Poikasten untuva ei aukea

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ehtooteini

Poikasten untuva ei aukea

Viesti Kirjoittaja ehtooteini »

Ensimmäinen haudonta kymmeniin vuosiin onnistui aika hyvin. Ongelmaksi muodostui kolme viimeiseksi kuoriutunutta poikasta. Kuoriutuessaa ne olivat hyvin limaisia ja nyt kahden päivän jälkeenkään untuva ei aukea, vaan on kuin liimattu nahkaan kiinni. Tännään laitan ne kolme keskenään omaan purkkiin, mutta mikähän on niiden ennuste selvitä? Kauanko kestää, että niille alkaa kasvaa jotain suojaa nahkansa päälle.
mik

Re: Poikasten untuva ei aukea

Viesti Kirjoittaja mik »

Pese ne :smt001
ehtooteini

Arvaa oonko jo kämpimällä vedelle kraanan alla pessy. Ajattelin, etten sentään tätä juttu kehtaa kirjoittaa :smt005 Ei sekään auttanu, tuntu vaan et yhden takaraivo tuli ihan kaljuksi.
PiiaH

Viesti Kirjoittaja PiiaH »

Föönäsikkö...sen luulis pesun jälkeen auttavan.
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Kykenetkö laittamaan kuvia? Näkisi tarkemmin tilanteen :smt017
ehtooteini

Kuva

Jos tähän nyt ilmestyy kuva, on ihme tapahtunut. Tipu on siis kolme päivää vanha.
Zulia

Kiitos kuvasta, selittää paljon :smt001 Minä en tiedä, näyttää sille kuin olisi ollut vasta muutama tunti sitten kuoriutunut, meillä ainakin on tuon tapainen untuva kun on muutama tunti mennyt kuoriutumisen jälkeen. En osaa kyllä todellakaan sanoa.. Onko tipu muuten sairas? :smt001
ehtooteini

Näitä tipasia on kolme ja kaikilla on untuva kuin korppua. Kuten aikaisemmin kerroin , ne olivat kovin limaisia kuoriutuessaa. Luulen kosteuden olleen liian kovan lopussa. Aika pieniä ne on, muttei sairaita. Muut 17 ovat ihan hyvin kuivuneita.
PiiaH

Viesti Kirjoittaja PiiaH »

En varmaksi osaa sanoa mutta itse viruttaisin ne vielä kertaalleen lämpöisellä vedellä hellästi pyyhkien ja kuivaisin föönillä. Kun sitä fööniä heiluttelee koko ajan niin sen lämpöisen ilmavirran luulisi aukaisevan untuvat.
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mulla oli viimesyksynä yks samanlainen. En tiedä Mistä johtui. Mutta pää-kaula oli ihan liimaletillä. Pesin ja kuivasin, Pesin ja kuivasin ja uudelleen kyllä se siitä sit aukes lopulta. Eli pesua vain vaatii lämpöisellä vedellä. :)
ehtooteini

Kiitos vastauksista. Yritäänpä tänään vielä pestä. Kaikkeen sitä joutuu vanhoilla päivillään :smt005
ninanni

samaa joskus kaverit kyselee (nuori? Kun olen :D ) että niin että tä mitä tipuja? Mitä tipuja? Ja moni on sitä mieltä että tiput haisee, ja ihmettelee miten ihmees mä voin olohuonees pitää jotain tipuja häkissä lampun alla. No sitten kun tulevat katsomaan niin rakastuvat tipuihin ja sanovat ettei ne nyt haisekkaan. Mut välillä tuntuu hassulta selittää kanajuttuja kanattomille kun ne kattoo huuli pyöreenä et mitä selitän :smt040 hassua. Ja juu pesulle pesulle :)
ehtooteini

Nyt kävikin niin, etten ehtinyt pestä, kun oli aamulla kuollut reppana. Jos seuraavassa haudonnassa käy samoin, osaanpahan toimia aikaisemmin.
Zulia

ninanni kirjoitti:samaa joskus kaverit kyselee (nuori? Kun olen :D ) että niin että tä mitä tipuja? Mitä tipuja? Ja moni on sitä mieltä että tiput haisee, ja ihmettelee miten ihmees mä voin olohuonees pitää jotain tipuja häkissä lampun alla. No sitten kun tulevat katsomaan niin rakastuvat tipuihin ja sanovat ettei ne nyt haisekkaan. Mut välillä tuntuu hassulta selittää kanajuttuja kanattomille kun ne kattoo huuli pyöreenä et mitä selitän :smt040 hassua. Ja juu pesulle pesulle :)
Mä kun vasta peruskoulu iässä, ja puhelen kanoista aina sitäsun tätä niin sanovat myös että haisevat ja kaikkea.. :smt003
Musta se vaan tuntuu typerälle puhua sellasille jotka ei ole edes koskenut kanan tapaiseen lintuun, kun jo huutelevat että " yökyök, miten joku voi ssellasista
tykätä? " :smt012 Mutta minäpä voinkin :smt023
ninanni

no voi kurja kun kävi huonosti :( tulevaisuudessa taas viisaampana, jos tarve vaatii :)
Vastaa Viestiin