Minulla on neljä puolitoistavuotista, kiuruvetistä maatiaiskanaa. Kanat tulivat pari kuukautta sitten ja alusta lähtien kolme on ollut paljaspersettä. Kanat ovat erittäin rauhallisia ja sopuisia, mutta nyppivät melko paljon itseään, takapuoltaan. Mitään loisia en ole löytänyt. Ja viihtyvätkö ne edes paljaalla iholla? Muniminen sujuu normaalisti.
Lisäksi kanoilla on nukkumaanmeno-ongelma. Kun kukkoa ei ole komentamassa, ne kuopsuttelevat ulkohäkissä jopa puolille öin. Tämä ei liene normaalia ja voisiko tällä olla yhteyttä nyppimiseen (stressi, liiallinen valo). Kanoilla on kyllä mahdollisuus mennä hämärään koppiin nukkumaan. Viime kesänä tarhassa oli eri kanat eikä tällaisia ongelmia ollut.
Olisiko jollakin viisaaalla ideoita, mitä kannattaisi tehdä.
Paljaat takapuolet ja selät
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: Paljaat takapuolet ja selät
Minä en missään nimessä ole viisaampi, mutta haluan vastata silti
Näin tuoreena kananpitäjänä se sulkien nyppiminen takapuolesta/selästä ei kuulosta normaalilta. Olettaisin että kuitenkin jotain öttiäisiä voisi olla tai stressi. Kylpeekö ne ? Sehän poistaa öttiäisiä ja stressiä.
Voisiko kanoilla olla " matoja " kuten esim kissoilla. Minun kissa nyppii karvoja, ennen madotusta.
Olisiko ongelman alku/syy paikassa josta hankit, jos ovat olleet sellaisia jo hankkiessasi ne. Oliko siellä muilla paljas beba? Minkälaiset olosuhteet sillä oli ? Kysyitkö / ihmettelitkö siellä, ennenkuin ostit ne ?
Minulla kukko ja silti valvovat myöhään. Viime kesänä ilman kukkoa menivät jo klo 19 ja välillä aiemminkin orsille. Nyt nämä " vanhukset " menevät keskenään n klo 21 ja nuoriso kukon johdolla kuopivat sinne puolille öin

Näin tuoreena kananpitäjänä se sulkien nyppiminen takapuolesta/selästä ei kuulosta normaalilta. Olettaisin että kuitenkin jotain öttiäisiä voisi olla tai stressi. Kylpeekö ne ? Sehän poistaa öttiäisiä ja stressiä.
Voisiko kanoilla olla " matoja " kuten esim kissoilla. Minun kissa nyppii karvoja, ennen madotusta.
Olisiko ongelman alku/syy paikassa josta hankit, jos ovat olleet sellaisia jo hankkiessasi ne. Oliko siellä muilla paljas beba? Minkälaiset olosuhteet sillä oli ? Kysyitkö / ihmettelitkö siellä, ennenkuin ostit ne ?
Minulla kukko ja silti valvovat myöhään. Viime kesänä ilman kukkoa menivät jo klo 19 ja välillä aiemminkin orsille. Nyt nämä " vanhukset " menevät keskenään n klo 21 ja nuoriso kukon johdolla kuopivat sinne puolille öin

meillä suosikkikanoilla melko paljas selkä. Johtuu innokkaan kukon polkemisesta! Kamalan näköistä kun sulat puuttuu mutta terveitä ovat silti 

Mulla myös kanoilla selkä paljas...johtuu siitä, kun on innokas alle vuoden ikäinen kukko...sulkasato kyllä ainakin yhdellä. Kana, jolla 8 viikkoinen tipu, ja sulkasatokin jo ohi on kasvattanut jo uudet höyhenet ja sulat. Öttiäisiä EI OLE. Munivat ja voivat hyvin.
Talvella pimeän aikaan menevät ajoissa yöpuulle. Mutta näin kesäaikaan valvovat kahdeksaan , yhdeksään. Alle vuoden ikäiset kukko ja kaksi kanaa valvovat myöhempään. Emo ja kaksiviikkoiset saattavat mennä jo kuuden jälkeen nukkumaan.
Olen ajatellu, että ihmisillä sama juttu....vanhukset ja vauvat nukkumaan ajoissa ja nuoret valvoo...
Talvella pimeän aikaan menevät ajoissa yöpuulle. Mutta näin kesäaikaan valvovat kahdeksaan , yhdeksään. Alle vuoden ikäiset kukko ja kaksi kanaa valvovat myöhempään. Emo ja kaksiviikkoiset saattavat mennä jo kuuden jälkeen nukkumaan.
Olen ajatellu, että ihmisillä sama juttu....vanhukset ja vauvat nukkumaan ajoissa ja nuoret valvoo...