Muutama päivä aiemmin katseltiin, että onpas Valkulla tosi kaunis ja punainen harja jo, isompi kuin sisaruksillaan. Kerran näin, että kukko sitä polki (siis kanaa, ei harjaa
Jotain luiskahtanut ulos
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Tupu
Jotain luiskahtanut ulos
Meidän 15 -viikkoselta kananuorikolta ilmeisesti joku "munimisosa" oli luiskahtanut ulos. Siinä peräpäässä se roikkui, pienen nyrkin kokoinen, verinen ja kakkainen pahkura. Lopettaahan Valkku piti, kyllä otti koville!
Ei ole kananpito aina kivaa, ei.
Muutama päivä aiemmin katseltiin, että onpas Valkulla tosi kaunis ja punainen harja jo, isompi kuin sisaruksillaan. Kerran näin, että kukko sitä polki (siis kanaa, ei harjaa
) Sitten se jo potpotti pesässä. Meinattiin, että näinköhän se alkaa jo munimaan. Eli: olisiko Valkku muninut ekan munan ja sitten olisi tullut joku häiriö? Mistään en kyllä löytänyt veristä, nuoren kanan munaa. Vai mikä ihme tuolle ressukalle tuli?
Mutta aika aikaisin se olisi alkanut munimaan, meillä nämä Alhot aloittaa joskus 20 viikkoisina.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Jotain luiskahtanut ulos
Yhteissuolen eli kloaakin esiinluiskahdukselta vaikuttaa. Jos sen huomaa ajoissa (ennen kuoliota/tulehdusta), niin hyvällä tuurilla on hoidettavissa oleva vaiva. Meillä on ollut kahdella kanalla ja yhdellä viiriäiskanalla...näistä viirukana piti lopettaa, koska vaiva uusi joka munan ja joka kakan jälkeen. Kanat ovat hyvissä voimin ja terveitä.
Hilta, työnsitkö sä sen yhteissuolen takaisin ja se pysyi sillä vai käytitkö elänlääkärillä? Mä jotenkin pelkään kuollakseni sitä että huomaan joku päivä että ankalta on tullut yhteissuoli ulos. Se vain kuulostaa niin kamalalle! Tosin jos se riittäisi että ankkapojan pippelille kävi niin, ja tytöt säästyisivät moisilta esiinluiskahduksilta.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
Tupu
Toi kloaakin esiinluiskahdus mullekin tuli ekana mieleen mut sit ajattelin, et voiko se olla niin iso? Kun tämä oli lapsen nyrkin kokoinen pahkura. Ja siitä tuli verta koko ajan. Ja voiko se luiskahtaa munimattomalla kanalla?
Jännä, miten äkkiä kanan harja voi muuttua. Edellisenä päivänä ihasteltiin, kuinka Valkulla on jo niin iso ja punainen harja. Sitten tuli tämä episodi, niin harja oli pieni ja hailakanpunainen.
Jännä, miten äkkiä kanan harja voi muuttua. Edellisenä päivänä ihasteltiin, kuinka Valkulla on jo niin iso ja punainen harja. Sitten tuli tämä episodi, niin harja oli pieni ja hailakanpunainen.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
tipsi: itse olen "tohtoroinut"...hätätapauksessa pitää toimia kiireesti ja mullahan on erilajin elukan esiinluiskahdusta varten eläinlääkäriltä saatu koulutus...
ruunan pippeli oli silloin muinoin 80-luvulla kyseessä.
Tupu: todennäköisesti teidän kanalla oli verenhukka sen verran suurta, että harja siksi kalpeni. Mun potilailla ei ole ollut verenvuotoa, niin siksikin olen ajatellut, että koetan työntää yhteissuolen takaisin. Verenvuoto voisi viitata siihen, että toiset ovat kerenneet jo nokkimaan...ja tulehdusriskikin siis suurempi.
Tupu: todennäköisesti teidän kanalla oli verenhukka sen verran suurta, että harja siksi kalpeni. Mun potilailla ei ole ollut verenvuotoa, niin siksikin olen ajatellut, että koetan työntää yhteissuolen takaisin. Verenvuoto voisi viitata siihen, että toiset ovat kerenneet jo nokkimaan...ja tulehdusriskikin siis suurempi.
-
tuima
Onko teillä kuvia näistä? Meidän kanalla jokin pullottaa peräpäässä.. 
-
helvi
Mie jouduin lopettamaan eilen yhden kanasen, kun takapäässä roikkui limakalvon sisällä muna. Limakalvo oli jo ihan kuivunut, etten edes yrittänyt alkaa kanan hoitamista. Olen pitänyt kanoja melkein 20v. , ja tämä oli ensimmäinen tätä laatua.
-
Salli
Meidän nuorimmalla kanalla oli esiinluiskahtanut yhteissuoli, ja paniikissa jo vein sitä muualle ettei toiset pääse sitä nokkimaan, viakutti vaikealta sen olo. pugersi ihan kuin kakkaa koko ajan. Sitten sillä aikaa kun kävin hakemassa kumihanskoja yms rekvisiittaa niin suli oli mennyt takaisin sisään, ja nyt en ole huomannut että sitä olisi tapahtunut enää. Tosin eräänä päivänä yhdessä munassa oli verta, mistähän voisi johtua?
-
max3
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 6&start=15
Tuossa keskustelussa on kakkos sivulla ainakin mun laittama kuva kanasta, joka selvisi.
Tai siis tuolla se painaa mennä vieläkin.
Tuossa keskustelussa on kakkos sivulla ainakin mun laittama kuva kanasta, joka selvisi.
Meillä vaikuttaa yhdellä kanalla olevan nyt tämä... Illalla tuli ilmeisesti munanvalkuainen ilman kuoria ja keltuaista ulos, kylvetin kanan takapuolen ja kuivasin sen ja kana jäi sisälle nukkumaan. Nyt aamulla peräpäässä pullottaa jotain, mikä sopisi yhteissuolen pääksi.HiltaHelikopteri kirjoitti: ↑07 Kesä 2012, 22:23 tipsi: itse olen "tohtoroinut"...hätätapauksessa pitää toimia kiireesti ja mullahan on erilajin elukan esiinluiskahdusta varten eläinlääkäriltä saatu koulutus...ruunan pippeli oli silloin muinoin 80-luvulla kyseessä.
HiltaHelikopteri, työnsitkö suolen vain takaisin? Pitääkö siinä huomioida jotain erityisesti? Ell:ä ei vkonloppuna tahdo saada kiinni.
Tuolta viewtopic.php?p=99166#p99166 löysinkin lisäneuvoja, mutta olen kommenteista kiitollinen!
Lisäys:HiltaHelikopteri kirjoitti: ↑09 Touko 2010, 23:56 Mulle tulee mieleen kaksi vaihtoehtoa: yhteissuolen ulosluiskahdus tai liian suuri muna jumissa.
Jos kyseessä olisi ulos pullahtanut suoli, niin se pitää ensin puhdistaa (esim. keitetyllä ja jäähdytetyllä vedellä, jos muuta ainetta ei kotoa löydy) ja sitten saada takaisin paikoilleen rasvan/öljyn avulla. (Tähän käy vaikka rasvainen perusvoide/ruokaöljy.) Vaiva saattaa uusiutua seuraavan muninnan yhteydessä, joten pitää tarkistaa ja hoitaa mahdollisesti useita kertoja. Vaarana on tulehtuminen.
Jos olisi kyse liian suuresta ja jumiin jääneestä munasta, niin sen saattaisi saada ulos käyttämällä esim. ruokaöljyä liukasteena. Mun kanalla oli kerran tästä kyse ja ruiskulla laitoin öljyä ja työnsin munaa muutaman millin takaisin päin, jotta öljy meni vähän syvemmälle. Jos tästä on kysymys, niin munan pitäisi näkyä/tuntua, kun tutkii sitä kanan pyllyä.
Puhdistin suolen ja sain sen takaisin kookosöljyn avulla. Melkoinen homma, hiukan kivulias ja lisäksi kanalla oli ponnistamisen tarve. Pidin sormea tulppana hetken, jotta suoli jäi sisälle ja voitelin peräpään ulkopuoleltakin. Onneksi ei tule verta ja kana on jo juonut ja valikoiden syönytkin. Vielä on valkoista vuotoa, ehkä munankuorista johtuen.
Ennen kuin ehdin hommaan, oli takapuolesta kuitenkin tullut ulos jotain, mikä vaikutti sisään jääneeltä keltuaiselta + munan kalvoilta - ainoa vaan, että "keltuainen" on kuin lihaspallo.
pikku parvi kanasia
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Moi Tuutikki! Hienoa, että sait suolen puhdistettua ja työnnettyä takaisin paikoilleen! Nyt seuraa tarkasti tilannetta: suoli voi pullahtaa ulos joka kerta, kun kana kakkii ja varsinkin silloin, kun se munii!
Toi mainintasi, että "keltuainen on kuin lihaspallo" vaikuttaa kyllä huolestuttavalta eli siitä tulisi mieleen munanjohtimen tulehdus, joten suosittelen pyytämään eläinlääkäriltä antibioottikuurin. Jos saat sen nopeasti, niin kana saattaa toipua täysin. Onkos tämä ns. tehotyttö? Jos on, niin silloin munanjohtimen tulehdus on tavallaan sen ammattitauti...
Toi mainintasi, että "keltuainen on kuin lihaspallo" vaikuttaa kyllä huolestuttavalta eli siitä tulisi mieleen munanjohtimen tulehdus, joten suosittelen pyytämään eläinlääkäriltä antibioottikuurin. Jos saat sen nopeasti, niin kana saattaa toipua täysin. Onkos tämä ns. tehotyttö? Jos on, niin silloin munanjohtimen tulehdus on tavallaan sen ammattitauti...
Hei, kiitokset kommenteista, täytyy toimia noin! Ei ole tehotyttö, Araucanasta on kyse, tekee ruskeita munia. Nyt halusi kanalaan omaan pesään, pitää seurata tilannetta. (Kakkasi jo sisällä onnistuneesti
)
pikku parvi kanasia