Oletteko tulleet ajatelleeksi, kuinka paljon eroaa suomalaiset konehaudontaohjeet ulkomailla käytettäviin ohjeisiin?
Muutamana esimerkkinä:
-lämpötilat haudonnan aikana mitä meillä suositellaan 37,2-38,0
Ulkomaisten sivujen ohjeiden mukaan lämpö tulee olla 37,5 astetta koneessa, jossa on tuuletin, ja "seisovan ilman" koneessa taasen 38-39 astetta. Jollain sivuilla mainittiin myös, että 18.pvän jälkeen lämpö tulisi pitää enään tasan 37:ssä asteessa.
-kosteus 50-55% haudonnan ajan ja ensimmäisen särön ilmestyessä munaan, kosteus nostetaan 70-75%
Jälleen suuren maailman ihmisillä on omat ohjeet tähänkin. Kosteus 40-55% (joissain ilmastoissa riittää kuulemma 30%) ja "lockdown":in aikana kosteus nostetaan 65-75%.
Mites sitten tämä lockdown? Eli 18.pvänä munia ei enää käännetä, koneeseen lisätään kosteutta riittävästi, ja muniin ei saa enää koskea, vaan vasta kuoriutuneisiin, kuiviin tipuihin, jotka siirretään kuivuneena omaan tilaansa. Eli ei enää läpivalaisuja, sörkkimisiä, mitään. Lukemani mukaan vain vettä saa lisätä, kunhan veden lisäämisessä menee vain muutama sekunti, lämmöt eikä kosteudet saa heittää. Mielenkiinnostani kysyn, että tekeekö munislaiset tätä lockdownia?
Entäs munien kääntö? Meillä sanotaan, että munat käännetään aina vastakkaiseen suuntaan(jottei ne verisuonet katkea?), siksipä hyvä laittaa munaan nuolimerkit. Ameriikkalaiset sanoo, että laitetaan munan vastakkaisille puolille vain merkiksi X ja O, eli kääntämisen suunnalla ei ole heille ilmeisesti väliä?
Noh, näillä mennään, eli maassa maan tavalla

Ja loppukevennykseksi, ameriikkalaiselta kanafoorumilta erään naisen huoli suomennettuna:
"Hei, olen aika isorintainen nainen, olen katsellut läpivalaisukuviasi, eikä minun kananmunassani näy yhtään suonia, vaikka olen hautonut sitä jo kaksi viikkoa rintojeni välissä. Ostin munan kaupasta ja meillä on täällä todella lämmin ilmasto. Mitä minä teen väärin?"
Tähän on hyvä lopettaa, kaikkeen sitä netissä tulee törmättyä