Apuja tarviis ruumiinavaukseen - VAROITUS! Kuvia avatusta!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Elsa-Maija

Apuja tarviis ruumiinavaukseen - VAROITUS! Kuvia avatusta!

Viesti Kirjoittaja Elsa-Maija »

Meiltä kuoli aika yhtäkkiä kana, joka mun mielestä on kyllä ollut sairas jo pidempään. ( jo tullessaan pari kuukautta sitten)
Oli edellisessä paikassa nukkunut yöt yksin , erillään muista, munintakopissa. Meillä siirtyi muiden sekaan, mutta viikon kuluttua istuskeli yksin taas ja oli selvästi nuhaisen oloinen. Nostin kanalan lämpötilaa ja laitoin patterin jonka vieressä kyhjötteli kolme päivää ja virkistyi taas. Sen jälkeen on ollut muiden kanssa ( kahden muun kanan ja yhden kukon) mutta sulkasatoon selvästi erilainen kuin toisella, joka oli samassa vaiheessa ja on nyt tiputellut suunnilleen kaikki "karvansa" ja kasvattelee reilusti uusia sekä alottelee munimista.
Tämä kana vielä eilen nokki innoissaan kauraa, jota vein, ja söi ruoantähteitä, makaroonia ja porkkanaa. Ja oli aamullakin vielä aika normaalin mutta jotenkin turvonneen oloinen. Tänään kyhjötti oven edessä kun kävin päivätarkastuksella, eikä halunnut liikkua vaikka vähän koitin liikkeelle tyrkkiä. Varttia myöhemmin yksi lapsista tulihirmusen itkun kanssa kanalasta ja huusi että "Kukka kuolee".Kävin katsomassa ja kana makasi lattialla ja taisi vedellä viimeisiä henkosiaan. Nyt, kun saatiin lasten kanssa keskusteltua asia ( olivat ilmeisen järkyttyneitä taas kerran kun joku kuolee) niin päätin hakea raadon sisälle ja tutkia mitä se sisältää. Lapset saavat tulla "hyvästelemään" ennenkuin avaan kanan. Eivät halua kuulemma nähdä avausta.

Mutta, mitäs mä sieltä osaisin etsiä? Mulle on aika uus juttu tää kanan kuoleminen kun ei ole ennen tarvinnut itsestään kuollutta kanaa tutkia. Päällisin puolin se on aika pöhöttyneen oloinen, ei ainakaan mitenkään laihan näköinen. Katon jos saan kuvia sisuksista niin jos joku osais jotain sanoa.

Ja toivottavasti tää ei nyt sit oo mitään tarttuvaa... ja uutta kanaa etsitään mahdollisimman nopeasti tämän tilalle. Toiveena Alhon kantainen, tämä oli joku risteytys Isa Browniesta. Ja ikää en tiedä, on ollut kesän yli ystävillä mutta eivät tienneet ikää, ei ollut heillä muninut kertaakaan mutta on ennen ollut kuulemma ihan muniva kana.
Elsa-Maija

Re: Apuja tarviis ruumiinavaukseen - VAROITUS! Kuvia avatust

No joo :smt107 :smt103 kanan sisus oli todella täynnä nestettä. Ja se haisi pahalta. Lapset tunki sittenkin katsomaan ja ekana ne sano että "hyi miten kauhee haju"

Ja sitten sieltä löytyi järkyttävä määrä jotain keltaista, sellasta rasvan tapaista mutta se oli ihan löllöä...siitä kuva

Ja sitten jotain, mitä mä luulen että on kaks munaa, jotka on vaan jotenkin jääneet jonnekin...ne oli nimittäin kuin keitetyt keltuaiset, toinen kokonaisen munan kokoinenja toinen vähän pienempi. Halkaistuna ne oli sellaset kerrokselliset. Ne oli ilmeisesti munanjohtimen sisällä, tai ainakin jonkun kalvomaisen sisältä mä ne ongin. Järkky mitä hommaa toi kuolleen tutkiminen. :oops:

Ja jos onnistun lataamaan kuvat tähän niin kertokaa joku viisaampi mulle mitä ne oikeesti on???

Kuva

Kuva

Kuva
Elsa-Maija

Niin, ja suolsito oli normaalin näköinen, keuhkon päällä oli ihankuin joku lihaskasvain ja sydän oli ihan normaalin näköinen, samaten maksa. Mut se nesteen määrä vatsaontelossa, sitä oli todella paljon. Voisin väittää että 4-5 desiä ois aika lähellä oikea arvio.
Mikä ihme tällä kanalla on ollut?
Ja olenko mä oikeassa jos väitän että tuo ei ole kyllä muninut koskaan? Jotenkin tuntuu oudolta, että tuollaiset kerrostuneet paksut kökkyrät on päässykasvamaan sen sisälle. Vai onko ne jotain muuta? En ole ainakaan koskaan ennen nähnyt moisia.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Askites, eli tod. näköisesti vatsakalvon tulehdun ja nestettä vatsaonteloon sen johdosta kertynyt.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Veikkaanpa munanjohtimen tulehdusta. Nuo kerrostuneet kökkäreet sopisivat siihen tautiin.
Elsa-Maija

Mä kävin tutkailemassa noita englanninkielisiä linkkejä mitä löysin ja sitten vielä avattua kanaa mikä retkottaa toistaiseksi kylppärissä. Ja tuo keltainen löllö siellä mahan sisällä on sitä munamateriaalia ihan selkeästi. :smt108 että mä tunnen itteni tyhmäksi kun en tajunnut aikaisemmin että sillä voi olla tuollainen. Toinen ruskea kana meillä munii pikkusia munia ja välillä on tullut jo isompikin, tätä on vähän ihmetelty kun ei tule munan munaa. Ja Alhon harmaa kana tekee munan, joskus kaksi päivässä.
Noeiihme ettei ole munia tullut ja tuo on ollut vähän omituinen aina. Katselin kuvia niiltä päiviltä kuna kanat tuli meille, ja siinä jo näkyy että tuon kanan takamus oli jokseenkin pullea verrattuna kahteen muuhun.
Kiinnitin myös huomion siihen että se oli aika huonossa lihassa, vaikka suolisto oli täynnä ruokaa. Onkohan sillä ollut kovatkin kivut. :smt010
Vastaa Viestiin