Meillä hautoo nyt kaksi kanaa. Mutta... Ne molemmat haluaa olla samassa pesässä, en oo heitä siirrellyt, kun tykkäävät niin kylki kyljessä siellä röhnöttää. Kolmas käy sinne sitte munimassa (hoksasin vasta tänään) ja toinen näistä äiskistä pöllii ne munat tietenki alleen. Ensimmäinen on alottanut urakkansa 6.6., toinen vasta jälkeenpäin. Käykö mulle nyt niin, että kun ensimmäisen mamman lapset kuoriutuu, niin tää toinen heittää hautomisen pois ja tipuset kuoleentuu sinne muniin? Vai mitä ihmettä mä oikein teen? Ja kun sen toisen kanan munat on munittu millon sattuu, niin jaksaako se töröttää niiden päällä hamaan tulevaisuuteen asti, vai joudunko mä jostakin kyseleen lainaksi hautomakoneen, että selviän loppuun asti tipujeni kans?
(tuli muuten väärään osastoon tää... )
Ei se mitään, pienet munistontut siirtää ja järjestelee. T:Pootsi
Mulle tulis mieleen erottaa mammat ettei ne nää toisiaan (ne tiput) eikä kukaan muni sinne lisää. Sit vois kattoo kumman alta alkaa tipua este tyrkätä ja siirtää myöhemmät munat sen toisen alle.
Tai vie se kolmas kana muualle ja nouki tiput pois alta sitä mukaa kun kuoriutuu. No en tiiä. Kova hoitaminen.
Jaksaa ne kököttää, meiän yks kana hautoo toista pesällistä peräkkäin kun eka meni piloille. Tänään tai huomenna toinen laskettu aika
Joo, jaksaa ne kököttää KUNNES tulee tipuja! Ekan tipun jälkeen noin 3 vrk kuluttua emo lähtee opettamaan tipuille tipun elämää ja loput munat jää. Kanan vaistohan sanoo, että elävistä jälkeläisistä on pidettävä huolta, loput munathan voisivat vaikka olla tyhjiä.
Ja mulle on käynyt kahdesti kahden hautojan kanssa niin, että molemmat lähtevät kilpaa hoitamaan paria ekaa tipua ja loput munat jäävät kylmiksi. (RRRRRRRRRaivostuttavaa!)
Eli sinuna kai yrittäisin erottaa hautojat aivan eri paikkoihin ja ekan lopetettua hommat laittaisin loput munat toisen alle. Tosin varulta käynnistäisin myös hautomakoneen..
No niin. Tein mammoille lastenhoitohuoneet pahvilaatikoista , jotka sitten sijotin niin, ettei ne tuijottele toisiaan. Saa nyt nähdä hyväksyykö mammat nämä hienot kodit, jotka joutuu roskiin, kun tipuset on isompia.
Onko se pesän siirto ihan oikeestikin vaan näin, että otetaan munat, laitetaan uuteen pesään ja mamma perässä?
Joo ja heitä eka päiväks vaikka verho tms päälle että pysyy paikat pimeenä eikä kana lähe seikkailemaan... sit kun se on hyvin rauhallisen näkösenä asettunu paikoilleen voi pimennyksen poistaa.
Meillä hautoi kerran kaksi brahmakanaa samaa pesää ulkona.
Sitten alkoi liikkua supi öisin siinä pihassa, joten pakko oli siirtää hautojat sisälle.
Eivät olleet millänsäkään siirrosta, vaan jatkoivat hautomista sisällä. Kun poikaset kuoriutuivat, niin kumpikin otti omanosansa tipuista
meilläkin haudottiin rintarinnan ja hyvin on mennyt. kaksi munaa vielä alla.... seurataan tilannetta. Ei hajuakaan kumman on mikin tipu mutta kaipa nuo omansa erottaa. tai sitten on kaikki "yhteisiä"
Meillä haudottu nyt 20 päivää Elikäs oliko se tarkalleen 21pv,kun pitäs ekan tipun kuoriutua? Mitens,kun en ole kukon nähnyt polkevan tätä kanaa ollenkaan?? Onko edes todennäköistä,että munista mitään tulee