Uusien kanojen tuonti laumaan?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kesäheinä

Uusien kanojen tuonti laumaan?

Viesti Kirjoittaja kesäheinä »

Kuinkas olette toimineet kun tuotte uusia aikuisia kanoja vanhaan laumaan lisäksi? Pistättekö vaan yhteen ja seuraatte tilannetta vai täytyykö tutustuttaa ns. vierihoidossa toisiinsa? Kukko tomera löytyy joka pitää laumastaan todella huippu hyvää huolta. Mutta kuinka sitten uudet kanaset? Joutuvatko joukkokynityksi? Eli lyhyesti mikä paras tapa totuttaa? :smt037
Anna

Re: Uusien kanojen tuonti laumaan?

Viesti Kirjoittaja Anna »

Olen aloittelija, mutta keväällä toin yhden kukon ja kanan "parveen" kaksi maatiaista. Vanha kana ei oikein tykänny ja antoi kyytiä, nokki uusia päähän. Kukko ei puolustanu uusia, vaikka niistä tykkäsi. Koska toin ne illalla, niin laitoin uudet koiranhäkiin ekaksi yöksi. Mulla on vanha autohäkki osana kanalan sisustusta. Siten seuraavana päivänä seurailin tilannetta ja vähän puutuin nokkimiseen. Pari yötä taisivat viettää häkissä, nyt koko porukka tulee hienosti toimeen.
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Minä olen tuonnut porukkaan niin tipuja kun pari vuotta vanhoja kanoja ja kukkoja (kyseessä siis sekalauma missä on kääpiötä, jättiä, vanhaa ja nuorta, kukkoa ja kanaa) laittamalla kaikki vaan kerralla sekaisin. Vähän aikaa katsellut toimintaa, antanut ekstra määrän tekemistä (esim. vihreää, ruuantähteitä, kauroja pehkuun). Siellä ne kaikki menee vieläkin sekaisin sulassa sovussa. :smt001 Iltaisella jotenkin rauhallisempi laittaa sekaisin, yleensä uudet on kiivennyt suoraan vanhojen viereen yläorsille ja aamulla mennään kaikki hyvin yhdessä..
albatrossi

Viesti Kirjoittaja albatrossi »

Minulle tuli keväällä uusia kananuorikoita, olivat silloin noin. 3kk ikäisiä. Laitoin vain aikuisten sekaan ja seurasin tilannetta. Pari viikkoa muut antoi niille lähtöjä ja nokkivat ohi mennen, mutta sitten tilanne rauhoittui ja nyt on kaikki taas sulassa sovussa. :smt045
kesaheina

Viesti Kirjoittaja kesaheina »

ihan ot, piti hierasta silmiä hetken et oonko muka tehny tälläsen alotuksen :D kelausta päässä ja sit hokasin ään pisteet sun nimmarisa :smt003
kanahullu

Viesti Kirjoittaja kanahullu »

Meillä oli 4 tehotyttöä paduaankukon kanssa. Toimme joukkoon 2 Paduaan tyttöä. Ensin pidimme yön seudun "vierihoidossa" ja näytti että kaikki ok. Laitoimme kanat yhteen, silloin alkoi kamala elämä. Ensin aloitti Kaneli.. Koko ajan vahtasi toista paduaan tyttöä ja kiinni tekstiileihin...Oikeen repimällä repi, höyhenet pöllys. :smt010 Aikamme olimme erottelimme Kanelia ja Hilkkaa. Lopulta näytti ettei lopu repiminen. :smt013 Otimme ja annoimme Kanelin toiselle systerille.
No taas luulimme että rauha koitti tarhaa, kissan viikset... Sitten aloitti Roosa saman päsmäröinnin....Eilen sai Roosa uuden kodin systerin luona....Ollaanko me liian arkoja ja hätäisiä ?? VAi oliko meillä muuten nuo ihanat tytöt viiripäitä :smt017
kesäheinä

Viesti Kirjoittaja kesäheinä »

kesaheina kirjoitti:ihan ot, piti hierasta silmiä hetken et oonko muka tehny tälläsen alotuksen :D kelausta päässä ja sit hokasin ään pisteet sun nimmarisa :smt003
Minulle kävi ihan samoin jossain muussa topicissa. :D Ihmettelin ja ihmettelin, että milloin ja kuinka minä en muista kirjoittaneeni. Kunnes huomasin, että kesaheina on eri kuin kesäheinä. :D
kruttu

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Meille on tullu uusia kanoja porukkaan muutaman kerran: viime keväänä neljä nuorta, ei vielä munivaa ja tänä kesänä kolme aikuista. Olen kyllä päästänyt ne heti yhteen, meillä riittää sen verran tilaa että pääsevät pakoon ja piiloonkin halutessaan. Nuoret kanat ei päässeet porukoihin oikeastaan koko kesänä, mutta niitä oli sen neljä niin pitivät seuraa toisilleen. Olivat siis kahdessa parvessa, kukko lähinnä parin ison kanan kanssa. Kanat ei juuri niistä välittäneet, mutta kukko otti parveen vasta kun alkoivat munia - ja siis todellakin yksitellen aina silloin, kun kukin ensimmäisen munansa pulautti.

Kolme aikuista kanaa tuli pari viikkoa sitten, ja nyt niistä ne kaksi jotka ei haudo alkaa päästä kuvioihin mukaan. Mulla on kanalan yhteydessä tarha, ja alkuun pidin kaikkia tarhattuina. Toinen uusi kana on selvästi toista rohkeampi ja menee vaan pokkana syömään herkkuja muiden kanssa, väistyy jos tarvitsee mutta ei turhia nöyristele. Pari päivää sitten uudet lähti eka kertaa kunnolla porukan mukana laiduntamaan kun avasin kanalan oven (tarhan puolelle pääsevät siis aina). Pari aiempaa kanaa niitä välillä härkkii kauemmas, mutta näemmä parveutuminen on hyvässä käynnissä ja kaikille riittää tilaa. Uusista kanoista sille, joka hautoo, rakennan tänään loppuun verkotetun lastentarhan. Haluaisin sen alta apukukon vanhalle kukolle, joten tahdon että siedättyvät mahdollisimman hyvin porukkaan alusta asti.

Olin kanalassa, kun parvi eka kertaa huomasi ja tajusi että siellä on se hautova kanakin pesässään (se oli kaks ekaa päivää eristyksissä, ja senkin jälkeen siinä on vähän esteitä että on hämärämmässä ja turvemmassa). Olihan siinä vähän sulankopsetta ja höyhenten pöllyttelyä, mutta ei se minusta pahalta näyttänyt kun vaan itteni rauhotin että tää nyt kuuluu asiaan. Maatikko oli onneks ohjeistanut että kunhan ei veri lennä, niin homma on okei :smt001 .

Hirmu mielenkiintoista tämä kanojen parveutuminen kyllä on. Ja kukon käytös ansaitsee diplomin, se on USKOMATON tyyppi. En tiedä mistä se esimerkiksi tajuaa, että yksi uusi kana ei vielä osaa munia munintapesiin vaan käyttää hautovan kanan maassa olevaa pesää. Kukko pitää asuntoesittelyjä nimenomaan tälle kanalle! Eli pupluttaa munintapesät läpi suositellen että tänne vaan, tänne vaan. Lisäksi se paimentaa noita uusia kanoja ihan eri tavalla pihalla, ne menee muiden edelle - kai se huomaa että ne viihtyy sen läheisyydessä erityisesti, kun eivät oo vielä tottuneet niin meidän pihamaihin ja toisaalta tietävät että kukko suojelee muiden nokilta myös. Luulen, että hyvän kukon kanalassa sopu laskeutuu paljon nopeammin kuin ilman kukkoa :smt049 .
Mustikka

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Meilläkin seurataan mielenkiinnolla tuota kanojen parveutumista. Ei se ihan yksinkertaista ole lisätä uusia kanoja parveen. Meille tuli keväällä kaksi kanatipua, joille aluksi osoitettiin aikuisten kanojen puolesta selvästi, että eivät kuulu joukkoon. Pikkuhiljaa hyväksyntää on tullut ja saavat olla muiden kanssa eikä nokkimisia ole, mutta siitä huolimatta nämä nelikuiset nuorikot ovat omana parvenaan vielä. Jäävät nyt kesällä uloskin tunniksi pariksi pitempään kuin muut. Ehkä tosiaan hyväksyntä tulee sitten kukon puolelta, kun muninta alkaa. Jatkossa otan ainakin kolme uutta yhtä aikaa, kahden tipun "parvi" on niin pieni.
Johku

Viesti Kirjoittaja Johku »

Meillä on lykätty vaan sekaan, eikä ongelmia ole ollut kertaakaan.
PunainenKana

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

Meillä on ennestään kolmen kanan ja yhden kukon porukka, ja toissapäivänä meille muutti kolme 5,5 vko ikäistä tipua. Pienet ovat vielä omassa häkissään ihan isojen tarhan vieressä. Ja mä täällä pohdin jotta milloin laittaa yhteen? Nuo pikkuiset saattaa kyllä vielä tulla kanaverkosta läpi...
petra81

Viesti Kirjoittaja petra81 »

Mä kans nakkasin pari viikkoa sitten 12 nuorikkoa ja emon isompien tarhaan, olivat sitä ennen olleet näköyhteydessä toisiinsa ja hyvin kaikki sujui. Toki kun oli noin monta niin on enemmän turvaa toisistaan. Piiloja laitoin muutaman, osan olen jo ottanut poiskin kun pahvilootat ei kauaa kestä. Ei nuo kauaa sulkia pöllytelleet tai pienempiä nokkineet, odotin paljon pahempaa... Kukkokaan ollut moksiskaan vaikka joukossa oli 5 kukkopoikaakin. Mä olen kanssa ennen arkaillut tuua laumaan uusia siivekkäitä, kerran se olikin aiheellista kun entinen kukko meinas kirjaimellisesti tappaa uudet kanat... Se kukko tosin joutu pölkylle. Tää uusin kukko ei muuten ole paras mahdollinen isäntä kanoille mutta tuon homman se hoiti hyvin ja piti vanhemmat kanat aisoissa.
Sarkki

Viesti Kirjoittaja Sarkki »

Me ollaan kaikki aina kans pistetty suoraan sekasin ja ihan ok on mennyt. Sillon kun tuotiin noi maattarit (reilu 6 viikkoiset) meille niin rockit yleensä ruokakupilla ja ohi mennen nokkasivat, tai jahtasivat. Mutta maattarit olivat niin vikkeliä, että karkuun menivät. Rokki kukko vasta ymmärtäväinen olikin. :smt001 Nyt tuotiin eilen meille kaksi ruskeaa tehotyttöä, kun olisivat muuten menneet pataan ja tuonne sekaan ne pistin. Maattari ja rokkikukko ihastuivat niihin todenteolla, kilpaa tekivät siipitansseja ja maattarikukko pääsi toista jo polkemaankin. :smt003 Ihan hyvin on muuten mennyt, mutta nuo maattarinuorikot antavat niille vähän kyytiä... Ottavat höyhenistä kiinni ja jahtaavat. Olisin melkein kuvitellut että rock kana olisi antanut kyytiä, mutta ei. Eiköhän tilanne ole parin viikon päästä rauhoittunut, kun kukot tuntuvat ottavan tulokkaat innolla vastaan.
Vastaa Viestiin