Keltanokan monet kysymykset

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
aloitteleva

Keltanokan monet kysymykset

Viesti Kirjoittaja aloitteleva »

Täällä kirjoittaa täysin kanoihin hurahtanut eukko, joka on vihdoin saannut oman parven kotiin. Meille muutti 13 hybridi kanaa ja vähän alle vuoden oleva jättikochini. Olen viettänyt todella paljon aikaa kanalassa ihan vaan istuskellen ja kauroja heitellen. Olen saannutkin kanoista jo kivan kesyjä viikossa. Syövät kädestä ja muutama istuu sylissäkin mielellään. Kukko on viellä aika arka, syö kyllä kädestä. Nyt aloinkin pohtimaan, että häiritsenkö kanoja ja kukkoa liikaa?? En malta olla sieltä pois. Syövät, juovat ja lepäilevät minun aikanani normaalisti.

Voiko tuollaisesta jättikukosta saada sylikukkoa joka antaisi silitellä jne? :smt060
Kovin vähän olen rodusta löytänyt tietoa, enkä ole saannut käsitystä millaisia yleensä nämä jätit ovat. Kuulisin niistä mielelläni lisää.

Voivatko kanat syödä liikaa? Nämä ovat niin ahneita ja syövät todella paljon.
Leghorn-fani

Re: Keltanokan monet kysymykset

Viesti Kirjoittaja Leghorn-fani »

Terve!! Olen uusi täällä,mutta tiedän paljon kanoista koska omistan kanoja. No,asiaan: Kanoja voi häiritä kanalassa olo mutta jotkut eivät piittaa.
Oma Klaarani on meidän kesyin kana ja yksi päivä meinasi tulla sisälle kun päästin ne vapaaksi :smt005 No mutta,ei höpinää vaan vastauksia: Kanat syövät elämästään paljon mutta jos ei ole nälkä eivät syö. Kysykää ihmeessä minulta jos haluatte jotakin tietää!! :smt023

T:Leghorn-fani
Tavast

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Hyvä asenne :smt023
Leghorn-fani

Hei Tavast!! Tarkoititko hyvällä asenteella minua vai ihan tuota päähenkilöämme??
Tavast

No sinua Leghorn fani. Hauskasti kirjoitettu :smt001
EppuHeppu

Viesti Kirjoittaja EppuHeppu »

Onnea kanoista! :smt001
Kanat tykkäävät tonkia ja kuopsutella jyviä maasta kun sinne niitä heittelee- niin minäkin ruukaan tehdä.
mutta kerron nyt oman mielipiteeni miten voi äkkiä saada vihaisen/pomottavan eläimen; nimittäin tuo kädestä syöttö.
Monilla eläinlajeilla on se että laumassa alempi tuo johtajalle ruokaa, näin ollen mikäli ihminen on se joka kädestä tuo eläimelle ruokaa osoittaa sillä että on laumassa alempana.
varsinkin kukot oppivat äkkiä mikä on homman juju- En tiedä onko tämä se syy, mutta meillä ei vihaisia/hyökkiviä kukkoja ole.

Meillä on myös jättikukkoja, ja ovat sellaisia että ne saa syliin ja pystyy käsittelemään. Sylikukkoja en niistä ole halunnut sen kummemmin tehdä mutta kilttejä ja seurallisia noin muuten kyllä ovat.
Leghorn-fani

Hei taas Tavast!! Onko sinulla omia kanoja? :smt017

Ps. jos on kysy minulta niistä juttua jos tarvit apua :smt023
Tavast

On minulla kanoja.

Kiitos tarjouksesta, pidetään mielessä :smt001
Leghorn-fani

Muistin juuri että piti kysyä että onko Tavastin kanat minkä rotuisia ja nimisiä??
(ei ole pakko vastata jos on oma asia)

:smt117

Omat kanat karkailee vähän väliä marjapuskille niin pistin tuon kanakuvan tuohon!!
Tavast

Leghorn-fani, kanani ovat maatiaiskanoja, hämäläistä kantaa. Aikuisia kanoja on tällä hetkellä kuusi,
mustat Hertta, Kaija ja Kyllikki ja harmaat Siiri, Selma ja Helmi-Orvokki sekä tietysti kukko Ernesti.
Nuorikoita on myös kasvamassa, joista tulee toinen kanaparvi uudelle kukolle.
Leghorn-fani

Itsellä on valkoisia leghorneja viisi,niiden nimet ovat:Klaara,Siiri,Saara,Matilda ja Hipsu. :smt001
Tavast

Kivat nimet :smt001
Mummollani oli aikoinaan myös leghorneja, kävin niitä hänen kanssaan ruokkimassa aina kun olin siellä.
Siitä varmaan tämä kanainnostukseni on alkunsa saanutkin.
Leghorn-fani

Kiitos!! Oma innostukseni tuli siitä kun mummu ehdotti kanoista :smt003 Kävin päästämässä juuri äsken kanat pihalle ja heti ensimmäinen kohde: Kaksi kanaa marjapuskissa,ja kolme kanaa mansikkamaalla :smt003
kochin-fani

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

On vain hyvä, että tykkäät viettää aikaa kanalassa uusien ystäviesi parissa. Mielestäni on kanoillekin hyväksi, että ne tottuvat sinuun eivätkä saa turhaa stressiä esim. sinun pelkäämisestä. Ja omasta kokemuksesta useimmat jättikochit kesyyntyvät tosi helposti, kun vain antaa luottamuksen syntymiselle aikaa :smt045 Toiset ovat kavereitasi parissa päivässä, toisiin pitää tutustua varoen. Jos lintua on joskus kohdeltu huonosti (edellisessä kodissa) tai luottamus on menetetty, sen saaminen takaisin saattaa olla hyvinkin vaikeaa... :-"
Itsellä meneillään semmoinen "projekti", että saan oman jättikanani entistä kesymmäksi. Tietty myös nuorikkojen kanssa minun pitää punoa suhde, mutta isäkukko Maximus on niin kiltti ja kesy, että monet kyselevät ihmeissään että eikö tuo muka ole vihainen, kun on noin paljon kokoa. Pokerinaamana minä aina vastaan, että "Maukkako vihainen? Sen päivän kun näkisi, kun tämä hyökkäisi jonkun kimppuun!" Kyllä monet ihmettelee, kun minä 13-vuotias pidän sylissä tyynenä istuvaa jättikukkoa, joka on varpaista päähän ylävartaloni pituinen :smt042
Mutta toivotan Sinulle onnea matkaan kanojen ja kukonkin kesyksi saamisessa! :smt023

P.S. Leghorn-fani, fanitetaan yhdessä lempparirotujamme :smt005
Leghorn-fani

Hyvä on,Kochin-fani :smt023
Vastaa Viestiin