Onkohan kenenkään kanaa pistänyt amppari tai kyy? Itse epäilen pistoa, sillä yhden kanamme heltat turposivat palloiksi kuin pienen pojan pallit ja kaula turposi niin, että kanarouvalla näytti olevan kolme kaksoisleukaa. Nieleminen oli ensimmäisenä päivänä vaikeaa ja kana torkahteli vesikipon äärellä kesken juomisen. Toisena päivänä kana oli virkeämpi mutta suusta erittyi limaa. Kurkkasin kitaan mutta ei siellä näkynyt mitään tukosta tms. Tänään tilanne on jo parempi ja rouva seurailee muita kanoja vähän virkeämpänä.
Mies epäili, että jos asialla olisi ollut kyy, kana olisi jo kuollut.
Onko pistoepäily looginen vai viittavatko merkit teidän kokeneempien mielestä johonkin pahempaan?
Pään alueen turvotusta voivat aiheuttaa esim. newcastlen tauti, lintuinfluenssa tai swollen head syndrome. Mitenkä potilas nyt jakselee, onko sille tullut muita oireita vai onko vointi paranemaan päin? Entäs muu parvi, ovatko terveitä?
Kiitos vastauksesta. Tutkiskelen noita mainitsemiasi tauteja - toivottavasti ei nyt sentään mitään lintuinfluenssaa!
Parven kaksi muuta ovat reippaita ja toimeliaita. Samoin nyt tämä pää turvoksissa ollut on parempi, oikeastaan melkein kunnossa. Heltoissa näkyy vielä pientä turvotusta ja hieman kaulalla, syö ja juo jo tavalliseen tapaan ja kuljeskelee muiden mukana. Yritin katsella kaulasta puremajälkiä tms. mutta sellaista en löytänyt. Päälaen heltta ei turvonnut koko paisumisen aikana. Kana on myös muninut tavalliseen tapaan, munan päivässä.
Parvi on kyllä huvennut keväästä kamalalla tavalla. Naapurin koira söi ensin yhden, sitten kolme kanaa alkoi riidellä niin, että niille täytyi etsiä sijaiskodit. Sitten kettu vei kukon ja vielä kuukauden päästä yhden kanan. Nyt on kanasilla tarkempi silmälläpito ja välillä paimenkoira porukkaa vahtimassa, kun itse olen peltohommissa. Ei ainakaan kettu huomaamatta tule pihaan!
Kaikki kunnossa! Turvokas on palautunut täysin normaaliksi ja veteli lettua samaan tahtiin kuin kaikki muutkin. Se on myös muninut joka päivä ja liikkuu normaalisti eli mistään kovin vakavasta ei liene kyse. Ehkä turvotuksen aiheutti todella "työtapaturma" eli liian ahnas hyönteisten pyydystäminen ja pisto jonnekin kaulan alueelle.