Kochin-fanin tipupäiväkirja

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kochin-fani

Kochin-fanin tipupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Eli meidän nuori jätti Fiia on alkanut torstaina 7.3. hautomaan, tämä on siis sen ensimmäinen haudonta, joka nyt annetaan suosiolla hoitaa loppuun. Alla on 8 munaa, mutta voiko niitä vielä vähentää? Olemme ajatelleet että neljäkin poikasta olisi ihan riittävästi, vaikka kaikki munat ei välttämättä kuoriudukaan...
Jännittävää, en malttais odottaa kolmea viikkoa :smt048 Ja pääsiäisen tienoilla olis laskettu aika, eli sitten meillä olis ihan oikeita pääsiäistipuja :smt041
Viimeksi muokannut kochin-fani, 12 Huhti 2014, 08:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Zulia

Re: Fiian haudonta #1

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Kyllähän niitä sieltä voi muutaman ottaa pois, mutta lisätä ei voi enää. Aikaero tipusilla sitten jo niin iso että kana ei edes
välttämättä jaksa hautoa! Että voihan sen vaikka viiteen vähentää, ja jos vielä lampulla varmistat mitkä on hedelmöittyneitä ja mitkä ei :smt001 .
Meillä on kanalle juuri eilen ja toissapäivänä tullut pari tipua, ensimmäinen oli hieman ajoissa mutta vielä odotellaan kahta muuta munaa jotka eivät ole ehtineet kuoriutua :smt050
kochin-fani

Ok, mikä lamppu olis hyvä? Kävisikö esim. taskulamppu, ja jos käy, niin millainen? :smt003 Mitään "aitoa" munien valaisuun tarkoitettua lamppua tässä ei olla kuitenkaan ostamassa...
Viimeksi muokannut kochin-fani, 13 Maalis 2013, 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kyllä normaalia lamppu on hyvä. Mitä kirkkaanpi sen paremmin munii näet, luonnollisesti :) lamppu käteen, muna käteen ja toisen käden etusormi ja peukalo yhteen ympyräksi. Muna ympyrän alle ja lamppu. Saat näin pimennettyä munan ympäristön ja lampun valoa näytettyä munaan. Toimii. Näin sulla on läpivalaisu lamppu ;) munis pitäis jo näkyä elämää :) parhaiten erotat näkyykö vai ei niin ota tyhjä muna kennosta mukaan mitä ei ole haudottu. Aina kun tuntuu epävarmalta se onko haudotus munas elämää niin vaihda muna siihen tyhjään ja Katso sitä. Kyllä helposti alat erottamaan jos munassa todella elämää :) tsemppiä valaisuun. Yritä olla myös varovainen ettet vahingossa pudota munaa :)
Zulia

Tuossa ainakin minulle hyödyllinen oleva läpivalaisu kuvasarja päiviltä 1-18 :smt002
http://chat.allotment.org.uk/index.php?topic=73884.0
kochin-fani

Kiitos, Zulia, kuvasarja oli aika mielenkiintoinen ja varmasti hyödyllinen minullekin :smt002
Ai niin, ja onko sillä väliä, miten päin munan laittaa takaisin kanan alle? Pelottaa vähän, että jos kehitys menee jotenkin sekaisin tai jotain... Kun konehaudonnassakin se kääntely on niin "tarkkaa" tai ainakin oon sellasen käsityksen saanut :smt017
Zulia

Minä kun läpivalaisen munat laitan munat miten ne nyt sattuu olemaan takaisin, eli en itseasiassa mieti mitenpäin olen laittanut ja miten en :smt003 .
Kai se kana sitten itse tietää miten tipun on paras munassa asustaa :smt023
kochin-fani

En oo vieläkään uskaltanut munia läpivalaista, mutta nyt on 9. päivä meneillään ja asiat menneet mallikkaasti tähän asti, toivottavasti jatkuu hyvin myös ;) Pitäisi kai alkaa kaivelemaan laatikoiden pohjalta taskulamppua, että vois katsella munia ja ottaa ainakin ne "mätämunat" pois.
Olen tullut niihin ajatuksiin, että tipuja olisi hyvä tulla max. se 4-5 kpl. Mutta viitsiikö kehittyneitä munia noukkia pois?
Apuah, ja vielä tuntuu että mun tuurilla juuri ne eloon jätetyt munat onkin kukkotipuja :-k Tuskinpa sukupuolta voi alkioista päätellä, vai?
Zulia

Eipä sitä alkiosta voi mitään päätellä, mutta teet niinkuin hyvälle tuntuu. Erinomainen vinkki! :smt037
kochin-fani

No niin, ja nyt mua pelottaa vielä se että jos tipuille on liian kylmä... :pale: Voi hyvä ihme, ei mua nyt näin paljon voi jännittää... Pitääkö kana munat kuitenkin tarpeeksi lämpimänä?
Tavast

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Kyllä kana pitää munat sekä kuoriutuneet poikaset lämpimänä, älä huolehdi :smt001
kochin-fani

Läpivalaisin nopeasti (mutta tietenkin rauhallisesti :smt003) kaksi munaa, molemmat oli aika tummia eli elämää ilmeisesti on :smt041
Kun haudontaa on enää viikko jäljellä, niin alkiot on varmaan sen verran isoja ettei sitä "hämähäkkiä" tai muutakaan erota kauhean selvästi? :smt017
Fiia-rouva antoi kiltisti työntää käden alleen ja ottaa munat, ei nokkinut eikä nostanut meteliä, vähän vain sanoi että "kkrrrrrrooo-kkkrrroo" ja katsoi että "mitäs sie siinä kopeloit" :smt005 Varmasti hyvä emo tulossa, ja kai antaa myös ottaa poikasia käteen ja ihmisiin totuttaminen siis helpompaa, sillä olen jo pitkään unelmoinut käsikesyistä tipuista, jotka olisivat tottuneita ihmisiin aikuisenakin... Jospa Fiiastakin tulisi siinä samalla luottavaisempi? :smt001

Laitoin vähän koirankarvoja (lapinkoiran karvoja siis :D) vielä kanan alle, lämmittämään munia ja tipusia lisää.
kochin-fani

PIIPITYS KUULUU JO! :smt007
Olen vähän innoissani, nyt ainakin tiedän että elämää pesässä on :smt060 Ja haudonta on siitä päätellen onnistunut tähän asti, en usko että kuoriutumisessakaan tulee probleemia... Nyt vain sitten pitää odotella että saa tietää, montako lapsukaista Fiia ja Maximus saavat :) Maukka-kukosta puheen ollen, hoitavatko jättikukotkin tipuja, niinkuin esim. käppänät?

Fiia on tehnyt koirankarvoista pesään hienon muodostelman, ne ovat siinä hyvin ja tasaisesti levitettynä niin kaikki munat ja tiput saavat yhtä paljon lämmintä.
kochin-fani

Re: Fiian tipupäiväkirja

AINAKIN 4 TIRPPAA TULLUT :smt050
3 on vaaleankeltaisia joissa vivahde harmaata, yksi on vaaleanharmaa jolla vaaleankeltainen vatsa. Vielä 1 muna on kuoriutumatta, katsotaan mitä siitä kehkeytyy...
Ne on ihania karvajalkapörröpalleroita, voisin katsella ja silitellä niitä vaikka koko ajan mutta aina parempi että annan niiden olla rauhassa jonkin aikaa :smt002 Fiia ei yhtään ollut vihainen, vaikka katselin tipuja ja otin kädelle (tietty varmistin ensin että tiput ovat kuivia!) Koska harmaa on erilainen ja erottuu muista, niin se on sitten suosikkini jolle saatan antaa nimeksi Tuikku :smt003 Ja olen luvannut yhden tipun siskolleni, hän päätti antaa piiperölleen nimen Pompeji, minustakin kiva nimi ;)

Ja nämä tiput aion kasvattaa kesyiksi, luonnollisesti. Ensin juttelen, syötän kädestä ja pikkuhiljaa alan ottaa kädelle... Kaikkea tuollaista, millä kanan vain saa ihmisluottavaiseksi :smt002
hannaran

Re: Fiian tipupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja hannaran »

Onnea pikku tirpoista :smt001
Vastaa Viestiin