Hy-line -kanoja aloittelijalle?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Tilli
Hy-line -kanoja aloittelijalle?
Oon tässä jonkin aikaa etsinyt kanoja ja kukkoa perustaakseni pikkukanalan takapihallemme. Maatiaiset oli haaveena, mutta tuntuu, että ovat ainakin tähän vuodenaikaan ihan kortilla. Kysyn aloittelijan (typeriä) kysymyksiä, mutta armahtakaa! Hy-line -kanoja tuntuu olevan tarjolla. Mitä, jos niitä hankkisi ensi hätiin? Minkälaisia kokemuksia niistä on teillä, kanala-asiantuntijat? Miten kestävät talvea? Kiitos vastauksista!
-
kuusiaita.com
Re: Hy-line -kanoja aloittelijalle?
En ole mikään asiantuntija, mutta oma kokemus on hyvä noista hy-lineista. Meillä on ollut niitä nyt pari vuotta ja kestäviä, terveitä ja hyviä munijoita ovat olleet. 
-
Lyydia
Hain loppukesästä hy-line browneja ihan sen takia että pysyy läpi talven munissa
Ovat hirveän kesyjä mutta jostain syystä eivät toisia kanoja halua laumaansa.
-
Tilli
Eli hyviä kokemuksia tuntuu olevan. Kiva kuulla! Luin, että maatiaiset sietävät vähän kylmempääkin keliä. Miten on hy-line-kanojen laita?
-
Pia
Meillä on kans vanhoja tehotyttöjä, eli ex-häkkikanoja. Ovat nyt olleet meillä vuoden ja munivat vielä oikein hyvin, ovat terveitä ja säänkestäviä. Ulos pyrkivät heti kun on hieman paljasta maata näkyvissä. Talvella kylmimmillään vesi oli jäätynyt pinnasta kahtena aamuna, eli ainakin tilapäisesti kestävät ilman ongelmia tai paleltumia nollassa käynnin. Muuten yritettiin pitää vähintään +4 astetta talvella.
Mutta, kun kanat tulivat meille, kaksi kuoli kuukauden sisällä. Stressi häkistä vapauteen ja pelkästä tehoruoasta sekalaiseen ruokaan (tietty saavat täysrehua ja kauraa lisäksi) oli liikaa ja aina löytyy heikkoja yksilöitä. Nämä heikot karsiutuvat aika nopeasti.
Hienoa että harkitset antavasi uuden elämän tuotantokanoille, nämä "työläiset" ovat aivan yhtä arvokkaita ja hyviä persoonia kuin "aristokraatit"!
Mutta, kun kanat tulivat meille, kaksi kuoli kuukauden sisällä. Stressi häkistä vapauteen ja pelkästä tehoruoasta sekalaiseen ruokaan (tietty saavat täysrehua ja kauraa lisäksi) oli liikaa ja aina löytyy heikkoja yksilöitä. Nämä heikot karsiutuvat aika nopeasti.
Hienoa että harkitset antavasi uuden elämän tuotantokanoille, nämä "työläiset" ovat aivan yhtä arvokkaita ja hyviä persoonia kuin "aristokraatit"!
-
Kupila
Mulla myös hyviä kokemuksia, ensimmäiset 5 kanaani olivat Hy-lineja, juuri munintansa aloittaneita. Nyt täyttävät jo 2 vuotta jamuninta jatkuu varsin mallikkaasti. Vain 1 kuoli aika alussa marekkiin. Talvella pärjänneet mainiosti min. 5 asteen lämmössä, ja uudet tulokkaatkin (sekarotuiset ym) otettu kukon johtaessa hyvin vastaan, ei ongelmia.
-
Tilli
Jos ottaa hy-lineja, voisko kukko olla jotain muuta rotua? ...sarjassamme aloittelijan kysymyksiä... 
-
Korpela
voi olla kukko eri rotua.Mulla on ex-tehoja ja maattareita sekaisin.Hyvin tulevat toimeen.
-
Pia
Kukon on hyvä olla aika samankokoinen ja luontoinen kuin hy-linet. Esimerkiksi en ottaisi silkkikukkoa, koska ne jäävät höppänän luonteensa takia helposti hy-line rouvien jalkoihin (tämä oma kokemus). Liian isoa ja painavaa kukkoa ei myöskään kannata ottaa, koska hy-linet ovat kevyitä ja hentorakenteisia ja voivat loukkaantua isomman kukon polkemisesta. Samankokoinen maatiainen tai joku muu rotu sopii hy-linen kukoksi, meillä Araucana kukko. Luonne tarpeeksi temperamenttinen, mutta kumminkin rauhallinen ja koko/paino passeli 
-
Ujopossu
Meillä 5 hy-line kana laumasta jäi 2 kanaa henkiin, ja ovat pärjänneet ilman kukkoa nyt vuoden. Talvella emme saaneet lämmitystä kanalaan joten kanalan lämpötila oli jopa -30 astetta. Kanat ovat nyt vieläkin hengissä
Ovat olleet nyt jotenkin itsekkäitä, kun on tullut lisäystä laumaan
Kukon ovat hyväksyneet hienosti , muita kanoja huonommin.
Ovat olleet nyt jotenkin itsekkäitä, kun on tullut lisäystä laumaan
-
Skrållan
mulla on kanssa kolmatta vuotta hylinejä. häkkikanalasta haettiin munintansa alkaneita,niitä oli 5 nyt kolme vuotta myöhemmin 4, munia tulee 3-4 päivässä, joten ikä ei vielä paina 
kukko on ollu pari kesää kochin ja tänä kesänä hyline-kotchin sekotus.
nyt olen ostanut 2 muun rotuista pari kuukautta vanhaa nuorikkoa, toivottavasti menevät kivuttomasti samaan laumaan muiden kanssa..
kukko on ollu pari kesää kochin ja tänä kesänä hyline-kotchin sekotus.
nyt olen ostanut 2 muun rotuista pari kuukautta vanhaa nuorikkoa, toivottavasti menevät kivuttomasti samaan laumaan muiden kanssa..
-
kanajannu
Tietäisikö kukaan mistä esim hy-lineja voisi ostaa Kymenlaakso/Päijät-Häme alueelta? 
-
Skrållan
olen heikko maantiedossa, mutta onko loimaa sinnepäin?
-
Suwitsu
Olivatko siis koko talven ilman lämpöä? Ulkolämpötilassa???Ujopossu kirjoitti: Talvella emme saaneet lämmitystä kanalaan joten kanalan lämpötila oli jopa -30 astetta. Kanat ovat nyt vieläkin hengissä![]()