niin voi /kannattaa /pitää tehdä. Etenkään jos siitä vaikka ei ole ollut puhetta.

Minkä tahansa kasvattajan, oli se sitten ankka, kana, vuohi, koira, kissa.. kannattaiskin lisätä hoito-ohjeisiin ynnä muihin ostajan kanssa käytäviin puheisiin se informaatio että JOS jotain käy niin kasvattaja toivoisi eläimen avaamista ja kuolinsyyn tutkimista ja perustella se myös ostajalle. Eikä vaan olettaa että joka ainoa parin harrastelinnun pitäjä hoksaa että jokainen kuollut pitäisi johonkin lähettää.

Mä uskon että omistajilla on jo riittävän paha olo tapahtuneesta, ja itsesyytöksiä ja ovat yhtä ihmeissään kuin kasvattaja. Vois vaan kuvitella miltä tuntuis kun kuulisivat syyllistämisestäkin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jos ei tiedä Eviraan lähettämisestä, niin varmaan vois kysyä kasvattajalta, että "ankat kuoli, mitäs nyt?" ja vastaus ja ohje varmaan löytyisi.

Ja mun mielestä edelleenkään kukaan ei syyllistänyt.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minä luin nuo hansun viestit niin, että hänellä on nyt suuri suru/hätä/huoli jne. samoin kuin (kuolleiden) tipujen uudella omistajallakin. Ei niissä mielestäni syyllistetty uutta omistajaa, vaan etsittiin syytä kuolemiin...
Klara

No jaa.. ehkä mä vaan olen oppinut liian kyyniseksi tuola muussa eläinmaailmassa, jossa pakkaa olemaan enemmän sääntö kuin poikkeus että se syyllinen on jostain kaivettava ja yleensä siihen hommaan sopii se kokemattomampi ja tietämättömämpi osapuoli. Oon joutunu aika paljon sitä näkemään, joten oon aika herkkänahkainen jos edes haistan syyttelyä jossain ja ehkä näen piruja sieläkin, missä niitä ei edes ole. Pahoitteluni, nyt taidan nostaa soppani tästä lusikasta ja poistua takavasemmalle hämmentämään omia keitoksiani. :offtheair: :smt073
Vastaa Viestiin