Nämä olivat kaksi ensimmäistä, 2-4 on vielä tulossa, kunhan pesitysjärjestelyt saadaan kuntoon yhteistyökumppanini kanssa.
Toisinsanoen, kun pesivä pari on saanut pesintänsä ja poikasten hoidon kuntoon, muuttavat meille.
Ei ollenkaan tyhmä kysymys. Munia voi kyllä hautoa koneella ja tämä "äidinmaitokorvike" onkin sitten kinkkisempi.
Kyyhkyn kupumaito on siksi erikoinen tuote, että en ole etsimisestäni huolimatta löytänyt sitä vastaavaa tuotetta.
Joosepin kyllä ruokin runsaan viikon ikäisestä papukaijojen poikasruoasta tehdyllä liemellä mutta se viikon periodi voikin sitten olla melko vaikea.
Saattaisi olla, että tuo alkuvaihekkin menisi samalla dietillä, ...tai sitten ei.
se kupumaito taitaa olla aika tuhtia tavaraa, ainakin poikaset kasvaa todella huimaa vauhtia...? Sille taitaa olla vaikea löytäävastinetta..Mutta tiedätkö Moilanen onko joku menestyksekkäästi kasvattanut konehaudottuja poikasia?
Mitään en asiasta tiedä, mutta löysin wikipediasta ohjeen kyyhkynpoikasten ruokkimiseen. Korvikkeeseen tulee puolet soijaproteiinia ja puolet soijapohjaista (maidotonta, suolatonta, säilöntäaineetonta, jne) "voita", vettä lisätään kunnes tavara on sopivan juoksevaa. Sekaan laitetaan pikkuisen monivitamiinia ja kalkkia. Poikasen kuvun pitää antaa tyhjentyä ruokintakertojen välillä.
Niin tuota sekä Kuukernupille, että Pootsille.
Se kupumaito on niin tuhtia tavaraa ja sitä ei ole oikein tutkittu, se on vähän mysteeri.
Yli viikon ikäinen tulee jo toimeen tuolla Pootsin löytämällä ohjeella, olen sen itsekkin löytänyt, parempana pidin kuitenkin tuota "käsiruokintalintujen" diettiä.
Mailailin tänään tuonne Belgiaan tutulleni ja mainitsi, että kyyhkyn kohdalla tuo käsiruokinta ei oikeastaan kannata. Linnusta ei kuitenkaan tulisi kunnollista. Hänkin mainitsi nimenomaan tuon ensimmäisen viikon.
Jokatapauksessa linnusta tulisi huomattavasti "luonnollisia" verrokkejaan heikompi ja alttiimpi sairauksille.
Joosepin kohdalla tuon tosiasian totesin mm sulkapeitteen kasvun kohdalta. Ei tuo "kavatusisänä/äitinä" kyyhkyjen kohdalla kannata. Josko kannattaa minkään eläimen kohdalla. Ihmisen hoivavietti vain tekee tepposia.
Henkilökohtaisesti olen päättänyt, vasta nyt, vuosikymmenten kokemuksiin perustuen, että en sekaannu luonnon järjestykseen, siitä ei yleensä hyvää seuraa. Ihminen oppii kokemuksistaan ja minäkin vaikka vähän viiveellä. Kaksikymmentäkaksi vuotta Hämeessä ovat selvästi jättäneet jälkensä.
Itse olen käsiruokinnalla saanut varsin hyviä tuloksia. Osa ruokittavista tietysti kuolee syystä tai toisesta. Se on totta, että joistakin käsinruokituista tulee aika pienikokoisia, mutta on niitäkin joista tulee ihan "normaaleja" kyyhkyjä. Arvatkaa mikä on toinen lintu maailmassa kyyhkyjen lisäksi, jotka ruokkii poikasia maidolla???