voiko laittaa eri kokoisia munia kanan alle?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
voiko laittaa eri kokoisia munia kanan alle?
Tuossa kysymys jo tulikin, eli voiko laittaa eri kokoisia munia kanan alle hautumaan vai pitääkö olla samaa koko luokkaa kaikki?
Silkki olis innokas hautomaan, mietin että jos laitan haudottavaksi muun rotuisen munia, täytyykö kaikki sit olla näitä isompia vai voiko olla silkin munia ja isompiakin sekaisin?
Silkki olis innokas hautomaan, mietin että jos laitan haudottavaksi muun rotuisen munia, täytyykö kaikki sit olla näitä isompia vai voiko olla silkin munia ja isompiakin sekaisin?
Re: voiko laittaa eri kokoisia munia kanan alle?
Tottakai voi eri kokoisia munia laittaa. Enemmän isojen rotujen kanssa kyse on siitä, jos on ihan pikkuisia munia, ettei se liiskaa niitä.. Mutta ei silkeillä sitä ongelmaa ole, joten rohkeasti vaan munia alle! 

Mutta mä en sitten sitä tiedä, että ne jotka ovat vasta munintansa aloittaneet omistavat hurjanpieniä munia.. Niitä en sitten sellaisia kumminkaan laittaisi enää! muuten meilläkin kokoeroltaan poikkeavia munia nytkin kanan alla! 

ok. joo en mä semmosia aatellutkaan laittaa, enkä ole niitä siitosmuniksikaan kerännyt.
lähinnä mietin sitä,etten haluis näitä vieraita munia elkästään laittaa alle, kun en tedä tuleeko niistä mitään, kurja jos silkkiparka hautoo ahkerasti eikä tipuja tulekaan. jos laitan noita omien silkkien munia mukaan, niin vois sit tipuja kuitenkin tulla.aattelin laittaa 4 silkin munaa ja 4 isompaa munaa. kattoo nyt miten ne sinne mahtuu. 15 munaa olen yhden viikonlooun jälkeen silkkikanan altalöytäny
joten oletettavasti mahtuu 
lähinnä mietin sitä,etten haluis näitä vieraita munia elkästään laittaa alle, kun en tedä tuleeko niistä mitään, kurja jos silkkiparka hautoo ahkerasti eikä tipuja tulekaan. jos laitan noita omien silkkien munia mukaan, niin vois sit tipuja kuitenkin tulla.aattelin laittaa 4 silkin munaa ja 4 isompaa munaa. kattoo nyt miten ne sinne mahtuu. 15 munaa olen yhden viikonlooun jälkeen silkkikanan altalöytäny

Erikokoisissa munissa on myös se juttu,e ttä ne tahtovat kuoriutua eri päivinä. Pienet ensin, sitten vasta isommat. Tämä ei kyllä haittaa, ei ne samankokoisetkaan aina yhtenä päivänä kuoriudu!
no niimpä tietysti :/ silkit on kuoriutuneet 21.pvä kaikilla kerroilla mitä oon haudotettu. Mitähän sitä nyt sit tekis?! olisko sittenkin parempi laittaa yhtä laatua. täytyy vissiin valjastaa kaks kanaa hommiin... toiselle silkin munat ja toiselle isommat muutamaa päivää ennen allee. jos niistä ei tuu mitään, niin pistää silkin munasatsin puoliksi sitte, saavat molemmat tipuja kuitenkin. kuulostaako yhtään järkevältä?
Mä nyt kokeilin laittaa 5 isoa munaa silkin alle 
katotaan nyt alkaako hautoa, on nimittäin hautonut muualla, siirrin parempaan paikkaan, katotaan pysyykö "määrätyllä paikallaan" vai palaako omaan paikkaansa. Odottelenmuutaman päivän ja laitan silkin munat toiselle mikäli halukkuutta hautomiseen vielä löytyy.

katotaan nyt alkaako hautoa, on nimittäin hautonut muualla, siirrin parempaan paikkaan, katotaan pysyykö "määrätyllä paikallaan" vai palaako omaan paikkaansa. Odottelenmuutaman päivän ja laitan silkin munat toiselle mikäli halukkuutta hautomiseen vielä löytyy.