Kalkkunakukon käytöksestä
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Kalkkunakukon käytöksestä
Meillä on nyt kalkkunahomman tulevaisuus auki. Pari viikkoa sitten kävi kamala tapaturma, siinä kalkkunakana kuoli. Nyt kalkkunakukko on yksin, sille pitää joko hankkia puoliso tai laittaa se pois.
Mutta kuinka on, onko tuosta kukosta siitokseen? Se on nyt hitusen päälle vuoden vanha ja hurjan vahtiviettinen. Pihaan tulevat vieraat saa sen päälleen, vain minua se pitää 100% pomona, jos mulla on normivaatteet päällä. Isännästä se on ollut epävarma sen jälkeen kun tämä meni nyrhimään itselleen kesätukan. Muakin Kalkku pitää tunkeilijana, jos mulla on jotain tavallisuudesta poikkeavaa päällä.
Missään tapauksessa tuo kalkkunakukko ei ole vihainen, eikä sen hyökkäykset ole mitään vakavia, mut mietityttää kun luonne kerra periytyy.
Mutta kuinka on, onko tuosta kukosta siitokseen? Se on nyt hitusen päälle vuoden vanha ja hurjan vahtiviettinen. Pihaan tulevat vieraat saa sen päälleen, vain minua se pitää 100% pomona, jos mulla on normivaatteet päällä. Isännästä se on ollut epävarma sen jälkeen kun tämä meni nyrhimään itselleen kesätukan. Muakin Kalkku pitää tunkeilijana, jos mulla on jotain tavallisuudesta poikkeavaa päällä.
Missään tapauksessa tuo kalkkunakukko ei ole vihainen, eikä sen hyökkäykset ole mitään vakavia, mut mietityttää kun luonne kerra periytyy.

Me ollaan muutenkin oltu isännän kanssa kallistumassa siihen suuntaan, että meillä on tänä vuonna joulu-Kalkkua. Ympärivuotinen häkissäpito olis tietty yks ratkaisu, mut ei olis siltikään kauhean kivaa joutua hoitamaan kalkkunoita aseistautuneena.

Mites, kun musta tuntuu, että munanettiläisten kalkkunapitoisuus on noussut roimasti tässä lähiaikoina? Jos noita pakkasenkestäviä kalkkunoita ei jatkossa oliskaan niin vaikea hankkia kuin aiemmin oli?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
No huh! Sen verran iso jässikkä on, etteipä paljon naurata, kun reiteen nappaa. Onko tullut vihaisemmaksi nyt, kun on ilman akkaa? Voisko rauhoittua, jos saisit sille kanoja? Toisaalta suurin osa kalkkunakukoista kuuluu olevan kilttejä lössyköitä, joten eipä ehkä siitokseen kannata vihaista käyttää. Esim. tämä isäntä, jolta meidän kalkatit alunperin on, kertoi, että heillä ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa vihaisuuden kanssa ja kuitenkin monia kymmeniä kukkoja kasvattanut...
Keväällä Kalkku rupes reviiristään tiukaksi, tuntuu et se käytös on vaan tasaisesti pahentunut kesän mittaan, en osaa sanoa onko yksin jäämisellä ollut merkitystä. Täytyy vielä katsella, että kuinka tilanne kehittyy ja jutella isännän kanssa. Tosin suht pian on pakko joko luopua tuosta tai hankkia sille pari vaimoa. Sydäntä särkee, jos luopumispäätös pitää tehdä. 

Onks sillä Pootsi samat sukujuuret kun mun pronssi-pölvästillä. Ei meinaan uhittelu parane iänkään myötä. Sun pitää hommata sellaiset periskooppirillit, jolla varmistat selustan. Eikä siinä auta vaikka vähän "kouluttais" äijää.. sekin on kokeiltu. Huutaminen ei auta. Mää oon nyt ajanut sen perästäni heiluttamalla käsiä ja puhisemalla äkäisesti, pitää vaan ajaa kunnon matka, muutoin se lähtee seuraamaan uudelleen, ja silloin pitää olla silmät selässä.
Valitettavasti taitaa olla niin, että jalostus tehdään kirveellä. Pahoja tapoja ei saa opetettua pois.
Jos on hankala paikka saada kalkkunoita jatkossa, niin meiltä uskaltaisi ehkä vielä jokusen aikuisen mustakalkkunan myydä. Tällä hetkellä on poikasia elossa 18, tosin lisää pitäisi kuoriutua ainakin saman verran.
Tietty voidaan myydä noita poikasiakin kunhan tuosta vielä vähän varttuvat jos tuntuu, että haluaa ne itse tavoille opettaa ja totuttaa itseensä. Meille annettiin näitä hommatessa ohje, että eloon ja siitokseen jääviä kannattaa käsitellä mahdollisimman paljon. Tosin ne on meilläkin "lastentarhassa" mammojen kanssa...
Meillä on näitä mustia pihalla irti parikymmentä ja valkoisia kuusi, kyllähän ne molottaa ja varsinkin kun kävelet sanko kädessä ja ne ovat sitä mieltä että on ruoka-aika, (eli aina
)niin kyllähän olo on kuin pillipiiparilla kun lauma seura perässä ja huutaa ruokaa. Heikkopäisiä hirvittää ja meitä lähinnä naurattaa. Meillä eivät ole pahapäisiä, johtuneeko siitä, että niillä on iso porukka jossa kinastella keskenään?
Jos on hankala paikka saada kalkkunoita jatkossa, niin meiltä uskaltaisi ehkä vielä jokusen aikuisen mustakalkkunan myydä. Tällä hetkellä on poikasia elossa 18, tosin lisää pitäisi kuoriutua ainakin saman verran.
Tietty voidaan myydä noita poikasiakin kunhan tuosta vielä vähän varttuvat jos tuntuu, että haluaa ne itse tavoille opettaa ja totuttaa itseensä. Meille annettiin näitä hommatessa ohje, että eloon ja siitokseen jääviä kannattaa käsitellä mahdollisimman paljon. Tosin ne on meilläkin "lastentarhassa" mammojen kanssa...
Meillä on näitä mustia pihalla irti parikymmentä ja valkoisia kuusi, kyllähän ne molottaa ja varsinkin kun kävelet sanko kädessä ja ne ovat sitä mieltä että on ruoka-aika, (eli aina

Ei meidänkään 12 kpl porukasta oo kukaan muu sekopää, kun toi pronssi-kukko. Musta tuntuu, että se on "luonnevikainen". Butit oli tosi kivoja, siis ne valkoiset, mulla oli ne 8 viime kesänä, niin siinä ne kulki perässä joka paikassa uteliaana(raivostuttavaa, kun tunkivat ulkohuussinkin) ja ei yhtään agressivisenä, uteliaisuuttaan joskus maistelivat vaatteita, kun noilla lihajalosteilla ei oo muu mielessä kuin se ruoka. En oo näissä meidän mustissakaan huomannut mitään agressiivituutta, mutta nepä onkin samaa sukujuurta kuin Paltsin ja Palmikon mustikset
Oliskohan ne karsineet siellä lähtöpaikassa valmiiksi kaikki vihaset yksilöt.
Meillä ei oo yhtään kalkkunanpoikasta tänä kesänä, ensin oli se villikissa ja nyt onkin sitten varsinainen vihulainen poikasineen päässyt aidasta läpi.. että ottaa pattiin... mun iso "broileri"-kukko on jo viety ja ainakin 3 muuta isompaa kanaa/kukkoa , joista yks oli puoliksi broisku ja toinenpuoli brahmaa.
.. hyvät paistit hävis parempiin suihin 

Meillä ei oo yhtään kalkkunanpoikasta tänä kesänä, ensin oli se villikissa ja nyt onkin sitten varsinainen vihulainen poikasineen päässyt aidasta läpi.. että ottaa pattiin... mun iso "broileri"-kukko on jo viety ja ainakin 3 muuta isompaa kanaa/kukkoa , joista yks oli puoliksi broisku ja toinenpuoli brahmaa.

Muori, tuo Kalkku on viime keväänä Kuukernupilta tullut pronssin ja mustan risteytys, lieneekö samaa sukua?
Miten teillä muilla kalkkunakukot suhtautuu ihmisvieraisiin? Käykö ne päälle niinku meidän Kalkku, vai jättääkö huomiotta? Kun mä hiukka epäilen, että vanhemmiten tuon luonne vain pahenee, vaikka se nyt on ollutkin ihmisiksi pari päivää antamani rökityksen vuoksi. Kalkku hyökkäsi toistamiseen reittä vasten, kun ruokin vuohia, no mä sitten rupesin siitä jyräämään sitä päin äristen ja muristen. Toimi, hetkeksi ainakin.
Ei kai se saamari vaan kerjää ruokaa? Meinaan, että se on kahdesti hypännyt mua päin, kummallakin kerralla olen ollut jakamassa rehua toisille eläimille. No, vaikka oliskin kyse vain siitä, se ei silti käy.
Mä tykkään tuosta Kalkusta kauheasti ja siitä olis tosi surku luopua, mut tässä kun kirjoittelen ja mietin, rupee kirves tuntumaan järkevimmältä. Meillä on ihan älysti raksaamista ja laittamista talvea vasten, sit siihen pitäis vielä lähtee hakemaan toiselta puolen Suomea kalkkunanaaraita ja tehdä niille alusta lähtien talvitilat.
Voi kun ei olis näitä typeriä tunteita tässä häiritsemässä päätöksentekoa. Mikähän olis hyvä keino saada kalkkuna oikein inhottavan vihaiseksi?
Miten teillä muilla kalkkunakukot suhtautuu ihmisvieraisiin? Käykö ne päälle niinku meidän Kalkku, vai jättääkö huomiotta? Kun mä hiukka epäilen, että vanhemmiten tuon luonne vain pahenee, vaikka se nyt on ollutkin ihmisiksi pari päivää antamani rökityksen vuoksi. Kalkku hyökkäsi toistamiseen reittä vasten, kun ruokin vuohia, no mä sitten rupesin siitä jyräämään sitä päin äristen ja muristen. Toimi, hetkeksi ainakin.
Ei kai se saamari vaan kerjää ruokaa? Meinaan, että se on kahdesti hypännyt mua päin, kummallakin kerralla olen ollut jakamassa rehua toisille eläimille. No, vaikka oliskin kyse vain siitä, se ei silti käy.
Mä tykkään tuosta Kalkusta kauheasti ja siitä olis tosi surku luopua, mut tässä kun kirjoittelen ja mietin, rupee kirves tuntumaan järkevimmältä. Meillä on ihan älysti raksaamista ja laittamista talvea vasten, sit siihen pitäis vielä lähtee hakemaan toiselta puolen Suomea kalkkunanaaraita ja tehdä niille alusta lähtien talvitilat.

Voi kun ei olis näitä typeriä tunteita tässä häiritsemässä päätöksentekoa. Mikähän olis hyvä keino saada kalkkuna oikein inhottavan vihaiseksi?

Mää luulen että taustalla on samaa pronssisakkia.. jos siellä on jollain paha pää perimässä, niin huonolla stägällä on periytynyt. Meillä on kalkatit olleet vähän ihmeissään kun on vieraita,, ja pysyttelevät aika tavalla omissa oloissaan. Ruuan jako on sellainen joka erityisesti meillä ärsyttää tota herraa.. varsinkin jos niillä on nälkä(= ei oo joka nurkalla astiat täynnä).. Nyt oon tehnyt niin, että levittelen suoraan maahan siemeniä ja jyviä, niin päästään rauhassa sangon kanssa ruokkiin muita elikoita..tie miehen syrämmeen jne... rehun jako on sinällään aika mielenkiintoista, jaa siinä mitään eri ruokia linnuille, poikasille, lampaille ja vuohille.. ne penteleen vuohet kun ryömii vaikka jyväkopin alle syömään tipirehut...pitää laittaa heinää ohut kerros, ja salaa.. niin menee oikeeseen nokkaan.
Meillä on 7 pronssikalkkunaa 2 risteytystä ja 1 But. Edellä mainituista rduista meillä ei ole ollut vihasia vaikka kovasti pörhistelee kun vieraita tulee.
Joskus minulla oli villikalkkuna joka rupes näyttämään vihaisuuden merkkejä en raaskinut linnusta kuitenkaan paistia tehdä kun oli mielettömän komean näkönen sitten eräänä aamuna menin elukoita ruokkimaan niin pihalla oli höyhen kasa ja vähän verta ja hietikolla ilveksen jälet
on ne vaan inhottavia eläimiä nuo kaikki pedot joutasivat turpeen alle ainakin jos keskeltä pihaa hakevat lemmikkejä 

Joskus minulla oli villikalkkuna joka rupes näyttämään vihaisuuden merkkejä en raaskinut linnusta kuitenkaan paistia tehdä kun oli mielettömän komean näkönen sitten eräänä aamuna menin elukoita ruokkimaan niin pihalla oli höyhen kasa ja vähän verta ja hietikolla ilveksen jälet

Näiden meidän kalkkunoiden kulkureitti on sellainen, että ne on alun perin tuotu Virosta Juukaan. Juuasta ne ovat menneet Hyvinkään maaseutuopistolle Alkulan Esan hoiviin, sama kaveri joka pelasti Horniolaiset kanat. Esalta ne päätyivät Sotkamoon, siellä ne majailivat pari-kolme vuotta aika lailla villinä kesät ja sisällä talvet. Meille ne päätyivät Sotkamosta. Jokainen omistaja on näitä lintuja myynyt eloon sinne tänne, joten käsittääkseni valtaosa suomessa olevista mustista ja pronsseista on tätä samaa kantaa.
Kannassa ei ole vikaa, vaan yksilössä, valitettavasti. Meillä on 32 aikuista joista yksikään ei ole vihainen. Ukko, joka on koko jengin kingi toimii toki kuten kukon kuuluukin ja aivastelee ja molottaa mahdottomasti jos olemme sen mielestä liian lähellä sen laumaa. Väistää kuitenkin kiltisti kun menee suoraan kohti. Edes vieraille Ukko ei ole äkäinen. Saattaa kyllä kävellä viereen siipiään raahaten ja kaameasti molottaen, mutta ei tee elettäkään hyökätäkseen. Aikansa kukkoiltuaan se yleensä vie laumansa muualle. Lapsia emme ole päästäneet Ukon tai muidenkaan kanssa keskustelemaan siitä kuka on kuka.
Pootsi: vaikka kuinka kuulostaa julmalta, on mielestäni vihainen elukka parempi lopettaa tai laittaa sellaiseen häkkiin, että se ei käy päälle. Silloin myös ruokinta pitää järjestää niin, että sen voi suorittaa turvallisesti ulkopuolelta.
Jos kuitenkin päädyt lopettamaan Kalkun, näitä mustia ja pronsseja on mahdollisesti lähempänäkin myytävänä, kannattaa kysellä täältä foorumilta. Jos ette ehdi rakentelemaan talveksi paikkoja niin keväällä näitä kalkkunoita ehtii vielä ihan hyvin hakemaan vaikka sitten meiltä.
Meillä oli hybridikukko joka oli niin äksy, että repi siskon mieheltä pohkeet auki kannuksilla. Kun se sitten hyökkäili meidän muidenkin päälle aina kun näki tilaisuutensa tulleen, eli kun pääsi yllättämään takaapäin, lopetin sen hyökkäilyt vesurilla. Mietimme tarhaamista, mutta se ei tuntunut kohtuulliselta kun muuta kirmaavat vapaana, joten päätimme lopettaa sen. Nyt yksi sen jälkeläisistä osoittaa samnalaisia oireita, ja se onkin seuraavana paistikandidaateista.
Meillä ainakin lopetetaan huonosti käyttäytyvät linnut, koska emme halua jalostaa sellaista ominaisuutta.
Kannassa ei ole vikaa, vaan yksilössä, valitettavasti. Meillä on 32 aikuista joista yksikään ei ole vihainen. Ukko, joka on koko jengin kingi toimii toki kuten kukon kuuluukin ja aivastelee ja molottaa mahdottomasti jos olemme sen mielestä liian lähellä sen laumaa. Väistää kuitenkin kiltisti kun menee suoraan kohti. Edes vieraille Ukko ei ole äkäinen. Saattaa kyllä kävellä viereen siipiään raahaten ja kaameasti molottaen, mutta ei tee elettäkään hyökätäkseen. Aikansa kukkoiltuaan se yleensä vie laumansa muualle. Lapsia emme ole päästäneet Ukon tai muidenkaan kanssa keskustelemaan siitä kuka on kuka.
Pootsi: vaikka kuinka kuulostaa julmalta, on mielestäni vihainen elukka parempi lopettaa tai laittaa sellaiseen häkkiin, että se ei käy päälle. Silloin myös ruokinta pitää järjestää niin, että sen voi suorittaa turvallisesti ulkopuolelta.
Jos kuitenkin päädyt lopettamaan Kalkun, näitä mustia ja pronsseja on mahdollisesti lähempänäkin myytävänä, kannattaa kysellä täältä foorumilta. Jos ette ehdi rakentelemaan talveksi paikkoja niin keväällä näitä kalkkunoita ehtii vielä ihan hyvin hakemaan vaikka sitten meiltä.
Meillä oli hybridikukko joka oli niin äksy, että repi siskon mieheltä pohkeet auki kannuksilla. Kun se sitten hyökkäili meidän muidenkin päälle aina kun näki tilaisuutensa tulleen, eli kun pääsi yllättämään takaapäin, lopetin sen hyökkäilyt vesurilla. Mietimme tarhaamista, mutta se ei tuntunut kohtuulliselta kun muuta kirmaavat vapaana, joten päätimme lopettaa sen. Nyt yksi sen jälkeläisistä osoittaa samnalaisia oireita, ja se onkin seuraavana paistikandidaateista.
Meillä ainakin lopetetaan huonosti käyttäytyvät linnut, koska emme halua jalostaa sellaista ominaisuutta.
Kyllä meilläkin toi pronssi taitaa mennä pataan.. ei viitti enää "kasvattaa".. Samoin oon äkäset kukot aina karsinut. Ollut vaan vähän kiirusta viimeaikoina, ja hankalaa kaikki homma ton selän vuoksi, etten oo vielä heiluttanut vesuria. Muutama muukin lintu pitää karsia.. on noita kananpoikasia siunaantunut senverran vimepäivinä, ja jos se s' kelin supi ei kaikkia vie, niin täytyy joka tapauksessa suorittaa jokasyksyinen valinta. Sotkamostahan mun mustat on, Esahan niitä sieltä suositteli hommamaan 

Juu kyllä teille on osunut maanantaiversiot, mulla ei vielä yksikään ole osoittanut minkäänlaisia vihaisuuden merkkejä..Voi lämpimästi suositella joulupöytään laitettavaksi savukalkkunaa. Vihaisia ei kannata pitää ja nykyään niin monella harrastajalla jo on "pakkasenkestäviä" kalkkunoita että varmasti saa hommattua uusia.