Tiltu hautoo

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tiltu

Tiltu hautoo

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Täältä sain inspiraation kokeilla tsimallin haudontaa, kun tuomoinen pieni akvaario on. Nyt se on vuorattu foliolla,nakattu sinne tenavan lamppu lämmittimeksi 40w polttimolla, vesikippona iso foliovuoka, muna telineenä kihvelilaatikko jonkaballa on 10*10mm reijillä olevaa puluverkkoa estämässä tipusten hukuttautuminen kuoriutumisen jälkeen.
En löytänyt digitaalista kosteusmittaria niin on liskoille jne tarkoitettu viisarimalli hyvin tuntuisi toimivan. Lämpömittarina on erittäin herkkä akvan mittari.

Jos tänään saisi munia sinne, perunat kun on saunoitettu ja lämmöt/kosteudet pysyy hyvin.
Tiltu

Munien käännöstä, viisaammat hoi

Elikkäs käännetäänkö sitä niin että kuvitellaan munaan viiva päästä toiseen ja sitten kipataan viivapuoli alaspäin? Kun ei meinaa tyhymempi tajuta..
ninanni

Re: Tiltu hautoo

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mulla toisella kyljellä x-> ja toisella <-o eli Tiedän että käännän puolet ja kumpaan suuntaan. Eli esim. Oikea,vasen,oikea,vasen jne...
Tiltu

Eli käännetään vain oikealta vasemmalle. Kiitos ninanni.
Iski vain kauhia paniikki kun lueskelin väärinpäin muniin jääneistä tipuista että pitääkö niiven olla sittenkin pystyssä eikä pitkällään niiden munien.. Siis samoin kuin kennossa ollessa.
Huomaa että aloittelija asialla vaikka kanojen kanssa ollut tekemisissä 30v :-D
ninanni

kunhan kääntää aina vastakkaisee suuntaan mihin on aiemmin kääntänyt, tuo nuolet muniss helpottaa sitä, ei tartte kirjata aina ylös johonkin et minne päin on käännetty kun näkee :)
Tiltu

Mimmosella kynällä siihen uskaltaa merkata? Ja ekan 24h jälkeen alitetaan kääntämään?
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Mä oon merkannu tukkimiehen lyijykynällä muniin aina mitä tarvii :smt024
ninanni

juu ekan vuorokauden jälkeen. Ja lyijykynällä mennään täälläkin eteenpäin :)
Tiltu

Neljäs päivä menossa ja ainakkn kolmessa kymmenestä on musta piste! :smt041
Lamppu on huono ja munat ei ole valkeita niin lopuista on paha sanoa. Mutta kos nuo onnistuu niin sitten ensikuussa uudelleen :-"
Tiltu

Tänään katsottu 3/10 munista ja kahdessa näkyi hämyheikki! Iiih kuinka jännittävää :smt050
Tiltu

Tänään poistettu kaksi munaa mitkä lakkasivat kehittymästä. Toinen pääsi hämähäkkivaiheeseen, toinen lopetti 7vrk kohdalla kasvamisen.. tai ainakaan munassa ei liiku mikään ja sisus on pimeää möhnää läpivalaisussa, aivan erinäköinen kuin muissa.
Tiltu

Siperia opettaa.
Varaa niitä samanlaisia polttimoita minkä olet hyväksi havainnut, useampi..
O nelsi löygyi ystävä jolla oli kaapissa just passeli poltin lamppuun.
Toistaiseksi kaikki 7 munaa elossa vaikka meinasi paniikkia noiden lämpöjen takia pukata, polttimon kun vaihtoi niin ei meinannut saada lämpöjä alle 38 ja kosteuksia yli 45.. mutta onneksi nyt on kaikki taas hyvin!
To ois vika kääntöpäivä, häkki on valmiina, kaurahiutaleita on, kupit on, lämmitin on...
ninanni

hui siellä niin lähellä jo kuoriutumista! Vastahan munat koneeseen latoit ;)
Tiltu

Ninanni, äläpä muuta sano. Mutta täytyy myöstää jotta täähä on melekei jännempää ko omat raskaudet :D
Isäntä iltasin ehtii akkaa ja tuumii keittiöön tullessaan vaa että täälä taas munia ropelletaan :smt043
Noo jos edes osa munista onnistuisi niinkuin strömpsössä niin olisi mukavaa kun lapsetkin niin odottaa tipujen syntymistä..
ninanni

haudonta on kyllä oikeasti NIIN mukaan tempaavaa! Olen JOPA muutaman kaverin saanut innostumaan, olen näyttänyt miten läpivalaistaan ym. Ja aina kyselevät miten munani voi kun tietävät olevan haudonta meneillään :D ja näillä kavereilla ei ole kanoja. Aluksi sain erittäin epämääräisiä katseita heiltä mutta nyt tuntuu Niinku niilläkin olisi kanoja kun puhuvat paljon kanoista ja tietävät niistä paljon, enemmän kuin monet aloittelijat. Ehkäpä kavereillakin joskus vielä kanoja, olen kyllä varoittanut miten nupin sekoittavaa hommaa tää on :smt030
Vastaa Viestiin