Hautomakone viiriäisille
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Hautomakone viiriäisille
Tämän hetkinen kone sitten hajosi kesken haudonnan
. Mikä olisi hyvä kone joka ei maksaisi maltaita..? Olen katsellut tuota Brinsean Mini Eco -aloituspakkausta, onko kokemusta nimenomaan viiruilla?

Re: Hautomakone viiriäisille
hei vaan! minä nyt en ole mikään asiantuntia, mutta meillä viirut haudotaan menestyksekkäästi ihan samalla "vehkeellä" kuin muutkin munat (kanat,ankat,hanhet,kalkkunat..) ja yhtä hyvin onnistuvat kuin minkä tahansa muunkin linnun munat.
koneeni on täältä muniksesta käytettynä ostettu covatutto 24, puoliautomaatti. olen kuullut jonkun sitä haukkuvankin, mutta meillä tuo toimii mitä mainioimmin! eikä uutenakaan hirveän kallis ole.
mielestäni kyseinen kone on erittäin selkeä ja helppo ja sopii kaikenkokoisille munille, sillä "munalokeron" väliseinät on irrotettavat ja säädettävät. koneessa voi jopa samaan aikaan hautoa niin hanhen kuin viiriäisenkin munia, eli samassa haudontasatsissa saa olla hyvinkin erikokoisia munia!
ja mikä parasta, tähän mahtuu se 24 kananmunaa, eli jos nyt sattuu hautomakuume iskemään vaikka ihan urakalla, niin ei sitten harmita että tuli aivan hirveän pieni ostettua..
itsellä ainakin alkuun oli mielessä että no jos nyt pari munaa kokeilen.. mutta pian huomasinkin sujauttavani koneeseen aina vaan uuden ja uuden munan, kunnes lopulta oli jo koko kone täynnä
voin ehdottomasti kyllä tätä suositella.
toki, pienellä vaivalla saa ihan toimivan hautomakoneen itsekkin tehtyä.
minulla oli tätä konetta aiemmin itse tehty, hyvin yksinkertainen kone, jossa 10cm korkean muovilaatikon pohjalla oli vettä, sitten myyräverkosta ritilä jonka päällä munat ja sitten kansi pienine ilmareikineen päällä. laatikon alla oli matelijoille tarkoitettu lämpömatto ja sen alla vielä styroxin pala. toimi sekin!
koneeni on täältä muniksesta käytettynä ostettu covatutto 24, puoliautomaatti. olen kuullut jonkun sitä haukkuvankin, mutta meillä tuo toimii mitä mainioimmin! eikä uutenakaan hirveän kallis ole.
mielestäni kyseinen kone on erittäin selkeä ja helppo ja sopii kaikenkokoisille munille, sillä "munalokeron" väliseinät on irrotettavat ja säädettävät. koneessa voi jopa samaan aikaan hautoa niin hanhen kuin viiriäisenkin munia, eli samassa haudontasatsissa saa olla hyvinkin erikokoisia munia!
ja mikä parasta, tähän mahtuu se 24 kananmunaa, eli jos nyt sattuu hautomakuume iskemään vaikka ihan urakalla, niin ei sitten harmita että tuli aivan hirveän pieni ostettua..
itsellä ainakin alkuun oli mielessä että no jos nyt pari munaa kokeilen.. mutta pian huomasinkin sujauttavani koneeseen aina vaan uuden ja uuden munan, kunnes lopulta oli jo koko kone täynnä

voin ehdottomasti kyllä tätä suositella.
toki, pienellä vaivalla saa ihan toimivan hautomakoneen itsekkin tehtyä.
minulla oli tätä konetta aiemmin itse tehty, hyvin yksinkertainen kone, jossa 10cm korkean muovilaatikon pohjalla oli vettä, sitten myyräverkosta ritilä jonka päällä munat ja sitten kansi pienine ilmareikineen päällä. laatikon alla oli matelijoille tarkoitettu lämpömatto ja sen alla vielä styroxin pala. toimi sekin!
Joo eiköhän se mikä tahansa kone käy viiriäisille, kunhan vaan on toimiva. Meillä on käytetty Brinseaa ja Fiemiä hyvin kokemuksin. Brinsean minit on muuten hyviä, mutta ne tosiaan käy äkkiä pieneksi kun lintukuume iskee, nimim. kokemusta on
Mini Eco oli ilmeisesti vedetty markkinoilta jonkin erän takia, jossa oli ilmennyt vikaa, ihan fiksua tehtaalta että pitävät laadusta huolta eivätkä syydä sontaa markkinoille. Nyt meillä on Brinsean Octagon 20 ja ainakin tällä hetellä se on aika soppeli meijän tarpeisiin, viiruja tuli hyvällä prosentilla, nyt on ekat kana kuoriutumaisillaan ja hyvältä näyttää 

Mulla on Mini Advance, joka taitaa olla muuten samanlainen kuin Eco paitsi että tässä on automaattinen kääntö. Itse en ole hautonut tällä viiruja, mutta kuulemma saattavat tunkea itsensä vesisäiliöön ja hukkua. Joku verkko tms. siis pingotettava vesisäiliön päälle. Tosin ihan kuin olisin nähnyt että uudemmissa tämän mallin koneissa olisikin joku ristikko siinä säiliön päällä - oma koneeni pari vuotta vanha jo.