Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

viiru

Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja viiru »

Nyt on mulla keinot loppu. Oon kokeillu kaikkea hyvistä ideoista tyhmiin, mut nyt en keksi enää mitään.
Episodi alkoi, kun rouvakana nokkaisi teinikanaa silmäluomeen ja siihen tuli haava. Hoidimme menestyksekkäästi kamomilla- ja (keitetty) vesihuuhteluilla. Silmä parani niin, että rupea tuskin huomasi. Sitten kana raapi silmän auki.
Aloitettiin alusta, lisäksi viilasin kanan kynnet. Kuvio toistui, tällä kertaa lisäksi teippasin kanan kynnet haavateipillä töpöiksi.
Nyt on kokeiltu kauluria, silmälappua ja mä en enää keksi mitään! Oon ihan epätoivoinen.
Pitääkö mun lopettaa nuori kana siksi ettei se voi antaa ruven olla. Puol tuntia sitten katoin taas et hyvin on parantunu, kunnes tytär kutsui eteiseen katsomaan ympäriinsä spreijaantunutta verta. Miten se saakin sitä lentämään joka paikkaan, vaik haava on nuppineulan nupin kokonen, niin puol päätä ja rinta on veressä.
APUA MÄÄ EN KESTÄ ENÄÄ. Auttakaa ny joku, tai lohduttakaa ees.
Mitä mä ny enää voin kokeilla, teipata koko pään heftalla? vai kudonko kanapontson, ja naulaan reunoistaan kiinni lattiaan. Ärsy!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

viiru kirjoitti:vai kudonko kanapontson, ja naulaan reunoistaan kiinni lattiaan. Ärsy!
Ei saisi nauraa, mutta tuota ^ en kyllä nauramatta lukenut :smt005
Onko kananen siis eristetty muista kanoista? Jos on eristetty, niin sitten on kyllä konstit vähissä. Olisiko kauluri helpoin ratkaisu, jos se pysyy paikollaan? Pitäisi sitä niin kauan, että rupikin on hävinnyt. Tarkista varulta, ettei ole ulkoloisia...ylimääräisiä kutittelijoita, joita pitää rapsutella.
viiru

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja viiru »

Kana on ollut meillä "kotihoidossa", tuolla se nytkin paskoo ympäriinsä. (Häkissä on, mut välillä päästetään jaloittelemaan.) Kauluria en saanu toimimaan, työnsi nokan sinne väkisin, niin että sai päänsä linkkuun. Ehkä pitäis yrittää vielä toisenlaista mallia. Ulkoloisia en ole löytäny, eikä toisessa silmässä ole mitään häikkää, mikä musta viitais siihen et ei oo silmätulehdus. Vai viittaako? Hei mut entä sellanen vauvojen unipussi tyyppinen ratkaisu, pistäis vaan kattoon roikkumaan...
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä kokeileisin siihen rupeen jotain kosteuttavaa, kuivanhtanut rupihan kutisee, vaikka betadinea tms :smt023 Tai kosteuttavia silmätippoja, riippuu vähän missä kohtaa tuo haava on

Muakin nauratti tuo pontsokuvaus Ja kommandopipo päähän jossa vain terveelle silmälle aukko :smt005 ja nokalle tietty :smt001
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
viiru

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja viiru »

Pontson reiästä vois hyvin tulla koko pää, ku raapivat jalat jäis sinne naulatun helman alle.
Nyt se taas on parempi, mun laskujen mukaan huomenna illalla alkaa taas veri roiskua.
Haava on siinä pehmeessä ohuessa osassa silmäluomea. Onko vaarallista, jos betadinea menee silmään? Voisinko kokeilla bepanthenia tai ihan vaseliinia?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Hyvät hyssykät mitä mä kirjoitin :shock: :oops: Ei siis todellakaan betadinea vaan juuri bepanthenia
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
viiru

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja viiru »

Viime yöstä selvitty bepanthenilla. Alkoi aivan jumalaton raapiminen, kun sitä laitettiin.
Tai ois alkanu, mut ehdin napata tiukkaan pihtiotteessa ennenku veri roiskui. Sit lattialle vapaaks ja herkkulautanen naaman eteen. Ei kyllä pelkät herkut riittäny, mut kun jaksoi kokoajan (siis taukoamatta) naputtaa ruokaa etusormella kanaemomaisesti, niin silmä unohtui. Nyt jännitän tätä päivää, mut bepaa laitetaan nyt heti aamusta.
viiru

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja viiru »

No eilen illalla ihan varottamatta oli taas koko pää veressä. Mä en kestä enää. Teippasin jalkaan sukan. Alkuperäinen rupi on jo parantunut, mut kana on raapiessaan onnistunu vahingoittamaan silmäluomen ohutta osaa ja nyt musta näyttää et siihen kasvaa ylimääräistä kudosta. Miksei kanojen pito voi olla yksinkertaista ja huoletonta. Lapset itkee, et ei saa tappaa, mut mitä mä tolle enää teen.
iiputti

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Auttaa en osaa, mutta tunne on tuttu yhden kahelin jalkapotilaskoiran kautta....Vaikka kuinka teippas, laitto kaulurin, ja esti kaikin tavoin tikkien repimisen, niin sai ihan aina revittyä kaiken auki :smt013 Ja veri lensi... Eläinlääkäri pudisteli vaan päätään kun kolmatta kertaa vietiin uudelleen tikattavaksi...
Siispä lähetän sinne tsemppiä ja myötätuntoa. Ehkä se kanapontso ei olekaan hullumpi idea :smt003
viiru

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja viiru »

Nyt on taas tää päivä menty paranemalla. Huomennakohan sit taas veri lentää. Jos mä vielä sanotaan vaik joulun alla jatkan tätä samaa raportointia, niin voisko joku huomauttaa, et ois ehkä aika luovuttaa. Eihän tota mitenkään voi tappaa. Kun se on nyt tääl syöny meiän kaa mustikkapiirakkaa ja koiran kaa koirannappuloita ja tulee luokse kun lattiaa naputtaa. Paranis ny.
Hellan lettas

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

viiru kirjoitti:Nyt on taas tää päivä menty paranemalla. Huomennakohan sit taas veri lentää. Jos mä vielä sanotaan vaik joulun alla jatkan tätä samaa raportointia, niin voisko joku huomauttaa, et ois ehkä aika luovuttaa. Eihän tota mitenkään voi tappaa. Kun se on nyt tääl syöny meiän kaa mustikkapiirakkaa ja koiran kaa koirannappuloita ja tulee luokse kun lattiaa naputtaa. Paranis ny.
Vooi toista! :smt060 jospa se mustikkapiirakka ny auttaa..niitähän ne hävittäjälentäjätkin napsii,kun ne mustikoiden antioksidatit on silmille hyväksi,nii pakkohan niistä on apua olla silmäluomillekkin. :smt045 Eikö se ny parane siitä :smt056
viiru

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja viiru »

Nyt on silmä saanut parantua jo monta päivää! Ohuin osa luomesta on Q-kirjaimen muotonen, kun terve silmä ois O. Mut jos se ny ei tuntuis roskana se riekale, niin kai ton kanssa vois elää. Silmä menee kiinni ihan normaalisti, eikä ne riekaleet varmaan häiritse näkökenttää ku ihan siel reinas. Vaihdan sukkaa ja peukutan. P.S. Kanapotilaan lempilaulu lienee tämän kesän hitti, jossa sanat menevät : Sukkaa irti, mä vedin päivin öin...
pirpeliini

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

viiru kirjoitti:P.S. Kanapotilaan lempilaulu lienee tämän kesän hitti, jossa sanat menevät : Sukkaa irti, mä vedin päivin öin...
*reps* :smt005
viiru

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja viiru »

Kerronpa lyhennetysti tämän farssin seuraavat vaiheet: Silmä parani, kana laitettiin kanalaan ja se repi toisen silmänsä auki.
Otettiin takaisin terassihoitoon, sukka toiseen jalkaan jne. Toisen simän parannuttua ajattelin, et nyt saa viimeisen mahdollisuutensa.
Laitettiin kanalaan, missä pari päivää repi taas silmää. Sen verran, et kerkesin jo teroittaa vesurin.
Mutta sit ystävystyi yhden toisen nuoremman kanatipun kanssa, silmän raapiminen ei kiinnosta enää ja rauha ollut maassa jo yli viikon.
Jospa tämä tästä.
Nuki

Re: Rupi silmäluomessa, MITÄ TEEN?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

No onpahan rapsuttelija! :smt003 Kiva kuulla miten kävi, on välillä käynytkin mielessä tän kotkon kuulumiset, saiko lopulta sen sukan irti...
Vastaa Viestiin