viiriäisenmunan haudonta-aika

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Memmu10

viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja Memmu10 »

Laitetaan nyt tällekin puolelle.. eli kauan on pisimmillään kestänyt haudonta viirun munilla, että on toivoa vielä kuoriutua ok tipuja. Nyt täynnä 21 vrk ja kohta hermo pettää :oops:
omatekoinen hökötus on hautomona, lämmöt vaihdellu 36-38 asteen välillä ja kosteudet 45-60.
Pari päivää sitten tuntui, että kaksi munaa olisi elossa, mutta tää on mun eka kerta tässä hommassa, että voihan toi mielikuvituskin tehdä tepposiaan.
Amanita77
tipu
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Elo 2011, 16:49
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja Amanita77 »

Itse en oo haudottanu tosin vasta ku yhden kerran, sillon aikaisimmat kuoriutui 14pv ja myöhäisimmät 16pv..
Näyttäs ettei sun munista varmaan tuu, kun niin pitkällä jo ja ei mitään oo tapahtunu :(
Kokeile muutamalle munalle vesitestiä, sillä tiedät heti et onko liikettä vielä(itseä epäilytti onko eloa munissa ja sillä selvisi)....
Seramia, Chaboja ,Hollannin kääpiöitä, Isbareja, Blommeja, Ilmajokisia maattaririst. Welsummerit, brahmat, hedemorat, Kultafasaanit. Viirut päälle :)
max3

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja max3 »

Alhainen haudonta lämpötila viivästyttää, mut en suosittelisi vesitestiä enää, kun sillä voi hyvinkin hukuttaa tiput, jos ovat hengissä ja kuoressa onkin reikä. Katso pari päivää ja avaa sit varovasti yks tylpästä päästä...
Niin mulla pisin haudonta aika ollut viiruille 19vrk.
Memmu10

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja Memmu10 »

Tilanne muuttuu jännäksi.. viime öisen valvonnan tuloksena yhdeksästä munasta seitsemän heijaili hissukseen ja nytkin muutama pikkuisen keinuu.
Kaveri, jolta ostin torppani, epäili, että alussa ei ole kehitys heti alkanut, kun ei meinannut kunnolla olla silloin lämpöjä. Eli toivossa
elän, että edes muutama pääsisi tähän maailmaan :smt060
Memmu10

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja Memmu10 »

ostin siis tirppani
Amanita77
tipu
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Elo 2011, 16:49
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja Amanita77 »

Pidetään peukkuja että sieltä tulisi viiruvauvoja :smt050
[-o< Voi olla sit et ovat vaan alhaisen lämpötilan takia niin myöhässä, mut parempi myöhään kun ei milloinkaan
Seramia, Chaboja ,Hollannin kääpiöitä, Isbareja, Blommeja, Ilmajokisia maattaririst. Welsummerit, brahmat, hedemorat, Kultafasaanit. Viirut päälle :)
Memmu10

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja Memmu10 »

joo ei tuu taas ensi yönä nukuttua :smt030 yksi muna jo hiukan nytkähteli, ei ollu pelkkää keinumista. Kauan tossa vaiheessa voi mennä, että vaan keinuvat? Etten nyt turhaan kauheeta univelkaa tässä hanki :smt003
max3

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja max3 »

Näkyykö säröä? Siis suunnilleen puolessa välissä, hiukan tylpän pään puolella... Mä ainakin oon ne taskulampulla osoittelemalla nähnyt. Ja siitä yleensä vuorokauden sisällä kuoriutuneet.
Amanita77
tipu
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Elo 2011, 16:49
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja Amanita77 »

Mulla ainakin oli tosi vaihtelevaa kuoritumisen ajat;
jotku putkahti nopsaa heti ku kuoreen teki reiän ja jotkut tikutti kuoren melkein kokonaan auki ja sit vasta ponkas ulos. Jotkut taas teetteli puolikin vuorokautta ennekuin oli voimaa tulla ulos :)
Mut hienoa että liikettä näkyy :smt041
Seramia, Chaboja ,Hollannin kääpiöitä, Isbareja, Blommeja, Ilmajokisia maattaririst. Welsummerit, brahmat, hedemorat, Kultafasaanit. Viirut päälle :)
Memmu10

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja Memmu10 »

No en mä tiedä onko noissa säröjä, on niin kirjavia ja joitain viiruja niissä munissa on, mutta tuskin säröjä. Miten sitä on jaksanut kaksi lasta odottaa, kun näitä ei vaan jaksais :smt001
Amanita77
tipu
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Elo 2011, 16:49
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja Amanita77 »

Tuttu tunne :smt048 On se vaan niin jännää!!
Laitan itse pian toisen satsin "hautumaan".
Toivotaan että sulla alkais pian sielä tapahtua :)
Seramia, Chaboja ,Hollannin kääpiöitä, Isbareja, Blommeja, Ilmajokisia maattaririst. Welsummerit, brahmat, hedemorat, Kultafasaanit. Viirut päälle :)
Memmu10

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja Memmu10 »

Pläh.. ei tä etene mihinkään :smt011 tänään on ongelmana ollut, etä meinaa väkisin nousta kosteudet yli 60 ja sit jos vähän avaan kantta enemmän niin laskee liian alas. Mikähän olis sellanen kosteus, etteivät huku?
Memmu10

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja Memmu10 »

olen nyt todennut, että kosteus vaan on sen 63 haluan tai en. Liittyykö kosteuden nousu kuoriutumisen lähestymiseen? On nimittäin sisemmän lootan kansi aika auki, eikä kosteus enää häviä :shock: tähän mennessä jos ollut noin auki, niin tipahtanut hetkessä 40neen. Sitten, ihan kuin kaikissa munissa olisi pientä liikettä ollut viimeisen vuorokauden aikana :smt001
Amanita77
tipu
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Elo 2011, 16:49
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja Amanita77 »

Yleensä kuoriutuminen itsessään nostaa kosteutta.

Mä en mittaa kosteutta prosentteina(en luota mittareihin) vaan mittaan haihtuvan kosteuden ilmasta lämpömittarilla ja "sukalla" suoraan vesiastiasta.(mulla kosteus n 50-55% luokkaa jos prosenteiksi muutan)
Psykrometrisellä kaavalla lasken kosteuden...

Liika kosteus hukuttaa helposti tipuset.
Riippuu ihan konekohtaisesti varmaan mikä on oikea kosteus ja onko tuuletinkone vai ilman.
Seramia, Chaboja ,Hollannin kääpiöitä, Isbareja, Blommeja, Ilmajokisia maattaririst. Welsummerit, brahmat, hedemorat, Kultafasaanit. Viirut päälle :)
Amanita77
tipu
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Elo 2011, 16:49
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: viiriäisenmunan haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja Amanita77 »

Täälä kans jännään et tuleeko sieltä tipusia:) Toivotaan parasta. :smt023
Laitan varmaan toisen satsin viikonloppuna koneseen... siitä se ruljanssi taas sitte alkaa :smt101
Seramia, Chaboja ,Hollannin kääpiöitä, Isbareja, Blommeja, Ilmajokisia maattaririst. Welsummerit, brahmat, hedemorat, Kultafasaanit. Viirut päälle :)
Vastaa Viestiin