Ankka hautoo itse

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Adeliina

Ankka hautoo itse

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

En löytänyt vanhoista ketjuista sellaista, mihin oisin voinut kysymykseni tällätä, siirtäkää jos löydätte.. :)

Mutta siis, meillä on 3 ankkaa, uros ja kaksi naarasta, viime keväänä syntyneitä.
Molemmat naaraat ovat muutaman viikon ajan keräilleet munia omiin pesiinsä, ja nyt toinen heistä on hautonut muniaan jo about viikon verran, niin onnistuneesti että toissapäivänä pojan kanssa läpivalaistiin 13 munaa, joista ainakin kymmenessä näkyi elämää :smt041

Noh, toisella ankalla on pesässään 10 munaa, mutta ei välitä niistä enää yhtään. Hautovan ankan pesä on ihan "oviaukon" vieressä, ja parina päivänä oven välistä on tipahtanut yksi muna ulkopuolelle, ei siis ole enää ankkalan puolella. Pesässä on kuitenkin edelleen ne alkuperäiset(kai..) 13 munaa. Pitää käydäkin muutes merkkaamassa ne...
Seuraa tyhmä kysymys; voiko olla mahdollista että tuo toinen ankka käy munimassa "päälle", ja muna sit tipahtaa aina oven raosta ulos, koska toinen ankka hautoo, niin muna ei pääse pesään? :smt003 Ei kai tuo hautova enää muni?

Ja lisää tyhmiä kysymyksiä.. mites nyt sitten, jos tuo toinen ankka ei ala omia muniaan hautomaan pikapuoliin, niin kannattaisko mun kerätä siltä munat pois? Vai voiko tulla jotain ongelmia, jos se aloittaa hautomisen kovinkin eri aikaan, ja tiput syntyvät isolla "ikäerolla"? Mietin vaan että malttaako jälkimmäisenä hautomisen aloittanut(siis jos nyt edes aloittaa..) hoitaa hommiaan loppuun, jos vieressä on jo valmiita tipuja? :)
Vai pitäiskö mun sit eristää toi nyt jo hautova noista kahdesta muusta? Ja entäs uros, mites ne yleensä suhtautuu pikku-ankkoihin? Eristänkö sen?

Argh, mä jotenkin ajattelin että pääsisin helpolla kun ankka hautois itse, mutta hirvee ressi tästäkin tulee :smt003

Kiitos jos osaatte auttaa, hakutoiminnolla löysinkin jo vähän vastauksia, mutta lisää neuvoja otetaan vastaan :)

Lis. vielä yhden kysymyksen.. eli jos kaikki sujuu hyvin, ja molemmat ankat hautois munat loppuun, niin mullahan on kohta 20 pikkuankkaa tuolla taapertamassa, kääk, paljon sotkua, ja ruokaa menee :smt003 :smt054 .. eli missä vaiheessa ankka "vierottaa" poikaset, milloin ne voisivat muuttaa uuteen kotiin? ainakin muutamalle on jo koti nimittäin odottamassa, toivottuja lapsia ovat :smt003
Adeliina

Re: Ankka hautoo itse

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Vastaan itse itselleni :smt003
Taas oli ankkalan ulkopuolelle ilmestynyt yksi muna :smt017 ja mä kun vielä eilen tilkitsin sen "oven raon", ettei sieltä mikään pääse tippumaan. Tuo ovi on siis noin metrin korkuinen, pystyyn nostettu "puulava".. ja lankkujen raot on niin pienet ettei sieltäkään ankanmuna voi karata..
Mutta voiko ankka "lentää" sen aidan yli, ja käydä munimassa toiselle puolelle? :D ihan niinkuin ois vähän pesän malliakin koitettu siihen tehdä, pyöreästä kolosta se muna löytyi.
Pakko varmaan asentaa videokamera sinne, että näkee mitä ne päivällä hommailee :smt005
Vastaa Viestiin