Kanoista haaveilevan pohdintaa:
Kärsin aika kovasta koira- ja kissa-allergiasta. Jouduimme siksi luopumaan rakkaista koiristamme. Ei mitään vakavaa hengenvaaraa mutta silmien kutinaa ja vuotoa ja nenä vuotaa ja menee tukkoon, jos kosken karvaotuksiin.
Uskallanko edes haaveilla kanoista? Miten paljon niitä joutuu käsittelemään? Käynti kanalassa on varmasti ihan ok ja käsittelykin luonnistuu, jos jälkeenpäin pesen kädet enkä hiero silmiä. Mutta lähinnä mietin, että jos käsittelyä on paljon, ei se oikein palvele tarkoitustaan, jos en sitä voi tehdä
Meillä on kanoja ja itselläni on aika pahakin eläinallergia. Mies päätti viime kesänä kanoja hankkia ja hoitovastuu tietenkin jäi minulle . Kanalassa ei niinkään alergioita ole tullut siivotessa vaan silloin kun olen kaikkia sylitellyt ja silitellyt. Silloin on oireita enemmänkin; nenä vuotaa, silmien ympärys on aivan tulipunainen ja kutiavat ja normaalit aivastelut. Toivon vain ettei allergia pahene, jottei tarvitse kanoista luopua ,
Kanat pölisee. Rehu pölisee, silloin kun täyttelee ruokakuppeja. Kuivikkeet pölisee. Tietenkin riippuu kanojen määrästä ja tilojen koosta.
Varmaan riippuu itsestä, kuinka hyvin sietää pölyä. Ja voiko joku muu tehdä siivouksia ym.
Kesällä on helpompaa, kun kanat voivat olla ulkona.
Kyllä mulle ainakin kanoista tulee allergiaoireita. Ja jos olen stressaantunut, niin saatan saada käsiini näppylöitä siitä, kun käyn hakemassa munat pesistä.
Eli kannattanee mennä ensin allergiatestiin ja jos on oikeen voimakas allergia, niin harkita toisenkin kerran, et kannattaako ottaa.
Ok. Kiitti kokemuksista.
Sinänsä pölyn (siis pehkupölyt ym) en usko olevan isoin ongelma. Eniten juuri mietityttää eläinpöly, hilse kai lähinnä... Pitää kysyä, voiko kanaa testata. Olen kuullut vain kananmunasta, se on mulla negatiivinen, samoin kuin heinät ja siitepölyt ym. Vain kissa ja koira on plussalla.
Jos ei halua erityisesti sylitellä kanoja niin onko paljon tarve hoidon vuoksi koskea? Toki siis esim. sairaana pitää hoitaa mutta noin päivittäin, pitääkö paljon käsitellä? Meillä varmaan muut perheen jäsenet osallistuisi paljonkin, joten omalle kohdalle jäisi varmaan alle puolet hoitotoimista...
Luin allergia ja astmaliiton sivuilta, että linnut itsessään ovat vähän allergisoivia, mutta uloste erittäin allergisoivaa kuivuessaan. Kanalassa ulosteongelma ei varmaan ole niinkään ongelma kuin häkkilinnuilla sisällä.
Kannattaa pyytää testit (ihokokeena) verikoe ei kerro kaikkea, puolet allergioista jää näkymättä verikokeessa! Itselläni verikokeessa ei näkynyt mitään, mutta sisätiloissa kanit ja kissat käy yskittämään ja kutittamaan nenää ja silmiä, vaikken koskisi eläimeen... Luulin itsekin että ei se pöly ole ongelma mutta kyllä sen siivouspäivinä huomaa! Kanalassa on valtavasti pölyä, juoma-automaatin kannet on puolen sentin pölyssä parissa päivässä.
Minulla on ollut kanoja jo pari vuotta mutta nytten vasta ensi kerta talven tällä kotona. Ensimmäiset kaksi kuukautta Sujuivat hyvin mutta viime viikolla kun kävin kanalassa alkoi pikku hiljaa silmät ja nenä vuotamaan, silmiä kirveltämään ja kurkku kutisi. Oireet ovat nyt sillä tasolla että voi käydä kanalssa vain pari minuttia päivässä hoitamassa tärkeimmät jutut enkät voi jäädä rupattelemaan kanojen kanssa ollenkaan puhumatta silityksestä... Onko jollain ollut vastaavia kokemuksia ja onkohan pysyvää vai vain ohimenevää? :/ kiitos etukäteen vastauksista
eläinpöly voi aiheuttaa äkisti oireita, jos on allergiaa, siinä auttaa sellainen normaali hengityssuoja, valkoinen kuonokoppa, olisi ihan hyvä vaikka ei olekaan allerginen.
Vaikka kaikki on ok, niin sitä pölyä irtoaa kaikista eläimistä ja varsinkin kanalassa
se pöly ei terveellekään tee hyvää keuhkoissa, varsinkin harraste kanala jossa tosiaan saatetaan harrastaa puuhastelua normaalia kanalaa enemmän.
Kyllä oireesi viittaavat vahvasti ammoniakkiin. Kanat eivät "pissi", niinkuin jokainen tietää mutta uloste on melkoisen ammoniakkipitoista. Tuuletus tulisi olla hyvä ja "kakkalaudat" helpottavat päivittäistä siivousta.
Meillä kanankakka viedään kompostoitumaan ulos ja kuivikkeet(rutirex) pidetään tosiaan kuivina, vaihdetaan pintakerros tarvittaessa.
Itselläni on astma ja kaikki mahdolliset eläinallergiat. Pystyn kuitenkin ongelmitta olemaan kanalassa tietyn ajan. Siivoaminen ei onnistu, mutta onneksi kanalan omistaja (äiskä;) pitää siitä huolen Yksi antihistamiinipilleri päivässä auttaa jo paljon. Ja tietysti jo edellämainittu tuuletus joka nyt talvella on erityisen tärkeää kun kaikki kanaset kuopivat ja kylpevät sisällä niin että turve pöllyää. Sellainen saavin kokoinen astia hiekkaa jossa kanat pääsevät kylpemään vähentää muualla kylpemistä ja parantaa vähän ilman laatua myös.
Itsellä oli joskus allergia, silloin eka oire oli hillitön nenän vuotaminen ja aivastelu, tietysti voi eri tavalla ilmetä, mutta tuli mieleen että
joillekin home aiheuttaa myös oireita jos sellaista sattuis olla??
Minulla on tuttava joka on allerginen kutterille, ei voi meillä tallissa oikeastaan käydäkään kun heti alkaa oireet mutta turpeelle ei ole ja hällä onkin omilla hevosilla turve kuivikkeena
Voi se allergiaakin olla, mutta jo kanalan pöly voi aiheuttaa oireita vaikkei allergiaa tai astmaa olisikaan.
Tuo Rutirex puukuitutuote on varmaan parempaa kuin kutteri. Itselläni on pellavakuiviketta, jota käytetään hevosille. 18,80e / 20kg paali. Pitäisi olla kaikkein vähiten pölyävää.
Itse siivoan viikottain kanankakat pois. Siivotessa on syytä käyttää joka tapauksessa hengityssuojainta ja käydä suihkussa siivouksen jälkeen. Muutenkin on hyvä olla eri ulkovaatetus / suojavaatetus kanalassa käydessään. Erityisesti pitää mielestäni suojata hiukset. Meillä suojavaatetus on pakko, sillä muuten meillä muut saavat allergiaoireita. Eli varsin vähäisestäkin oireet tulee, jos allergiaa on.