Paras rotu munan- ja lihan tuotantoon

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
antso

Paras rotu munan- ja lihan tuotantoon

Viesti Kirjoittaja antso »

Mikä rotu olisi hyvä munija ja josta saisi vielä lopuksi hyvän paistin? Noissa maatiaisissa joita meillä nyt on ei ole pahemmin syömistä, korkeintaan kanaliemen keittää. Itse olen nettiä selatessani kiinnostunut Plumouth Rokcista. Onko muita varteen otettavia rotuja? Tavoiteltavia ominaisuuksia olisi lisäksi hyvä talven kesto (kanala talvella +10c) ja kohtuullinen rehun kulutus.
Peppilotta

Re: Paras rotu munan- ja lihan tuotantoon

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Minulla on muutama englantilainen ja amerikkalainen kanakirja jossa on esitelty eri rotuja ja niiden käyttötarkoituksia. Amerikkalaisessa kanakirjassa suositellaan erityisesti Plymouth rockeja ja Rhode Island Redejä ja englantilaisessa kanakirjassa Sussexeja sekä Maranseja. Kaikissa näissä vissiin kanat on hyviä munimaan ja kukot ovat tarpeeksi kookkaita, että paistinkin niistä saa.
pingu

Viesti Kirjoittaja pingu »

Faverolle, joka kokemukseni mukaan on ahkera munimaan ja myös tuhti paisti. Kanakin on kunnon matami, ei jää paljon painossa jälkeen.
Annala Nummi

Viesti Kirjoittaja Annala Nummi »

Muninnassa täällä on ykkönen Kaarina rodultaan leghorn.
7.11.2014 oli muna 79grammaa
8.11 meni rikki ennen punnitusta, oli aika ison näköinen.
9.11 72g, 10.11 72g, 11.11 72g, 12.11 85g Kaarinan ennatys, 13.11 71g
14.11 eteenpäin 75g, 74g, 76g, 72g, 76g,77g 69g, 72g, 72g, 71g, 70g, 71g, 72g, 66g, 69g, 68g, 72g, 72g.
Eli nyt on tullut munia 25 päivänä peräkkäin. Seitsemännestä päivästä eteen päin on tullut muna joka päivä.
Vastaa Viestiin