Antakaas vinkkiä kumman kukon pidän ittelläni

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
@nsku

Antakaas vinkkiä kumman kukon pidän ittelläni

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Nyt karkas mopo käsistä kunnolla... mulla on alkuperäinen porukka, 2 silkkikanaa ja kukko, sit on tullu 3 kultabrahmaa, ja omien silkkien jälkeläisiä 5 kpl, joista melko varmasti 3 kukkoa ja 2 kanaa, nämä noin puoli vuotiaita. sit yks rokkikana.
noh, silkkikanoja oon halunnu lisää, ja eilen hain 5 kanaa ja kukko tuli mukana myös. Näissäkin on 3 kanaa erisukuista ja 2 on tyttäriä....
Tämä uus kukko on komiampi ku vanha kukkoni. ja ihan kiltiltä vaikuttaa myös, joten luonteiltaan samantasoisia.
Kanala on nyt jaettu noin kahtia, molemmille kukoilleen omat porukat. Vanha sakki omillaan ja uudet tulokkaat keskenään.
Mietin mikä tässä nyt olis järkevintä. Pitääkö porukat jatkoskin erillään ja toivoa että myös pysyvät, eikä tulis mitään vahinkoa kukkojen kesken. Vai laitanko toisen aikuisista pois, mut kumman? jos vanha pois, niin hyväksyiskö uus kukko noi poikakukot mukisematta?! toki ne on tarkoitus pois laittaakin, mutta huonosti tuntuu olevan menekkiä...
Pohdintaa puoleen ja toiseen kiitos ;)
Kiyry87

Re: Antakaas vinkkiä kumman kukon pidän ittelläni

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

No kevät on tulossa joten jos poika kukkosi ovat puhdas rotuisia niillä voi olla kysyntää kuukauden kahden päästä. :smt045
Tyttäret voisit vaihtaa keskenään eli vanhan kukon tyttäret uuden kukon puolelle ja uuden kukon tyttäret vanhan kukon puolelle. Eli isä astuu tyttäriään tilannetta ei tulisi.
Näin saisit ainakin vähän lisä-aikaa miettimiseen kumman kukon haluat pitää vai pidätkö molemmat omina laumoinaan.
Kannattaa katsoa kumpi pitää rouwista ja tipuista hyvää huolta samoin kuin on kiltti kaikissa tilanteissa ihmiselle.
Sellaisen mä ainakin itse pitäisin ulkonäöstä niin justihinsa ole ja koska uusi kukkosi on vasta tullut niin kunnon tutustuminen on varmasti paikallaan.
@nsku

eli ei vielä vaivuta epätoivoon kukkopoikienkaan suhteen, puhtaita ovat ;) eivätkä sukusiittoisia ;)
kannattais siis ihan rauhas kattella mitä tuleman pitää. mulle on tulossa vaan yks kukkopoijan hakija tulevalla tai seuraavalla viikolla, aloin miettiä josko tarjoisinkin aikuista kukkoa hänelle...
@nsku

niin ja kiyry87, kiitti vinkistä, vaihdan tyttäret keskenään ;) näin vähän sitä itte tajuaa ;)
Kiyry87

Ja jos ei osaa päättää niin voi vaihtaa ne vanhemmat kanat myöskin siiten kun niillä on poikaset toisen kukon kanssa.
Näin saat myös enemmän vaihtelua lauman geenipooliin ja taas on sisäsiittoisuuden vaaraa karkotettu iloisesti kauemmas :smt023
Eipäs siinä mitään @nsku :smt023 Itsellä tulee samanlaisia ajatuskatkoja jatkuvasti :smt045
@nsku

On tää kyllä niin huippufoorumi, on fiksumpia auttamaan aloittelijaa! kiitos kovasti!
Eli pidetäämpä vaan molemmat aikuiset kukot, ainakin toistaiseksi ;) katotaan nyt sitte paljonko munilla on kysyntää ;)
Kiyry87

Joo mä tykkään kanssa kun täällä voi kyssyy ihan mitä vaan mikä askarruttaa.
Mullakin ollut kanat vasta hieman alle vuoden. Ja lukenut ja tukea/neuvoja täältä saa kun vain kysyy :smt023
Vastaa Viestiin