Kuinka saa munimaan?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

-Kyyhky-

Kuinka saa munimaan?

Viesti Kirjoittaja -Kyyhky- »

Niin kuin otsikkikin jo kertoo kysymyksen, kuinka saada kanat munimaan ilman teollista munitusrehua?

Olisi mukavampi syöttää kanoja luonnonmukaisesti lisättynä kalkki, mutta kanat eivät ole munineet ainuttakaan munaa kolmeen kuukauteen.. Ja 3 kuukautta sitten saivat munitusrehua sekä kotiruokaa ja lisäksi söivät pihamaalta kaikkea mahdollista.

Helppiä please. Harmittaa ostaa munia kaupasta vaikka on omiakin kanoja.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En osaa muuten auttaa kuin riittävä valo tulee olla.
Eli tarpeeksi kirkas, muttei liian ja tarpeeksi monta tuntia.
Minulla on nyt kanalassa 15 tunnin valoisa jakso. Mutta pitäisi 12 tuntiakin riittää. Laitoin vain sen mukaan miten ne ruukaa meillä herätä ja nukkua. Eli 04-19 tuleekohan siinä 15??!! en ny jaksa laskee :)
-Kyyhky-

Valoa on mutta eipä tunnu vaikuttavan mitenkään.. :smt012
Ja vapaasti saavat päivisin olla ulkonakin.
Kasviksiakin syövät ja hedelmiä.
Kumma juttu. :smt017

Kai se on vaan mentävä ostamaan munitusrehua että rupeaisivat taas munimaan.
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

onko niillä ollu sulkasato tai jotain outoa käytöstä tänä aikana? voi olla että ne tekee pesänsä piiloon eli katos missä kukin menee jos toi auttais :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

kana ei muni jos se ei saa tarpeeksi valkuaista, pelkillä kasviksilla ei munia tuu ... pitää laittaa jotain joko eläin tai kasviperäistä valkuaisrehua. Piimää, soijaa, hernettä, rypsiä, lihaa, sisäelimiä, kalaa, matoja.. ihan mitä tahansa sen verran, että kokonaisvalkuainen kaikkineen olis jossain 18 % tieppeillä.

Jos noi on kunnossa, valoo piisaa, eikä oo sulkasatoo, nii joko niillä on jemmapesä jossain tai sitten ne vaan on sellaisia kanoja, joita ei oo jalostettu munimaan kamalan paljoo( esim ei kaikki kääppäri oo mitään himomunijoita, ne pitää taukkoo helposti) jotkut roduthan munii vain jotain 160 munaa vuodessa jopa vähämmän.
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

niinpä mutta minä olen vasta keltanokka näissä asioissa kai sitä saa jottain ehottaa :smt004 :smt003
-Kyyhky-

Piimääkin saavat päivittäin sekä viiliä. Niitä sekoitan mm. makarooni,leipä,kasvis yms ruoka mössön joukkoon.

Silloin munivat muna/pvä kun munitus rehua saivat.

Ja jemmapesiä ei ole löytynyt mistään, ainakaan vielä.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Pavuilla tai kalalla saisit proteiinejä nostetuksi hyvin ilman teollisuusrehuja. Piimästä ja viilistä en usko että saavat vielä tarpeeksi.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Onko varma, että kanat eivät syö itse omia muniaan?
Ei piimä missään tapauksessa riitä täyttämään valkuaistarvetta. Paistapa sine pöperön sekaan kunnon satsit jauhelihaa, sen luulis aiheuttavan munintaa. Ruoasta aika iso osa pitää olla valkuaispitoista tavaraa, se tekee kotiruokinnasta suht kallista ja vähän hankalaa.
Valkauaisen pitää olla laadultaankin sopivaa, kotiruokinnassa rehun tulee sisältää eläinperäistä protskua kaikkien aminohappojen saannin varmistamiseksi.

Voi kun joku joskus viitsisi laskeskella mittatarkkoja kotiruokaohjeita kanoille. Meinaan siis ohjeita tyyliin " 1pss makaronia, 200g jauhelihaa, 1pss sekavihanneksia, ½dl öljyä, 3dl kaurahiutaleita, 2dl kuivia herneitä, parit perunat, vuoka täyteen piimää ja uuniin yöksi." Olis ehkä vähän turvallisempi olo noita ruokia sekoitellessa, meikäläisen laskutaidoilla kun ei juhlita. Itse olen tehnyt ruokia vaihdellen koostumusta jatkuvasti. Munista aina näkee, että kuinka onnistuneesti tuli protskut saatua, joskus tulee turhan suuria munia.
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

Meilläkin väheni muniminen heti kanojen siirryttyä sisä tiloihin ja loppui sitten viikko sitten kokonaan :smt012 Munitusrehua koko ajan tarjolla ja kalkkia myös. lisäksi saavat joka päivä kotoa marjoja ja ruuan tähteitä. Yhden pehkuihin piilotetun pesän löysin,mutta sen jälkeen olen penkonut ja myllännyt kaikki mahdolliset kohdat eikä munia ole.Yksi kana hautoo ja samaan pesään ei ole kukaan käynyt munimassa.Epäilen vahvasti,että meillä johtuisi siitä valon määrästä :smt017 Ovesta tulee luonnon valoa päivisin ja sisällä roikkuu semmonen työmaa valaisin,joka ei ole kauhean kirkas.Toivottavasti eivät kauhean pitkää taukoa pidä,kun niille munille olisi ihan käyttöäkin :smt003 Auttaisikohan jos sittenkin ostaisin vielä lisä valoja :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jossain vaiheessahan se on kuitenkin se munintataukokin annettava.. Tämän kesän jälkeen näkyivät olevan aika auliita pitämään taukonsa heti. Näkee siitäkin, kun kukot (nekin, jotka ovat vielä yötä-päivää ulkona) aloittivat sulkasadon. Joten sittenpä annoin kanojen pitää munintataukonsa ja sulkasatonsa nyt. Sitten kun menevät sisälle, nostan pikkuhiljaa valon määrää ja sittenpä saadaankin munia läpi talven.

Tosin, tulee meillä 5-6 munaa päivässä nytkin, kun on noita nuoria ja innokkaita.. :smt002
Tea

Viesti Kirjoittaja Tea »

Annetaanko silloinkin munintarehua kun pitävät sen munintatauon? :smt102
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mulla on ollut ihan koko ajan ostotäysrehu tarjolla, kun kyllä se uusien sulkienkin kasvatus vaatii 'kunnon eväät'. Ja kun porukka on monen ikäistä, niin ei niille viitsi yksilöllistä ruokavaliota järjestää. Saavat itse valita, että syövätkö rehua vai jyviä vai sekä että.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Muuten siinä kirjassa mikä mulla oli meinasivat, että jos vain luonnonvalo näkyy, niin eivät huijaannu keinovalosta.
Eli jos tosissaan hluaa niitä munia pitäisi peittää ikkunat ja olla pelkällä keinovalolla.
Mutta kyllä meillä ovat munineet osa läpi vuoden. Vissiin se on yksilöllistä ja rotukohtaista.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Pthyi, pthyi.. mikä sulkasato.. hatsii...

Meillä on enimmäkseen valkoisenkirjavana maa..

Kanalle kannattaa, silloin, kun sillä on sulkasatovaihe, keittää paljon kalaa ruotoineen eli se valkuainen voi silloin olla kokonaan kalasta, kun ei munatkaan maistu silloin kalalle ;) Ruodot on hyviä fosforin lähteitä, eli niissä on juur sitä, mitä tarvitaan sulkien kasvattamiseen... Kannattaa olla (jos sulkasato sattuu talvisaikaan) pilkkimiehen paras ystävä.. keitetyt särjet esmes on oikein hyviä...

Nyt alkaa pimeä puoli vuodesta, ja sitä valoo sais olla tasasesti enemän päivällä kuin luonnonpäivä tarjoo.
Vastaa Viestiin