Huonosti kävelevä kääpiökoch

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
saralele

Huonosti kävelevä kääpiökoch

Viesti Kirjoittaja saralele »

Meille tuli kaksi kääpiökochia, äiti ja tytär. Edellinen omistaja sanoi, että tämä tytär kävelee vähän hassusti, että johtuu varmaan jalkasulista. Jalkasulat ovat kuitenkin aikalailla samanlaiset kuin äidilläänkin. Kana pitää toisen jalan varpaita koukussa alaspäin kun kävelee, ja jos vähä vopeampaa koittaa pyrähtää niin kaatuu nokalleen. On myös paljon vaisumpi ja hitaampi liikkeissään kun äitinsä. Jos kaatuu, niin menee jokunen hetki ennenku pääsee ylös. Mikähän sitä vaivaa? Sillä on myös paljon kakkasemmat pylly- ja jalkasulat kuin äiti-kanalla.
Ujopossu

Re: Huonosti kävelevä kääpiökoch

Viesti Kirjoittaja Ujopossu »

Minunkin kääpiö-kochille tuli yks kaks samanlaisia ongelmia tai siis pikku hiljallen alkoi ilmestyä. Ensin tippui arvojärjestyksessä alimmaiseksi ja nyt Kyhjöttää vaan paikallaan, jos lähtee liikkeelle niin on "mahallaan" maassa eikä ylös ilman apuja. Todella kakkainen pylly jota ei aiemmin ollut. Pyrstö sulkia on lähteny. Laitoin kukkokanan (on jo 5kk vanha ja sukupuoli erittäin epäselvä ainakin mulle!?!?!?!) tänään hyllylle pahvilaatikkoon paperi silpun sekaan jos se lämpiäis, ja jos on lämpötilasta kiinni. Kanalassa on nyt -1-2C astetta pakkasta. Muilla kanoilla ei ole mitään ongelmia.

Saralele: Miten tyttärelle kävi/ kuinka autoit sitä?
Nuki

Re: Huonosti kävelevä kääpiökoch

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mulla oli kesällä tommonen nuori plymari, oli koko ikänsä vähän ressukka ja muiden sorsima. Se oli mun suosikki kun haki aina musta turvaa ja viihtyi sylissä vaikka kuinka kauan, ite monesti ihan lensi siihen. Mutta olis pitänyt tajuta, että sen yletön kesyys ja poloisuus kertoi jostain... Kun sillä alkoi alkusyksystä sulkasato ja munintatauko, puhkesi ilmeisesti marek. Kana alkoi horjua, kompuroida ja istuskeli omituisesti peffallaan. Parissa päivässä se halvaantui ja alkoi hengittää huonosti ja lopetin sen. Kana myös ripuloi loppuaikoina, mutta ripuli ei kuulemma kuulu marekin monipuoliseen oireistoon. Mulla meni kaksi muutakin kanaa samantyyppisesti, luulen, että niillä oli kaikilla marek ja erilaiset stressitekijät laukaisivat sen, jolloin ne heikentyneinä saivat vielä jonkun ripulipöpön.
Kuinka kauan teidän kanat on oireilleet? Mun edesmennyt Karkki ehti elää noin puolivuotiaaksi, oli siis alusta asti reppana, mutta sairastui kunnolla vasta ekan munintatauon aikaan. Toinenkin menehtynyt oli aina rassukka, mutta kolmas kuollut oli jo yli vuotias ja ollut ennen pikaista sairastumistaan aina terve ja reipas.
Vastaa Viestiin