Heip!
Meille kuoriutui ensimmäiset tipuset to-pe. Munia hautoivat viime keväänä syntyneet alhokanat yhdessä. Hautomisen hoitivat tosi tunnollisesti siihen asti, mutta sitten kun tipuja alkoi kuoriutua, unohtuivat munat. Viimeisessä kolmessa munassa oli tipuilla ruskuaispussit ulkona. Jaksoivat itse kuoriutua, mutta kuolivat kaikki. Voiko tämä johtua siitä, että loppuvaiheessa kanat eivåt niin tunnollisesti enää munien päällä olleet vai onko joku muu jo mennyt hautomisen aikana pieleen?
Nyt on kuitenkin kuusi pirteää tipusta
ovatko munat samana päivänä laitettu alle? Eli saman ikäisiä ja sama kuoriutumisajankohta? Itse ajattelisin että on ollut liian hätäinen, eli on kuoriutunut ennen aikojaan koska ruskuaispussi ei ole vielä vetäytynyt. Onko kana aloitteleva hautoja? Jos kana on itse auttanut tipun ulos? Vai olisiko joku muu kana auttanut? Eli onko ollut eristetty muista häiriötekijöistä? Oletko varma että se on ruskuaispussi eikä se mikä jää aina kuoreen? Anteeksi tämä kysymystulva. On vain niin vaikea neuvoa ilman että on paikalla, siltikään neuvomistakuuta ei ole varmaksi
kyllä nämä munat oli yhtäaikaa alle laitettu ja merkitty, että sinänsä ajankohta pitäisi olla sama. Torsrtaina oli 21 päivää täynnä ja nämä kuolleet kuoriutui perjantaina. Kanat olivat ensikertalaisia hommassa. En tiedä olisivatko auttaneet, viimeistä munaa toinen emokana ainakin nokki ja kuopi kun olin näkemässä, että kai se on mahdollista. Näissä viimeisissä munissa oli tosi kauan jo nokat ulkona ja piippailivat sieltä yli vuorokauden ainakin kaikki. Muut tuntuivat kuoriutuvan nopeammin. Olen kyllä ihan varma että se oli ruskuaispussi, mikä oli näillä ulkona.
Kysynpä tässä samalla, että mikähän yhtä tipua voisi vaivata. Se tärisee välillä paikallaan ja liikkuu välillä "holtittomasti", eli esim. Syöksyy eteenpäin lujempaa vauhtia kuin tuntuu tarkoittavan. Syö ja juo kuitenkin ja tajuaa emon alle hakeutua. On aika pienikokoinen tipu.
Luultavasti hautojia kiinnosti sitten se tipujen hoito enempi kuin haudonta, kun viimeiset kuoriutuivat 'keskosina'
Peukkuja holtittomalle tipulle...eipä sille osaa muuta tehdä kuin tarkkailla ja pitää tarjolla ravitsevaa ruokaa ja puhdasta vettä.