Munien kerääminen aamuisin

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimokui

Munien kerääminen aamuisin

Viesti Kirjoittaja Mimokui »

Heips!

Nyt pitkän piitkän odottelun jälkeen meillä rupesi nuo muutamat rouvat munimaan :smt038
Miten toimia kun haen munia aamusella ja kana ei suostu siirtymään pesästä? :smt003
Vien aina samalla niille aamu sörsselit ja eilen tuli kyllä katsomaan tarjoilut, tänään ei suostunut sitten millään nousemaan pesästä. Makasi ihan lättynä enkä sitten raaskinut sen enempää husia, vaan ajattelin käydä kohta uudestaan :)
Sattuuko olemaan vaan super innokkaita hautojia :smt050

-Mimo-
Annir85

Re: Munien kerääminen aamuisin

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

moi ja onnea muninnan aloituksesta :smt023
Luultavasti tämä "lätty"kana haluaa vain istua munimassa pitkään jos kerran on vasta-alkaja. Itsellä osa munivista istuu pitkät tovit munaa vääntämässä ja osa käy vain kääntymässä pesässä :smt002
Anna kanan rauhassa tehdä työnsä ja vasta kun se itse päättää olevansa valmis ja tulee pesästä pois, niin kerää munat vasta sitten.
kochin-fani

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Saattaa tosiaan aloittelevana munijana vähän "liioitella" tai sitten on hautomakuume iskenyt. :smt003
Voithan tietty laittaa käden kanan alle ja noukkia sieltä mahdolliset munat pois jos on tarvis, ainahan on tietysti parempi antaa kanalle rauha pesässä ollessaan. Yleensä häiriintynyt kana kyllä ilmaisee itseään ärhäkästi rääkäisemällä tai nokkimalla, jos kutsumaton munavaras ei miellytä. Minua omat kanat eivät koskaan noki kun katson niiden alle pesään, mutta sekin riippuu ihan kanasta ja miten se suhtautuu ihmisiin. :-"
Mimokui

Hejj!

Kiitos vastauksista :) Eilen sain sitten myöhemmin noudettua loput kaksi munaa, tänään taas sama juttu ja nyt sitten odotellaan josko rouva malttaisi luopua munistaan :D ihan nätisti se oli kun yritin alta niitä kaivella, mutten sitten taaskaan viitsinyt sen enempää häiritä ja luovutin :smt005 Tuli itselleen sellainen munavaras olo että voi ei :smt040
Jäin ikkunan takaa hetkeksi seurailemaan niin siinä se järjesteli ympärillä olevia pahnoja ja otti vieläkin rennomman "lätty asennon" :D käyn kohta katsomassa uudemman kerran. Mietin sitäkin että jos siirtäis suosiolla munien haun vasta iltapäivälle, vai onko se sitten huono jos ne hautoo niitä innokkasti päivän mittaan...
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Ei ne munat muutaman tunnin haudonnalla vielä kehity syömäkelvottomiksi. :smt001 Kannattaa myös huomioida, etteivät kaikki kanat suinkaan muni heti aamulla. Itse kerään munat iltapäivällä, jotta myöhäisemmät ja hitaammat ehtivät rauhassa munintansa suorittaa. Kana kaipaa rauhaa muniessaan. :smt045 Nouseeko kanasesi yöksi orrelle? Jos nousee niin ei ole ainakaan kovin päättäväisestä haudonnasta kyse vaan on vain hidas munija.
kochin-fani

Munat tuskin menevät miksikään, jos kana niitä muutaman tunnin hautoo. Suosittelen keräämään munat vasta illalla, koska silloin kaikki kanat ovat ehtineet munia ja saat kerättyä kerralla päivän tuotokset :) On kanallekin aina mukavaa, että se saa olla pesässä rauhassa.

Muoks: Oho, Aleksandra kerkesikin jo vastata samalla kun kirjoitin tätä :D
PunainenKana

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

Mä kerään kans aikaisintaan iltapäivällä. Sen yhden munan mikä pesässä saattaa olla :smt003 . Mutta siis aamupäivästä vasta mun kanat pesään ees menee, jos menee...
Aberkios

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Entäs jos pannu on jo hellalla, ja siihen pitäis saada munia? :smt003
samapi

Viesti Kirjoittaja samapi »

Meidän kanat kaakattaa aamulla ja käy pesässä pyörähtämässä vähän väliä, ilta kierrolla keräilen munat pois :thumbleft: . Olen huomannu melkein kaikkien kanojen kun ne on munimassa pyörittelevän myös toisten munimat munat ittelle alleen, niitä järjestellään ja ollaan niin tohkeissaan ja kun muna on munittu niin sitten unohdetaan koko homma....
Mimokui

Tänään asennoiduin hakemaan munat vasta illemmalla, taisin itse olla yli innokas munien keruun suhteen :smt003 Aloittelijan innokkuutta :D Munia, jee :D

Noh, aamulla vein puurot kuitenkin ja yksi muna nökötti ruokinta paikalla, siirsin sen pesään ja ajattelin hakea sitten kaikki kerralla. Koko porukka oli orrella kun hain, ja munatkin oli tällä kertaa ihan viileitä.
Meillä siis viisi kanaa ja kukko :) vasta aloittivat n viikon sisällä muninnan, tuloksista päätellen neljä munii :smt003
kochin-fani

Jee, hyvä jos munia tulee :smt041 Eiköhän se viideskin ala jo pian munimaan :smt023
Vastaa Viestiin