Uusien kanojen tuonti laumaan?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kesäheinä

Uusien kanojen tuonti laumaan?

Viesti Kirjoittaja kesäheinä »

Kuinkas olette toimineet kun tuotte uusia aikuisia kanoja vanhaan laumaan lisäksi? Pistättekö vaan yhteen ja seuraatte tilannetta vai täytyykö tutustuttaa ns. vierihoidossa toisiinsa? Kukko tomera löytyy joka pitää laumastaan todella huippu hyvää huolta. Mutta kuinka sitten uudet kanaset? Joutuvatko joukkokynityksi? Eli lyhyesti mikä paras tapa totuttaa? :smt037
Anna

Re: Uusien kanojen tuonti laumaan?

Viesti Kirjoittaja Anna »

Olen aloittelija, mutta keväällä toin yhden kukon ja kanan "parveen" kaksi maatiaista. Vanha kana ei oikein tykänny ja antoi kyytiä, nokki uusia päähän. Kukko ei puolustanu uusia, vaikka niistä tykkäsi. Koska toin ne illalla, niin laitoin uudet koiranhäkiin ekaksi yöksi. Mulla on vanha autohäkki osana kanalan sisustusta. Siten seuraavana päivänä seurailin tilannetta ja vähän puutuin nokkimiseen. Pari yötä taisivat viettää häkissä, nyt koko porukka tulee hienosti toimeen.
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Minä olen tuonnut porukkaan niin tipuja kun pari vuotta vanhoja kanoja ja kukkoja (kyseessä siis sekalauma missä on kääpiötä, jättiä, vanhaa ja nuorta, kukkoa ja kanaa) laittamalla kaikki vaan kerralla sekaisin. Vähän aikaa katsellut toimintaa, antanut ekstra määrän tekemistä (esim. vihreää, ruuantähteitä, kauroja pehkuun). Siellä ne kaikki menee vieläkin sekaisin sulassa sovussa. :smt001 Iltaisella jotenkin rauhallisempi laittaa sekaisin, yleensä uudet on kiivennyt suoraan vanhojen viereen yläorsille ja aamulla mennään kaikki hyvin yhdessä..
albatrossi

Viesti Kirjoittaja albatrossi »