Hauskoja kysymyksiä/luuloja siivekkäistä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
ninnu

Hauskoja kysymyksiä/luuloja siivekkäistä

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Kaikenlaisiin kysymyksiin on tullut näiden eläimien kanssa törmättyä ja ajattelin aloitta tälläisen gallupin. :smt003

Eli mitä kaikkea kysymyksiä tai luuloja ihmisillä on ollut teidän siivekkäistänne?

Tässä muutama, mihin itse olen törmännyt:

-Kauanko kana imettää poikasiaan?

-Munia ei tule, jos ei ole kukkoa

-Yksi mies sanoi, että eikö kannattaisi erottaa nuo kanat ja kukot toisistaan, että voisitte syödä munia? Luuli, että munissa on heti elävä tipu sisällä, jos kukko on päässyt hommiin

-Onko ankka ja hanhi sama asia?

-Eikö kalkkuna olekaan vesilintu?

-Kaikista munistaa kuoriutuu tipu-myös kaupan munista, kunhan vaan pistää peiton alle/pöytälampun alle tai karvahatun sisään

-Kaikki tiput on aina keltaisia

-Monelle on ollut yllätys, että meidän kanat ei olekaan valkoisia

-Vastakuoriutunut kalkkunanpoikanen ei olekaan aikuisen kalkkunan näköinen

-Koska ankka ja hanhi on monelle sama asia ja kaikki hanhen ovat vihaisia, niin myös meidän ankat on pirun pelottavia ja hyökkäävät hetkenä minä hyvänsä

-Kaikki kukot käy päälle, jos on vähänkin punaista vaatetta päällä
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Aika hyviä :smt005

Mä taas tuonnoin juttelin yhden naisen kanssa, jolle oli järkytys se, että kanoja ja ankkoja yms. voi hautoa hautomakoneella! Ei ollut tiennyt. Siipikarjan kasvatus voisi olla aika paljon vaikeampaa jos broileriemojenkin pitäisi hautoa poikasensa..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tosi sitkeässä istuu se luulo ettei kanoja ja hevosia voi pitää samassa koska kanoissa on automaattisesti kanatäitä jotka sitten tarttuvat hevosiin! Sitä vaan ihmettelen miten näille luulottelijoille ei tule mieleenkään että ne kanatäit olisivat myös niille kanoille kiusallisia ja jos niitä olisi, ne pitäisi ihan kanojen itsensä vuoksi häätää pois eikä vain siinä pelossa että hevosetkin saisivat niitä...

Meillä kun oli niitä kohtuupieniä sekarotukanoja ja kukko joskus, ihmetteli parikin tyyppiä että muniiko ne?, vissiin olivat sen verta fiksuja että tiesivät ettei "kaupan munia" munivat kanat ole ihan tuon näköisiä...

Monille tulee myös yllätyksenä se että tarvitaan kukko jotta munista tulee tipuja (onko nää tyypit olleet ihan hereillä bilsantunneilla?).

Elintarvikealalla työskentelevä kaverini pitää täysin urbaanilegendoina niitä juttuja miten jollain on kaupan munaa rikkoessa kierähtänyt munasta kuollut tipu, koska eihän tuotantokanaloissa (voi?saa?) ole kukkoja. No eihän häkkikanaloissa olekaan mutta luomukanaloissa kai pääsääntöisesti(?) on kukko kanojen viihtyvyyttä lisäämässä.

Appi kuvitteli tosissaan että hautomakone hautoo tipuja paljon nopeammin kuin kana itse.

Eikä aina tarvita edes punaisia vaatteita, monet pelkäävät kaikkia kukkoja, kukot kun kaikki ovat vihaisia. Myös toisilleen, on aivan ihmeellistä miten meilläkin nyt kaksi kukkoa asuu sulassa sovussa samassa kanalassa. Kerta kaikkiaan käsittämätöntä miten ne eivät tapa toisiaan!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, tavallisimmat kysymykset/kommentit kuuluvat:

- Onko se vihainen? (kukosta)
- Muniiko kanat, jos ei ole kukkoa?
- Tuleeko kaikista munista tipuja?
- Voiko munia syödä, kun kanoilla on kukko?
- Tapettu kana/kukko lentää ilman päätä.
- Kukko kiekuu vain auringon noustessa.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Onpas hauskoja juttuja. :smt003

Aika paljon on noita samoja juttuja kyselty, ja sitä on moni vieras kovin ihmetellyt kun kukko kiekaisee päivällä, että eikö niiden pitäisi kiekua vain kello kuusi aamulla. Joo, kunpa kiekuisikin, tuo huutelee kyllä iahn koko ajan. :smt005

Sitä kysyttiin myös että olenko värjännyt tipuja kun ne ovat mustia eikä keltaisia.

Yksi rouva ei ymmärrä mitä eroa on hautomisella ja munimisella, kun tuli tuossa keväällä puhetta että kaksi meidän kanaa hautoo. Hän kuvitteli että hautominen tarkoittaa että ne munii yhden munan. Kysyi että hautovatko ne talvellakin. Selitin siinä että harvemmin talvella innostuvat kun on pimeämpää jne, kun en tajunnut hänellä menneen termit sekaisin. Myöhemmin vasta ymmärsin, että nyt rouva on siinä uskossa että meillä kukin kana pyöräyttää munan muutaman kerran kesässä ja hybridit ei koskaan. :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Melkein nuo kaikki luulot on tullut itsekkin kuultua :smt017

Lisäksi useemman kerran oon kuullu että häkkikananmunat on valkoisia ja KAIKKI onnellisesti elävien kanojen munat on ruskeita. Eli värin perusteella voi valita mitä ostoillaan kannattaa.

Ja kaupan omega-munat on sama kuin luomumunat ja luomumunia on usein kaikki lattiakanalamunat. Niin ja tietysti tämmöisen kotikanalan munat on luomumunia.

Lähes jokainen myös luulee että meidän kanojen munat on ihan valtavia, kun kanat on niin suuria (brahmoja ja faverolleja). Se on kyllä ihan ymmärrettävä ja looginenkin luulo, vaikka ei paikkaansa pidäkkään. Kääpiökukot ei ole niin vaarallisia kuin jättisuuret kukot jotka tietysti hyökkää viimeistään kun kääntää selän (tai on sitä punaista näkyvissä). Ja kukot tappaa tiput ja siksi kanat hautoo piilossa.

Silloin tällöin joku aina myös kysyy että voiko niitä kotona munittuja munia ihan oikeesti syödä!?
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mun 22v poika ei syö meidän kanojen munia, vaan ostaa kaupasta niitä oikeita munia :smt017 Mahtaakohan se luulla, että jossain on kananmunatehdas, jossa niitä munia tehdään. Meidän kanojen munat ei kai sitten ole oikeita munia, kun ei kelpaa :smt009
Ja se on muuten ihan fiksu nuorimies :smt005
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

smari kirjoitti:Lisäksi useemman kerran oon kuullu että häkkikananmunat on valkoisia ja KAIKKI onnellisesti elävien kanojen munat on ruskeita. Eli värin perusteella voi valita mitä ostoillaan kannattaa.

Ja kaupan omega-munat on sama kuin luomumunat ja luomumunia on usein kaikki lattiakanalamunat. Niin ja tietysti tämmöisen kotikanalan munat on luomumunia.
^Noihin luuloihin mäkin olen usein törmännyt.

Lisäksi on epäilty, että mä värjään kanojeni munia, kun osa niistä on vihreitä. :smt005
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä kun tuli vihreitä munia niin kukaan ei uskonu ja sitten kun näki, niin moni epäili niiden olevan pilaantuneita :smt005
-Kyyhky-

Viesti Kirjoittaja -Kyyhky- »

Meillä on kukko vielä erilleen kanasta ja 'tipuista' ja sitten kana muni munan ja minun mies siihen että miten se kana voi munia ilman kukkoa kun kukko ei ole samassa tarhassa kanan kanssa. :smt005 :smt005

Oli minulla hauskaa kun mies ihan tosissaan kysyi moista. :smt003 Selostin asian melkein rautalankaa vääntäen ja lopulta oli nolo äijä kun tajusi asian. :smt005
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

smari kirjoitti: Lisäksi useemman kerran oon kuullu että häkkikananmunat on valkoisia ja KAIKKI onnellisesti elävien kanojen munat on ruskeita.
Mun ymmärtääkseni ainakin joskus pidettiin lattia- ja luomukanaloissa "väkisin" ruskeita hybrideitä vaikka valkoinen vastaava rotu olisi luonteensa puolesta ollut paljon paremmin sopeutuva noihin häkkikanalaa vapaampiin oloihin, juurikin siksi kun kuluttajien mielestä "onnellisen" munan kuuluu olla ruskea eikä valkoinen.

Noista tuotantotavoista on kyllä tosi paljon harhaluuloja, monet ostaa niitä "vapaan" tai "onnellisen" kanan munia eli lattiakanalamunia kun uskoo että niillä on parhaat olot. Kun jotkut luulevat että luomukanat asuvat häkeissä ja eroa häkkimuniin on vain se luomuruoka mitä kanoille annetaan! Ja taas toiset jotka tietävät että luomukanat pääsevät ulos, ostavat häkki- tai lattiakanalamunia kun uskovat että siitä ulkolusta tulee salmonellaa, lintuinfluenssaa ja jopa matoja munien sisälle!
Joskin nuo kananmunapakkausten merkinnät onkin tosi harhaanjohtavia. Haudottavaksi meneviä muniani säilytän kaupanmunakennossa jonka päällä lukee "maalaismunia" - mitä ihmettä sitten muka olisivat "kaupunkilaismunat"?
Entisellä työpaikallani toimi muuten yhden työntekijän järjestämä munanvälitys, ne munat tuli kai lähisukulaisensa kanalasta tjsp. Näitä munia ostavista kai aika monikin kuvitteli niiden tulevan juurikin jostain idyllisestä kotitarvekanalasta missä hellitään muutamaa lemmikkikanaa... mitenkään tätä kuvitelmaa ei hetkauttanut se että niitä munia toimitettiin sitten aina monta kymmentä sellaista "levyllistä" mihin mahtuu ties montako kymmentä munaa. Nojoo en minä kyllä tiedä niitten munien tuotantotapaa mutta mahtoiko olla kovin idyllistä... eikun mahdoinko kerran tarkastella leimasarjan munista ja olisivat olleet häkkimunia? No, pikku lemmikkikanalasta ei ainakaan...
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Hauskoja juttuja tosiaan :smt005 :smt005 Yleinen käsitys on, että maatiaiskanat ovat valkoisia. Kukkoa täytyy pelätä ja se kiekuu vain aikaisin aamulla. Naapuri kävi yks päivä katsomassa meidän kanoja ja kun yks kana kylpi, niin naapuri tokas et kattos, nyt se alkaa munimaan. Kun ihmiset kuulevat, että kanoilla on nimet, he nauravat epäuskoisina. Se, että kanat syövät lihaa, on useimpien ihmisten käsityskyvyn ulkopuolella.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Nuo "onnellisen kanan maalaismunat kotitilalta" on ihan ruokotonta kuluttajien harhaanjohtamista, pitäis kieltää.

Meille on tullut muutama ihminen pihalle pyörittelemään päätään, että syödäänkö me muka oikeasti noitten kanojemme munia. Kukon iltapäiväkiekaisut on saaneet aikaan naurunpyrskähdyksiä, ei ole oikein kello ajassa. Viimeisin vierailija höpötti, että meillähän on sitten kohta tipuja, kun on kerran kukkokin talossa. Voi kun noi saiskin hautomaan sillä! "Ai muniiks ne?!" sanoi yksi kylästelijä, kun kerroin kanaparvemme tuotoksista. "No noi pienet (kääpiökanat) ei sit ainakaan muni", täti jatkoi. :smt104

Sit meillä on viimevuosien aikana pariin kertaan käynyt ihan ihme tyyppejä, jotka pöpöttävät sekavia mukana seuraaville lapsilleen ihan kuin eläinten omistaja ei olis paikalla ollenkaan. Meillä siis on vuohia, kanoja kukkoineen ja erirotuisia kaneja. Yksinpuhelu menee näin: "Kato tuolla on pässejä! Sit on oikeen tommonen isokin pässi, vai onks toi jo oinas. Ei näillä taida olla tyttöjä ollenkaan, pelkästään noita erikokoisia pässejä, nekin vissiin lypsää kun on tissit alla, aika erikoista. Ja kato, tuolla on kukkoja tuolla tarhassa, on siellä pari kanaakin. Noi tommoset isohelttaset on kukkoja. Noi pienemmät on sit kanoja, sit siellä on yks oikeen vanha kukko, noi on varmaan kaikki sen lapsia noi pienemmät. Eiks noi pässit sit muka syö noit kukkoja, kai ne on sen takia eri tarhoissa. Sit on vielä kaniinejakin! Noi lottokorvaset on isompii kun pystykorvaset, ne on varmaan vanhempii. Varmaan kaikkien kanien korvat menee alas sit kun ne on tarpeeksi vanhoja, ei jaksa enää pysyy pystyssä. Jne." Nuo on ihan menetettyjä tapauksia, ei niitä hyödytä oikaista, pitävät vielä tyhmänä. Täytyy vaan koittaa olla suuttumatta tai nauramatta, kun sitä typeryyksien litaniaa kuuntelee. :smt005
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Pootsin kertomasta tuli mieleen juttu joka ei kyllä liity kanoihin...

Meillä oli joskus Helsinkiläisiä käymässä ja kaksi kouluikäistä lasta katseli vuohia. Toinen alkoi pian huutamaan: Äiti, äiti, tuu pian kattoo kun tolla pupulla on isot korvat!
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Multakin kysytään, kun kerron että on maatiaiskanoja, että onko ne valkoisia? Sitte ollaan että :shock: mustia??!!
Vastaa Viestiin