nokan leikkaus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
koivuton

nokan leikkaus

Viesti Kirjoittaja koivuton »

Kertokaas; lueskelin juttua MT:sta USAlaisesta tilasta ja siinä mainittiin, että nokkia ei leikata. Miksi niitä leikataan? :smt017 Tottakai hoidon takia, itselläkin yksi konkkanokka jota pitää säännöllisesti lyhentää, kun ei luonnollisesti kulu.
kochin-fani

Re: nokan leikkaus

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Olen lukenut Animalian sivuilta, että suurilla tuotantotiloilla (ulkomailla) nokat leikataan mm. kannibalismin jne. ehkäisemiseksi. Suomessa nokan leikkaus on kielletty, ja en itsekään pidä siitä touhusta. Hoidon vuoksi nokanleikkaus on mielestäni tärkeää ja tekisin tarvittaessa niin itsekin, mutta teollisuudessa se on aika kovakouraista: nokka leikkauskoneeseen ja naps, se on heti poikki :smt011 Ainakin tuotantotiloilla linnuille aiheutuu siitä kroonista kipua läpi lyhyen elämän. Olen myös nähnyt videonkin siitä toimenpiteetsä ja ekalla kerralla sen nähdessäni itkin kyllä melkein ääneen :( (Videoita voi löytyä, jos kirjoittaa juutuubin hakuun "debeaking")
koivuton

Re: nokan leikkaus

Viesti Kirjoittaja koivuton »

Jotain tälläistä epäilinkin. Surullista. Itse olen ainakin hyvin tarkka, kun Konkkiksen nokkaa leikkaan, koiran kynsisaksilla, etten varmasti ota liikaa. Teemmekin sen aina kaksin, että Konkkis pysyy varmasti paikoillaan eikä vahinkoa pääse käymään.
Vastaa Viestiin