Siniviiriäiskukkojen erikoinen käytös

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
annip

Siniviiriäiskukkojen erikoinen käytös

Viesti Kirjoittaja annip »

Kasvattieni luona on viime aikoina kukkoparin välillä ollut kinaa, johon minun tietotaitoni loppuu jo kesken ja toivoisinkin, että täällä joku mahdollisesti tietäisi. Kukkopojat asustelevat siis kahdestaan ilman kanoja ja toinen on normaalisti ottanut kukon roolin ja pojat parittelevat. Melko usein kuitenkin kukon rooliin asettunut kukko jahtaa toista vaan ottaakseen sen niskasta kiinni, painaa heikomman maahan kyljelleen ja vain pitää sitä siinä. Joskus jahtaaminen jatkuu pitkäänkin, sillä heikompi kukko ei oikein ole hoksannut esimerkiksi piilopaikoista hakea suojaa. Meno on pahimmillaan melko rajuakin, eikä enää vastaa sitä, mitä muilla kukkopareilla tai omilla kukko-kana -pariskunnillani olen nähnyt.

Kukot ovat toukokuun lopulla syntyneet, eli vielä melko nuoria. Sukukypsiä kuitenkin. Voiko ikä vaikuttaa asiaan jollain tavalla? Tiloista, piiloista ja resursseista ei pitäisi olla pulaa ja kanoja ei ole edes kuuloetäisyydellä aiheuttamassa kinaa, eli sellaisestakaan ei voi olla kyse. Poikasena poikien yhteiselo oli todella sopuisaa ja on sitä parhaimmillaan edelleenkin, sillä ne selvästi viihtyvät toistensa seurassa ja lähellä. Parittelu tietysti on viiriäismäiseen tapaan hieman raisua, mutta kaikin puolin normaalin rajoissa. Tuo muu jahtaaminen kuitenkin vaikuttaa jo hieman vaaralliselta ja jatkuu tosiaan pahimmillaan pitkäänkin, mikä varmasti syö voimia ja aiheuttaa ehkä molemmille turhaa stressiä, minkä vuoksi siihen olisi tärkeää saada stoppi.
sannikki

Re: Siniviiriäiskukkojen erikoinen käytös

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Eikös ne kukkopojat tappele sukukypsänä lähes säännöstään :smt017 En kyllä itse lähtis kukkoparia perustamaan...
Vastaa Viestiin