Kosteusongelma kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ladystusse

Kosteusongelma kanalassa

Viesti Kirjoittaja Ladystusse »

Meillä on 25 kanaa noin 20 m2 huoneessa ja kylmimpinä päivänä patteri käytössä, joten lämpötila on koko ajan noin 6-7 astetta. Ongelmana on kuitenkin mieletön kosteus. Kun lattialle laittaa uutta kuivaa purua niin vajaan viikon päästä purut ovat niin märät että astellessa kuuluu pläts pläts. Seiniä pitkin valuu pisaroita ja katosta niitä roikkuu. Kanat vaikuttavat toistaiseksi aivan terveiltä ja pirteiltä. Olemme nyt harkinneet kosteudenpoistokonetta, esim Trotekilla on niitä useampia malleja. Onko kellään kokemuksia?

Lisäksi kysyisin oudoista ruoka-aineista että onko joku niistä epäterveellinen tai myrkyllinen kanoille: eli viinirypäleet, herkkutatit, ananas, sharonhedelmä, sipuli, munakoiso...
Kiyry87

Re: Kosteusongelma kanalassa

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Sipuli aiheuttaa isompina määrinä anemiaa (vaarallista) ja avokado tappaa.
Muista en niin ole varma :smt017 Tuolla ruokinta osiossa kannattaa katsella. Kokeilla esim. tota hakua tossa yläreunassa aina sen ruoka-aineen nimellä. Täällä on yllättävästi tietoa.

Sulla vissiin pehku pömisee kauhiana kun noin on kosteutta? Miten tuuletus toimii? Tuulettaminen vähentää kosteutta ja jos purun sijaan kokeilisit turvetta sillä on hyvä imu kyky mutta jos sen tummuus ei miellytä niin miten olisi olkipelletti?
Monet tykkää käyttää ankkalassakin sitä imu kyvyn takia. Yksi oli ihan rakastunut kun kosteus katosi kuin pieru saharaan. Ei kuulemma juokse vesi seinissä ja ilma on selkeesti kuivempi. Olkipelletistä on on oma ketju löytyy: http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... kipelletti
Toivottavasti tästä sepustuksesta on edes jotakin hyötyä :smt003
HeiniS

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Kyllä mä kans kannatan ilmanvaihtoa (ihan painovoimainen) ja kuivikkeen lisäystä.
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Ai joo ja mie lisään omaan kanalaan vähän purua joka toinen päivä ja kerran viikossa myös turvetta 2-3 sankollista. Kosteus pysyy aisoissa niin ettei katosta pisaroi vesi vaikka kostealta näyttääkin. Kannattaa siis kokeilla ensin kuivikkeen lisäystä useammin vaikka vaan vähän kerrallaan. Meillä ollut hyvä vaikutus jo sillä.
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Meillä kanalaan asennettiin muutama vuosi sitten poistoilmapuhallin, joka on kelloajastimen perässä. Lisäksi siinä on kosteussäätö, eli ei lähde pyörimään jos kosteus on matala. Tällä olemme saaneet kosteuden melko hyvin aisoihin. Kun pehku käy todella kuumana, on kanalassa vähän kosteämpää, mutta ei vesisadekeliä kuitenkaan. Puhallin hankittu Biltemasta (jokin kylpyhuonepuhallin kai) ja maksoi muistaakseni n. 30 €.
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Jemuli Meillä on myös poistoilmapuhalli ja on kyllä ollut paikallaan, nyt olkipelletin myötä ei ole puhallinta tarvinnut :)
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä ei vedä eikä työnnä , mutta ei ole kosteuttakaan kuin pehkussa sen verran että lämpenee. Ammoniakkia ei ollenkaan. Pehkua on n. 25-30 cm kerros , jonka käännän kerran viikossa.
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Ladystusse, onko sulla millanen ilmanvaihtosyyteemi? Mulla oli viime talvena mieletön kosteusongelma, kanala on todella hyvin eristetty ja siellä oli vain yksi ilmaräppänä. Laitoin reilusti turvetta ajatuksena, ettei sitä tarttis poistaa kuin vasta keväällä, mut ei oikeen toiminut mulla. Ammoniakki haisi myös. Mulla on 12,5 neliötä, siellä 9 kanaa (enimmäkseen kääpiöitä), 2 kukkoa ja 4 kalkkua. Kalkut kyllä paskoo niin paljon, että ammoniakki saattaa johtua siitäkin, kuivikkeet ei vaan kestä sellaista määrää sontaa (tää siis ihan mutuilua).
Tänä syksynä porattiin toinenkin ilmanvaihtoräppänä, ja taas kokeilin toiveikkaana sitä turvetta, ja parin kuukauden päästä alkoi olla kosteutta ja ammoniakkia. Turve sinänsä on loistava kuivike, imee hajua ja kosteutta, mutta ei sekään näemmä ihmeisiin pysty :smt003 Nyt putsaan kanalan pohjia myöten 1-2 viikon välein, laitan sekaisin turvetta ja purua, ja kosteudet on pysyneet poissa.
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Sannikki miten tuo olkipelletti toimii lämmittävässä pehkussa vai toimiiko ollenkaan? Entä kylpynä vai onko kanoillasi erillinen kylpyastia?
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kuivikkeen lisäys ei poista ongelmaa, jos ei vanhoja siivoa pois, koska se vesi kyllä haihtuu ilmaan sieltä alta. Eli tyhjennä kaikki pois ja laita uudet purut. Likaista pehkua on ihan turha jättää lattialle vanhojen alle kosteutta ja ammoniakkia tuottamaan, siitä on pelkkää haittaa, eikä todellakaan mitään hyötyä. Kanalan lämmittäminen perustuu johonkin muuhun kuin pehkuihin. Laita ilmanvaihto kuntoon. Jos ilmanvaihtohormi on tehoton, sitä voi tehostaa tuulettimella. Lämmityksen lisääminen myös tehostaa ilmanvaihtoa. Purut on syytä siivota kaikki pois ja vaihtaa uusiin parin viikon välein. Järjestä juomapaikka niin, ettei kanat saa kuppia kaadettua eikä sotkettua pehuihin.

Mä vaihda pehut parin viikon välein ja silti sen parin viikon periodin loppupuolella oveen tiivistyy kosteutta ja silmälasit menee huuruun. Silloin kosteus on jo liian suuri, saati jos katosta tippuu vettä lattialle ja pehku on selvästi märkää.
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Kyllä meidän kanalan lämmitys perustuu pehkulle, en yhtään usko, että koko rakennus pysyisi yhdellä putkilämmittimellä lämpimänä. :smt003 Tosin aloittaja ei tainnut myöskään mainita, onko kestopehku käytössäkään, joten siitä ripittämistä voisi ehkä vielä lykätä. :smt005

Mutta asiaan, onko ilmanvaihto järjestetty millä tavalla? Sitä pitäisi varmaankin tehostaa aikalailla. Toinen mikä tuli mieleen, on eristys, ovatko seinäpinnat kylmät? Kondenssiveden ei pitäisi olla ongelma, jos tila on kunnolla eristetty ja ilmanvaihto pelaa. Meillä kosteutta tiivistyy vain ikkunapintoihin, jotka siis ovat tietysti pakkasella kylmät, kun ei ole kovinkaan montaa kerrosta ikkunoissa eikä ikkunoiden alla lämmönlähteitä.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mun pikkuankkalassa on poistoilmapuhallin, mutta syksyllä kun oli kosteaa pihallakin niin seinät valuivat silti vettä. Nyt kylmällä puhaltimen ei tarvitse olla päällä ollenkaan. Eli ulko-olosuhteetkin näköjään vaikuttavat lintulan kosteuteen. Mutta siis kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen tuohon kanavatuulettimeen, se poistaa kosteuden jos sitä ei ole liikaa. Itse lämmitän matalalämpöpaneelilla, ja osittaisella kestopehkulla (joka riittää jos pakkasta on alle viisi astetta). Ankat läträävät veden kanssa kanaa enemmän, joten niiden kanssa kosteusongelmatkin ovat suuremmat kuin kanoilla.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Ilona

Karhurouva kirjoitti:Kyllä meidän kanalan lämmitys perustuu pehkulle, en yhtään usko, että koko rakennus pysyisi yhdellä putkilämmittimellä lämpimänä. :smt003 Tosin aloittaja ei tainnut myöskään mainita, onko kestopehku käytössäkään, joten siitä ripittämistä voisi ehkä vielä lykätä. :smt005

Mutta asiaan, onko ilmanvaihto järjestetty millä tavalla? Sitä pitäisi varmaankin tehostaa aikalailla. Toinen mikä tuli mieleen, on eristys, ovatko seinäpinnat kylmät? Kondenssiveden ei pitäisi olla ongelma, jos tila on kunnolla eristetty ja ilmanvaihto pelaa. Meillä kosteutta tiivistyy vain ikkunapintoihin, jotka siis ovat tietysti pakkasella kylmät, kun ei ole kovinkaan montaa kerrosta ikkunoissa eikä ikkunoiden alla lämmönlähteitä.
En ripittänyt, vaan kehotin vaihtamaan pehkut :smt001 . Sain semmoisen käsityksen aloituksesta, että kysyjä on lisännyt uutta pehkua vanhan päälle poistamatta vanhaa alta. Jos näin, niin se on hänellä tosi pahan kosteusongelman ilmeinen syy huonon ilmanvaihdon ohella. Kestopehku ei tosiaan sovi joka kanalaan. Kanalan suhteellisen ilmankosteuden pitää pysyä 60-80 % rajoissa. Silloin ei synny kondensiovettä, joka tippuisi katosta tai seiniltä pehkuun.

Pehkujen vaihdon lisäksi voisi kokeilla Drymaxia, jota saa maatalouskaupoista. Se on tarkoitettu lehmien parsien ja emakoiden häkkien kuivana pitämiseen. Mulla ei ole kokemusta aineesta, miten toimii kanalassa, mutta noin pahassa akuutissa tilanteessa kannattaa kokeilla kaikkea. Drymax voisi ehkä lievittää tilannetta, kunnes ilmanvaihto on saatu kuntoon, ei siitä ainakaan haittaa ole. Ja lämmitystä tosiaan lisää, se tehostaa ilmanvaihdon toimintaa, vaikka lämpötila olisikin kanarodulle riittävä.
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

MINÄ poistin hyvin palavaa pehkua LIIKAA pois kun kyllästyin jatkuvaan +20 lämpöön kanalassa! Kosteutta oli myös ,muttei vaivaksi saakka,,tämä on mun eka talvi ja ekat pehkut. Nyt taas tyhmän tempun tehneenä kerään pehkua taas vimmatusti kun helmikuullekkin luvattiin 20-30 pakkasia,onneksi jämät syttyivät uudelleen ,mutta palaa kitumalla ja ketuttaa se! :smt021 :smt021
mun neuvo on,että jos siellä pehkua on,poista jonkin verran ,äläkä tee niinku minä tein vaan niinku minä sanon :smt003 ja lisää turvetta reilu kerros päälle! sillä se kosteus saadaan kuriin.
Ilona

Mä taas olen edelleen sitä mieltä, että poista kaikki pehku, lisää lämmitystä, etsi eristyksen ongelmakohdat ja korjaa ne ja tehosta ilmanvaihtoa. Tossa kuvatussa tilanteessa ei ole ihan pienestä kosteusongelmasta kyse kuitenkaan, vaan hätätilanteesta, jos katosta tippuu vettä ja saappaan alla lätisee. Se on oikeasti vaaraksi kanojen terveydelle ja iso hyvinvointiongelma. Hellanlettaksen kanalassa kestopehku selvästi toimii, mutta Ladystussen kanalassa ei toimi ja jatkuva siivous on parempi.
Vastaa Viestiin