Nyt taitaa meillä ekan kerran kana hautoa. Jonna se sielä on nyt muutaman tunnin ollut lättynä. Tai siis en tiedä onko se tänään vai eilen illalla sinne lässähtänyt, mutta pari tuntia on siitä kun huomasin. Oon jättänyt toiseen pesään munia siinä toivossa että joku innostuu. Oon aina kuvitellutkin että Jonna on se joka ekana hautoo kun oon pitänyt sitä niin äidillisen oloisena aina. FB:n munanetissä jo kyselinkin mutta kysyn vielä tääläkin. Kun sielä on nyt liikaa munia alla niin miten se nyt sitten onnistuu kun pitäis ottaa ylimääräiset pois ja merkata jäävät? Nostanko kanan pois vai lykkäänkö käden vaan alle? Voiko se häiriintyä siitä jotenkin ja jättää homman kesken?
No nyt on munat merkitty, oli just poissa pesästä niin oli helppoa. Mutta sitä en tiedä että oliko se nyt lopettanu koko homman kun tuntui aika viileiltä munat.
No nyt sielä istuu eri kana lättynä samojen munien päällä, onkohan niistä munista enää mihinkään vai pitääkö vaihtaa uudet jos se sinne nyt päättää jäädä? Vajaa vuorokauden se ensimmäinen hautoi niitä ja vajaa vuorokauden ne oli ilman hautojaa..
Voisi katsoa muutaman vuorokauden ihan rauhassa, että asettuuko kana varmasti hautomaan. Jos se hautoo tosissaan, niin läpivalaisulla sitten selviää ovatko munat lähteneet kehittymään. Mahdollisimman kirkas lamppu ja pilkkopimeä huone on semmoinen yhdistelmä, että kaksi vuorokautta haudotusta munasta näkyy hentoiset verisuonet. Jos eivät lähde kehittymään, niin muutaman päivän haudotut munat voi käyttää vaikka leivontaan ja laittaa hautojan alle uudet munat.
Saa nähdä harjoitellaanko taas vai olisko nyt tosi toimet menossa. Molemmissa pesissä istutaan tattina, toinen oli jo aamulla ja toinen on jossain vaiheessa päivää sinne lässähtäny. Jonna sielä tais ainakin istua ja se antoi kiltisti kaivaa munat altaan ja laittaa merkatut takaisin, toisen pesän hautoja vähän "murahteli" kun menin sorkkimaan pesään, enkä uskaltanut lykätä kättä alle. Sen pesän tyhjensin tänään munista että ei sielä taida montaa munaa olla, merkkasin sillekkin kolme ja jätin viereen ne, Jonnalle laitoin 4. Pitää käydä nyt joku hanska kädessä sielä vielä kaivamassa sen toisen munat ja viemässä sinne joku pesä lisää kun ei ole kun nuo kaksi mitkä nyt on varattu. Saa nähdä istutaanko sielä vielä.
Sielä könnäsivät vielä, ei nokkinut tämä toinenkaan, kunhan ärähteli kun menin häiritsemään, neljä jätin sillekkin nyt sinne. Toivotaan että ne jaksavat hautoa nyt sitten kun pitkin kevättä ja alku kesää sielä on milloin kukakin hetken jumittanut, mutta päivän mittaan on innostus lopahtanut.
Montas kanaa sulla on? Mulla on 7 kanaa, yhdellä vajaa 4 viikkoinen tipu ja Sunnuntaina alkoi taas yksi hautomaan. Mulla on 6 munintapesää, mutta silti muut kanat munii hautojan pesään, paitsi 9kk vanha Helmi. Se on arka ja vanhempi kana ei laske sitä munimaan. Yleensä munivat kaikki samaan pesään. Aluksi oli 3 pesää, mutta, kun viime kesänä 4 kanaa hautoi yhtä aikaa, niin mies teki lisää pesiä. Sinunkin kannattaa tarkistaa joka ilta munien määrä ja kerätä pois uudet munitut munat. Huomenna aion läpivalaista munat. Me ollaan rakennettu kanalan ikkunaan luukku, jonka saan kiinni, niin saan kanalan pilkkopimeäksi. Onnea teille haudontaan!
Kanoja on 7, molempia pesiä ovat käyttäneet. Tänään sielä istui toisen hautovan päällä yksi kana munaa odottelemassa. Aion kyllä joo tarkistaa ettei sinne ylimääräisiä munia jäis. Tilasin juuri siitosmunia (sekarotuisia) jotka aion vaihtaa alle kunhan tulevat. Pesät on onneksi aika hämärässä paikassa. Kunhan tuo laajennus saadaan käyttöön niin tulee uudet pesät ja varmaan useampi lisääkin. Jospa viikonloppuna sais puhkaistua sen seinän vihdoin, saavat nyt hautoa kuitenkin loppuun noissa vanhoissa pesissä kun ne oli tarkoitus nakata menemään kokonaan. Onneksi nyt on sitten hyvin tilaakin olla tipujen kanssa kun saatiin tuo laajennus tehtyä.
Sielä hautovat edelleen tunnollisesti. Toissa iltana vaihdoin tilatut munat alle, nyt vaan odotellaan. Osa munii uuteen pesään minkä oon laittanut, mutta osa vielä hautovien pesään. Seinä on purettu ja nyt on tilaa, vielä pitäis pesiä ja orsia tehdä, tässä illalla vois orret väkertää kun saa muksut nukkumaan.
Viimeisiä päiviä viedään. 19 päivä menossa. Harmikseni löysin eilen toisen alta rikkoutuneen munan ja kuolleen tipusen. Kuka lie liiskannut sen, verkotin nyt pesät loppupäiviksi. Samalla kanalla hajosi silloin aluksi muna alle, ne oli niitä meidän omia munia vielä silloin, eikä onneksi noita siitosmunia vielä. Toivotaan ettei enempää munia ehdi hajota. Kanoille on omat häkit tehty nyt jonne saavat siirtyä sitten tipujen kanssa. Kaneille tehtiin häkki joka jaloilla ja sinne alle saatiin sitten tipuille tilat. Ovet saa irti kokonaan joten tila on kaikille avoin kun yksiöt ei ole käytössä.