Allekirjoitan ja en allekirjoita
Mulla on kanan alla parempi kuoriutumisprosentti, yli 90%. Koneessa ollut 75.
Mä en eristä emoa ja tipuja vaan ne ovat muun porukan seassa, vedet joutuu ekana viikkona vaihtaa usein mutta sen jälkeen tiput oppivat hyppäämään renkaalle mistä saavat juotua samasta automaatista kuin isotkin. Kanalassa on tiputurva jonne tiput pääsevät noin 6 viikkoisiksi jossa on aina tipeille ruokaa, täytän kerran päivässä. Muuten syövät myös sitä mitä emo tarjoilee. Alkupäivinä jotkut yli-innokkaat emot kuopivat niin että tiput lentelee pitkin seiniä mutta ei siihen ole kukaan kuollut tai edes loukkaantunut. Joskus ovat jääneet jalkoihin kun joku hyppää orrelta mutta ovat linkanneet vähän aikaa ja parantuneet. Kasvavat muun porukan kanssa eikä kukaan kiusaa. Kesällä ulkoilevat viimeistään parin viikon ikäisinä vapaina pihalla.
Konehaudottujen häkkiä pitää jatkuvasti siivoilla, tiput pölisevät ihan hirveästi niin kauan kuin ovat sisällä, niille pitää syöttää rehua kun ei lämpölampun alle uskalla hirveästi kosteita ruokia laitella. Yhdistäminen muun porukan kanssa paljon hankalampaa, meillä orpit ovat tosi ilkeitä vieraille. Sisään ja ulos ei jaksa raijata, joten ovat paljon pidempään pelkästään sisätiloissa. Eilen oli emo ulkona pari viikoisten tipujen kanssa.Plussaa siitä että saa hautoa silloin kun se sopii eikä ole riippuvainen kanoista jotka kaikki haluavat hautoa talvella

Mä myös vihaan koneen putsaamista.
Jos en kasvattaisi lihaa en hautoisi koneella ollenkaan mutta lihantuotantoa oli pakko tehostaa siksi kone. Eikä mikään ole
niin hienoa katseltavaa kuin tipuja hoitavaa ja opettavaa emoa. Mua aina säälittää nämä konehaudotut joilla ei ole äippää.
Vaikka ne käyttäytyvät ihan normaalisti ja ovat ihan tyytyväisen oloisia.
Lopputulos: molempi parempi mutta konehaudotut ovat työläämpiä.
Muoks; minusta kanan on saatava hautoa jos se haluaa jos kerran on itselleen hautovaa rotua hankkinut. Jos haluaa hautoa vain koneella niin kannattaa valita ei hautova rotu.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri